Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 15 besök senaste veckan (117003 totalt) |
Lamporna slocknar när du sätter tillbaka "stolen" på passagerarsidan, funkade så på min 03a när jag pillade båge.
Så rätt motstånd och jox borde fixa det. Det är ju en gammal bil, så du får leta bland gammal kunskap. Det är ju nån viktsensor/kontakt som ska deaktivera passagerarairbagen om det inte är tillräckligt med vikt i stolen, exakt hur den ska simuleras finns garanterat att läsa om. |
||||||
Har inte bytt ratt, än. Men det kommer. Låter intressant med färdiga kontakter med inbyggt motstånd. Var får man tag på sådana? När jag besiktade min röda så sa de inget om airbags. Besiktningsmannen var mest impad av bilen
Låter klokt! Tack
Har satt skalstolar på båda sidor så tyvärr... Det får bli motstånd eller kabel med inbyggt motstånd. _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Det går inte så fort framåt nu... Men det händer iaf saker så här kommer en uppdatering.
Bilen är upphissad och gamla stötdämparna är borttagna efter många om och men. De satt fast rejält hårt med rostade bultar. Min stackars meckargubbe har fått slita. Men nu är det "bara" att få dit mina coilovers. Dock inte lätt då det är en äldre herre som arbetar och han kan inte engelska, så nu sitter jag här med instruktionerna och översätter. Bra för mig för jag lär mig allt om HSD monopro coilovers. Nu tänker ni kanske vad är det för meckargubbe hon hittat? Ingen fara. Han är mycket duktig och noggrann och har byggt många, många bilar. Dock första MX-5 racingbil Och han vill säkerställa att inget missas. Känns tryggt. _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Det blir många inblandade med att fixa till min bil...
Har precis pratat med en kille, som jag har anlitat tidigare som mek, och han ska hjälpa mig att släcka airbagslamporna. Han hade många alternativ och visste precis hur han skulle göra. Kommentaren var: "jag har hjälp till att släcka många 2:or" Låter som han vet vad han ska göra. Hämtar förhoppningsvis bilen från garaget i Bålsta på tisdag eftermiddag, då ska bågen vara svetsad, coilovers på plats och bromsvätskan utbytt. Håller tummarna Sen kör jag bilen till nästa mek och så blir det trackday nästa vecka och premiär för bilen på bana Målbildsfokusering och positivt tänkande is da shit _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Tänkte köra trackday på Sturup raceway den 26/7. Älskar den banan! Som gjord för en Miata _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Fick lite oväntad hjälp igår. Mycket trevlig!
På väg till Skåne så passade jag på att hälsa på en mx5rc-kompis i Småland och jag berättade att jag hade det en aningens varmt i bilen då en gummidamask som ska sitta över växelspaken saknades och all värme från motorn då spred sig i bilen. Reservdelen hade jag med mig i bagaget så han hjälpte mig att fixa dit den Och... I och med att vi ändå var där och pillade så hjälpte dagens söta hjälte, Niklas, också till med att byta ut växelspaken till en short shift och även sätta fast den nya växelspaksknoppen jag köpt. Nu gick det inte så lätt och smidigt som vi trodde från början men allt kom på plats och sen var det testkörning på en mycket fin kurvig och kuperad väg på landet i Småland. Superhärligt! Mittkonsolen urmonterad och installation av nya short shiften Gummidamasken på plats Slutresultat. Mycket nöjd! Blev snyggt med nya knoppen. Och nu behöver jag inte famla efter en liten sketen spak längre. Bara grabba tag och växla. _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Visst är det så, Magnus! Och dig måste jag ju tacka för alla superbra instruktioner och otaliga varv på diverse banor och för att du så snällt svarar på mina oändliga frågor _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Bilen är körklar för bana!! Tjohoo!!
Ok, jag måste justera bältena... Men sen så Lämnade bilen till Mange på Hälleberga Bilverkstad och han har fixat fast det sista med störtbågen, satt tillbaka inredningen, fixat airbagslamporna, bytt till värmetålig bromsvätska och satt fast bältesfästena/krokarna. Sen hände det en liten incident vilket resulterar i att jag har ingen bakruta på min cab längre. Så det kan gå... Ska förbi Ryds glas på måndag och se om de kan fixa. Mange hade konto där. Mange tog i lite häftigt när han skulle fälla suffletten varpå glaset krachade rakt i störtbågens tvärbalk. Hoppsan! Inredningen på plats igen och bältena sitter i tvärbalken under. Silvertejp och byggplast... Ifall det skulle börja regna Värmetålig bromsvätska. Köpt på AutoExperten. _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Ok! Tålamod är en dygd, har jag hört... Det där med att justera in grenbältet kan ju ta knäcken på den mest tålmodiga människa.
Ut med stolen, loss med bältena, justera, in med stolen, ned med bältena i hålet, fortfarande för långt. Måste jag ta ut stolen igen? Nej, får in mina små händer under stolen och kan få loss dem igen. Fäster stolen. Justerar bältet lite till. För kort In under stolen igen... Och så fick jag hålla på ett antal gånger. Skam den som ger sig. Att få till axelremmarna var relativt enkelt. Såg till att öglorna runt tvärbalken var små och jag kom ihåg att låsa remmarna i både grenen och vid axlarna, dvs köra in remmen en extragång i remhållaren. Snyggade till de långa tåtarna som blev över med att linda ihop och fästa med tejp. Tycker att jag sitter alldeles för högt i stolen (Sparco Rev) så det har jag kommit på en lösning på. Köpte ett liggunderlag som jag har klippt till. Nu sitter jag så lågt som jag vill och kan fortfarande ha stolen på skenor för att flytta fram och bakåt. Klappar mig själv på huvudet Bildbeskrivning från höger: - Remmarna lika långa och går bra över axlarna och når bra ner till magen - Bild visar att jag säkrat högra bältet (höger på bilden, vänster i verkligheten) med att dra remmen en gång till genom öglan - Satt tillbaka inredning och lindat upp resterande remmar - Bältesfästen under stolen. Inte mycket utrymme att spela med. Tur att jag har händer i str 7 Häpp! Klippt till liggunderlag och gjort en skåra för att få upp grenbältet i stolen. _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
vart ju snyggt med båge och stol. Dock så ska bälteslåset sitta lite längre ner, nu ser det ut att sitta över mjukdelarna. Försök att få ner det så att det sitter över höftbenet istället.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Tack Jo, när jag tog bort dynan i stolen och la i ett tunt liggunderlag att sitta på så blev grenbältet längre... På't igen. Men det tar jag i morgon. Nu orkar jag inte mer... _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Nej, om jag ska ha något så blir det nog hybridskydd. Men det är inget jag tänkt införskaffa än. Tänkte du på att jag skaffat 2"-bälten? Det gjorde jag för att jag hade 3" i förra bilen och de skar in i halsen. Väldigt obehagligt. _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Idag var det hjuljustering på schemat. Hjulen stod tydligen lite hit och dit så det var behövligt att göra dessa justeringar. Nu är hjulen helt raka Tack till Däck-City i Landskrona för det.
Jag tog beslutet att inte ställa in någon camber eller toe och inte heller caster. Varför? Jo, jag vill köra bilen på bana först och sen göra dessa justeringar. Premiär på banan blir ju faktiskt i morgon Jag har ingen aning om hur den beter sig (eller, ok, lite... har ju faktiskt kört som en biltjuv på några mindre vägar för att känna efter) Det är inte så lätt att komma in i en Miata Under bilen och justera _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Igår var första gången på bana med nya bilen.
https://www.youtube.com/watch?v=HazUnbi68PU Fin kväll på Sturup raceway och lagom med bilar. Filmade några varv. Bilen kändes jättebra, efter att jag justerade coilovers som var på mjukaste när jag gav mig ut på banan. Oj, vad det svajade! Åkte in och justerade hårdheten och sen ut igen. Vilken skillnad Nu är det bara att öva mer och få upp farten. _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 15 besök senaste veckan (117003 totalt) |