Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NA 1,8 -95 - banbilsprojekt
2 besök senaste veckan (6149 totalt)
Per Skarin
Lidköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej!

Så har man äntligen, och som "småbarnsförälder" med en övertro på garagetid, skaffat sig en MX-5 med ambitionen att förvandla den till en konkurrenskraftig banbil i standardklassen. En mer rimlig förhoppning är kanske att överhuvudtaget få den godkänd och körbar på bana . Står inför valet av chassi och överväger coilovers från BC, d2 eller GAZ med fjäderhårdhet runt 12/8 (tips mottages tacksamt!) Bussningarna blir nog nya standard. Båge har den precis fått, en "bolt on" TR-lane från England. Hoppas nu bara på att den blir godkänd för vagnsbok. Bågen är ganska smal vilket gör att tvärstaget som bältet ska fästas i inte löper rakt hela vägen förbi stolen, utan svänger av något framåt den sista decimetern, vilket ger bältet en annan vinkel mot stolen. Men det går nog att lösa på något sätt. Passformen är i alla fall inget att klaga på, med någon millimeter marginal mot både kaross och hardtop. Hög tillit till Mazdas ingenjörer och konsekvent bilbyggande. Målet är att ha bilen klar inför nästa säsong.

Nästa steg är val och montering av:
- coilovers
- racestol + 6-punktsbälte
- 2 x huvudströmbrytare
- 7" eller bredare 15" lättviktsfälgar + r-däck 205/50
- sportratt mocka (u. airbag) + nav med inbyggt motstånd
- personlig skyddsutrustning

Har svårt att hitta samlad information om kraven för vagnsbok, om just min bil med bågen och dess infästning och övrig tänkt spec kommer att godkännas för roadsport C.

ALLA TIPS MOTTAGES TACKSAMT





_________________
Per Skarin
Lidköping

Mazda MX-5 NBFL sport -04 + MX-5 NA -95 under ombyggnation till banbil.
Tidigare: Porsche 944, BMW Z4, Corvette C6
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Ska bli kul att följa det bygge då jag har ett gott öga till Miata

Lycka till!

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Per Skarin
Lidköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 9


Trådstartare
1225 Eriksson skrev:
Ska bli kul att följa det bygge då jag har ett gott öga till Miata

Lycka till!



Tack Tobias - det kan behövas!

/Per

_________________
Per Skarin
Lidköping

Mazda MX-5 NBFL sport -04 + MX-5 NA -95 under ombyggnation till banbil.
Tidigare: Porsche 944, BMW Z4, Corvette C6
Citera
Per Skarin
Lidköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 9


Trådstartare
Lägger upp några bilder på min 110-hästars lilla blå med sänkt chassi, öppet filter och polerat rostfritt system efter kat. I övrigt original. strax över 1:10 på Kinnekulle Ring maj 2016. Otroligt välbalanserad, skojig, undermotoriserad och välljudande bil.









'

(De två banbilderna är fångade av fotograf Joakim Albertsson, Lidköping.)

_________________
Per Skarin
Lidköping

Mazda MX-5 NBFL sport -04 + MX-5 NA -95 under ombyggnation till banbil.
Tidigare: Porsche 944, BMW Z4, Corvette C6
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Per Skarin skrev:
Står inför valet av chassi och överväger coilovers från BC, d2 eller GAZ med fjäderhårdhet runt 12/8 (tips mottages tacksamt!)

Jag måste säga att jag tycker GAZ fungerar riktigt bra på Miatan det lilla jag kört den nu med dem, justerbarheten är bra och möjligheten att speca fjädrar var flexibelt. Det jag kört Carl Josefssons bil med 500/300 lbs/inch fjädrar var riktigt trevligt, men ska du ha den som tävlingsbil så är nog inte ännu hårdare helt fel.

Per Skarin skrev:
Båge har den precis fått, en "bolt on" TR-lane från England. Hoppas nu bara på att den blir godkänd för vagnsbok. Bågen är ganska smal vilket gör att tvärstaget som bältet ska fästas i inte löper rakt hela vägen förbi stolen, utan svänger av något framåt den sista decimetern, vilket ger bältet en annan vinkel mot stolen.


Har du någon bild med bågen monterad? Kikade på den innan det blev beställning av CC-båge till Carls bil men jag tyckte den var oroväckande smal, mer än 1dm smalare per sida än CC-bågen.
Uppdatera gärna hur det går med vagnbok på en sådan båge, alltid bra att veta. Med tanke på hur många Miator som åker runt på banorna så finns det för lite dokumenterat på nätet för de som vill bygga

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Figgz skrev:
Med tanke på hur många Miator som åker runt på banorna så finns det för lite dokumenterat på nätet för de som vill bygga
Man orkar bara skriva så länge det är lite nytt.
CC-båge och coilovers efter plånbok med 12/8 fjädrar som startpunkt är en sanning som är över 10 år gammal.
Sen är det ju bara problemet med stol/förare-kombinatonen, men det är ju individuellt.

Längre spindelleder löser camber fram på smidigaste sättet numera.

Sen är det ju inget mer än att köra

Nåja, framhjulshub var 30e timme på vänster och var 50e timme på höger. Längre om man byter fett ofta, kortare om man kör på standardfett.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Skarin
Lidköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 9


Trådstartare
Figgz skrev:
Per Skarin skrev:
Står inför valet av chassi och överväger coilovers från BC, d2 eller GAZ med fjäderhårdhet runt 12/8 (tips mottages tacksamt!)

Jag måste säga att jag tycker GAZ fungerar riktigt bra på Miatan det lilla jag kört den nu med dem, justerbarheten är bra och möjligheten att speca fjädrar var flexibelt. Det jag kört Carl Josefssons bil med 500/300 lbs/inch fjädrar var riktigt trevligt, men ska du ha den som tävlingsbil så är nog inte ännu hårdare helt fel.

Per Skarin skrev:
Båge har den precis fått, en "bolt on" TR-lane från England. Hoppas nu bara på att den blir godkänd för vagnsbok. Bågen är ganska smal vilket gör att tvärstaget som bältet ska fästas i inte löper rakt hela vägen förbi stolen, utan svänger av något framåt den sista decimetern, vilket ger bältet en annan vinkel mot stolen.


Har du någon bild med bågen monterad? Kikade på den innan det blev beställning av CC-båge till Carls bil men jag tyckte den var oroväckande smal, mer än 1dm smalare per sida än CC-bågen.
Uppdatera gärna hur det går med vagnbok på en sådan båge, alltid bra att veta. Med tanke på hur många Miator som åker runt på banorna så finns det för lite dokumenterat på nätet för de som vill bygga


Tack Fredrik! Detaljbilder kommer här.


_________________
Per Skarin
Lidköping

Mazda MX-5 NBFL sport -04 + MX-5 NA -95 under ombyggnation till banbil.
Tidigare: Porsche 944, BMW Z4, Corvette C6
Citera
Per Skarin
Lidköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 9


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Figgz skrev:
Med tanke på hur många Miator som åker runt på banorna så finns det för lite dokumenterat på nätet för de som vill bygga
Man orkar bara skriva så länge det är lite nytt.
CC-båge och coilovers efter plånbok med 12/8 fjädrar som startpunkt är en sanning som är över 10 år gammal.
Sen är det ju bara problemet med stol/förare-kombinatonen, men det är ju individuellt.

Längre spindelleder löser camber fram på smidigaste sättet numera.

Sen är det ju inget mer än att köra

Nåja, framhjulshub var 30e timme på vänster och var 50e timme på höger. Längre om man byter fett ofta, kortare om man kör på standardfett.


Tack Niklas! Känner du till någon besiktningsman, eller vet var jag kan vända mig för att reda ut frågetecknet kring min TR-Lane-båge? Tack på förhand! /Per

_________________
Per Skarin
Lidköping

Mazda MX-5 NBFL sport -04 + MX-5 NA -95 under ombyggnation till banbil.
Tidigare: Porsche 944, BMW Z4, Corvette C6
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Citera
Per Skarin
Lidköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 9


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
http://www.sbf.se/Forbundsinfo/Organisationochkontaktuppgifter/Regbesiktare/RacingRallycrossDrifting/


Tack Niklas!

_________________
Per Skarin
Lidköping

Mazda MX-5 NBFL sport -04 + MX-5 NA -95 under ombyggnation till banbil.
Tidigare: Porsche 944, BMW Z4, Corvette C6
Citera
HKanton
Strängnäs
Här sen Feb 2011
Inlägg: 40



Hej, fick du något svar om TR lane bågen var ok för vagnbok iom vinklarna på bältet? Har en likadan båge i min bil och funderar på att montera förstärkningsplattor för att kunna få den godkänd.

mvh Anton

_________________
Anton Axling M3 3.2 E36
Citera
Per Skarin
Lidköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 9


Trådstartare
HKanton skrev:
Hej, fick du något svar om TR lane bågen var ok för vagnbok iom vinklarna på bältet? Har en likadan båge i min bil och funderar på att montera förstärkningsplattor för att kunna få den godkänd.

mvh Anton


Hej Anton,

Ursäkta sent svar, har inte varit inloggad på Rejsa sedan förra sommaren.

Enligt den besiktningsman för SBF som jag träffat och visat bilen för, så ska bågen i sin nuvarande form vara ok för vagnbok. Men jag har inte besiktigat ännu då huvudströmbrytaren återstår att installera.

/Per

_________________
Per Skarin
Lidköping

Mazda MX-5 NBFL sport -04 + MX-5 NA -95 under ombyggnation till banbil.
Tidigare: Porsche 944, BMW Z4, Corvette C6
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NA 1,8 -95 - banbilsprojekt
2 besök senaste veckan (6149 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande