Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 26, 27, 28   >>
31 besök senaste veckan (285000 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Någon snörmetod blev det inte idag, även om man är en racerwannabe

En sak som slagit mig när jag tittar på olika värden är att vissa anger grader i tiondelar medans andra anger resultaten i grader och minuter. Och andra föredrar att mäta i mm. Snurrigt värre!

Här är resultaten angivna i grader och minuter:

Fram H/V
Toe: (toe out) -0° 1'/ -0° 1'
Camber: -3° 59' / -4°'1'
Caster: 8° 28'/ 8° 30'

Bak H/V
Toe (toe in): 0° 2'/ 0° 2'
Camber: -3° 20'/ -3° 19'

Om jag analyserar rätt så här i efterhand så blev toe både fram och bak väldigt nära noll (1/60 resp 2/60). Hmm, som sagt lite rörigt med olika mätsystem.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ser bra ut men lite stor skillnad i camber fram?
Är det möjligt att använda glappet i skruvarna mellan fjäderbenet och spindeln eller något annat?
Edit nej det är ju inte så stor skillnad är ju minuter.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
M.Dalin
Göteborg
Här sen Aug 2014
Inlägg: 108



GTIDave skrev:
Någon snörmetod blev det inte idag, även om man är en racerwannabe

En sak som slagit mig när jag tittar på olika värden är att vissa anger grader i tiondelar medans andra anger resultaten i grader och minuter. Och andra föredrar att mäta i mm. Snurrigt värre!

Här är resultaten angivna i grader och minuter:

Fram H/V
Toe: (toe out) -0° 1'/ -0° 1'
Camber: -3° 59' / -4°'1'
Caster: 8° 28'/ 8° 30'

Bak H/V
Toe (toe in): 0° 2'/ 0° 2'
Camber: -3° 20'/ -3° 19'

Om jag analyserar rätt så här i efterhand så blev toe både fram och bak väldigt nära noll (1/60 resp 2/60). Hmm, som sagt lite rörigt med olika mätsystem.


Snörsystem och wannabe hänger ihop ganska bra här bakom tangentborden...
Du och jag verkar inte skämmas för vår okunskap iallafall och jag tror faktiskt det funkar lika bra för lägre nivåer av racing,bankörning etc.
och ja, det verkar finnas lika många sätt att ange sina hjulvinklar på som det finns siffror. men givetvis är bara ett sätt rätt, och det är mm och snöre allt annat är förkastligt.
Så om vi mäter fel, och förstår varandra blir det säkert bra
Jag föstår inte varför det mäts i distansminuter per dag och axelgrad per invånare på vissa ställen

Jag översätter dina siffror till mina:
Notera mitt Casterproblem...

Fram H/V
Toe: (toe out) -0° 2'/ -0° 2'
Camber: -4° 52' / -4°'1'
Caster: 7° 34'/ 7° 42'

Bak H/V
Toe (toe out): -0° 2'/ -0° 2'
Camber: -4° 54'/ -4° 48'

_________________
Mikael Dalin
SpeekEd Racing på Facebook
Vill mycket, kan mindre
BMW 325 Coupè Långlopp.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
M.Dalin skrev:

Jag föstår inte varför det mäts i distansminuter per dag och axelgrad per invånare på vissa ställen



Nä håller med Grader i tiondelar tycker jag man skulle ha som standardenhet, iaf när man gör hjulinställning med mätapparat. Sen att det mäts i mm ibland kan jag förstå då inte behövs lika komplicerad mätutrustning för det.

Bred hjulbas och mycket caster gör att det inte är helt lätt att få plats med hjulen. Har spenderat x antal timmar på att justera breddare och flytta fram stötfångaren ytterligare en bit. Men nu ska det förhoppningsvis gå fritt.

Gällande motorn börjar jag se ljuset i tunneln, jag hittade en vakuumslang som var lös och slangen till vevhusventilationen hade imploderat och var i princip helt platt. Med detta fixat går bilen mycket bättre på tomgång, dock överskrids ibland gränsen för lambdareglering. Ska ut och köra en sväng idag, då kan den kanske adaptera ytterligare. Värdena från lambdasonderna ligger och pendlar när man gasar vilket ser bra ut, då reglerar de troligtvis som de ska. Ligger dock still på tomgång men så kanske det ska vara?

Nu ser värdena från INPA ut enligt bilderna nedan. Värdet från tomgångsmotorn är utanför rekommenderat område, vet dock inte hur det påverkar bränsleblandningen. Skillnaden i värden på lambdaintegratorn är väl stor tycker jag.




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det var bråda dagar inför premiärturen på Falkenberg i början på Maj. Bilen gick bättre efter jag fixat vakuumläckan men inte bra. Och besiktningen gick ju därefter...Ett lambdavärde som indikerar på att bilen går snålt vid förhöjd tomgång. Fast körningen på Falkenberg tänkte jag inte missa så dagen efter mötte jag upp Johan (JL) med sin Golf GTI 16V i Fjärås och brände ner till Falkenberg. Man skulle haft fler banor på det avståndet, tog nog inte mer än en timme att ta sig dit. Tyvärr han jag inte köra så mycket då det gick väldigt trögt att få i växlarna när bilen blev varm. Kände inte för att chansa så jag tog det säkra före det osäkra och packade ihop för dagen redan vid 12-tiden.

Efter att så här i efterhand läst lite om problemet så lutar det mycket åt att kopplingsslangen (hydraulik) till växellådan börjar bli till åren och då flexar. En stålomspunnen är beställd och jag hoppas att detta ska sätta punkt för kopplingsproblemet.

Jag har efter besiktningen bytt till en helt ny LMM och helt nya lambdasonder och nu går den (hittills) bra. Jag är fortfarande lite konfunderad över värdena från INPA, ska koppla in bredbandslambdan i veckan för att se vad den säger om bränsleblandningen.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
rickardk
Östergötland
Här sen Feb 2012
Inlägg: 263



Köpte du special verktyget till ventiljusteringen på BMW ?

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nej det köpte jag från tyskland: http://www.kfzteile-profis.de/

Sök på nr 83300491053 eller 115070 så hittar du det.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
rickardk
Östergötland
Här sen Feb 2012
Inlägg: 263



Tack!!

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Semestertider = bilmekartider! Kopplingsslangen fick jag för ett tag sedan och när jag skulle byta den var det inte många rätt; för lång och hanar i båda ändarna. Mailade dem jag köpt den av och en ny slang skickades samma dag och dök upp några dagar senare.





Originalslangen innehåller även en tryckgivare som hindrar att motorvarvet sjunker för snabbt när kopplingen trycks in. En feature som känns något överflödig så därför valde jag en slang som skippar denna tryckgivare.



Tryckgivaren är normalt sluten så kablaget byglades.



Sist av allt luftades systemet. Slangen i bromsvätskebehållaren som går till kopplingscylindern sitter högt upp i behållaren så det gick inte att trycka igenom allt för mycket vätska åt gången innan behållaren behövde fyllas upp. Nu tar kopplingen som den ska igen

I morgon är det dags för besiktning vilket inte gick så bra förra gången. Efter byte av diverse komponenter, rengöring av spridare, flitigt studerande av INPA, modifiering av kolfiberinsuget samt mer kunskap om hur Grupp N-boxen fungerar ser det nu ut som om den får rätt blandning. Kör nu med originalbox inför besiktning då den reglerar bättre. Dock hoppas jag att systemet nu är i så bra balans att även Grupp N-boxen klarar att hålla avgasvärdena på rätt nivåer.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Hade fram tills idag inte tagit några bilder med skärmbreddarna monterade. Så här blev det till slut;








_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104



Otroligt fin m3a!!! thumbs up

_________________
Mattias Nygård
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Verkligen snygg nu! Bra jobbat David thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Snyggt David thumbs up

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Fredrik #73
Bollnäs
Här sen Sep 2013
Inlägg: 71



Riktigt snygg! thumbs up

_________________
Fredrik Nilsson
Bmw M3 E36
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Super snygg! Blir det något Mantorp / Knutstorp för dig?

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Tjusigt! thumbs up

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Skitsnyggt! Sälja?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack ska ni ha

NicoRacing skrev:
Super snygg! Blir det något Mantorp / Knutstorp för dig?


Det är planen i alla fall. Om det inte kommer annat i vägen. På fredag blir det Kinnekulle med Miatorna.

erikjakan skrev:
Skitsnyggt! Sälja?


Den kommer nog behållas i några år till, jag lovar att höra av mig om planerna ändras

Lite smolk i glädjebägaren är att den inte gick igenom besiktningen denna gången heller. Nu har den perfekt bränsleblandning men istället är det HC som är för högt på tomgång. Den misständer något på tomgång så jag antar att det är detta som ställer till det. Varvar man den lite så försvinner misständningarna och HC-värdet är inom gränserna. I övrigt går den hur bra som helst. Jag har möjlighet att stå hos en lokal bilverkstad där jag har tillgång till en avgasmätare. Då kan jag testa lite olika saker för att se hur HC-värdet påverkas.

Jag skrev i några inlägg längre upp att adaptionsvärdena med Grupp N-boxen hela tiden står på noll. Detta är pga att den funktionen är borttagen i Grupp N-mappen. Den reglerar bara i realtid och grundkurvan ändras aldrig. I kolfiberinsuget jag har är tvärsnittsarean vid LMM större än vad den är i originalröret. En originalbox fixar att kompensera för detta men Grupp N-boxen har alltså en mer begränsad reglermöjlighet och kunde inte i mitt fall inte öka bränslet tillräckligt jämfört med grundkurvan. Har därför monterat i ett originalrör i kolfiberboxens inloppsrör vilket gör att även Grupp N-boxen funkar.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Då har M3:an återigen fått smaka Kullens asfalt. Två gånger till och med. Första gången med MX-5 Racing Club och andra gången med VWCS. Ringrostig var dagens ord när jag rullade ut med MX-5:orna. Spenderade hela förmiddagen med att hitta rätt bromspunkter och spår. När det vid lunchtid blev lite glesare mellan bilarna kunde jag ligga och nöta i lugn och ro och det rätta flytet började infinna sig.

Naturligtvis var Mazda vanligast bland ekipagen men några BMW, Audi, Opel och Porschar hade också hittat dit. Åkte upp med Matz och Daniel och på plats mötte vi några kända ansikten i form av Jonas (M3 E36) och Mattias (M3 E46). Lite senare dök Alexander med sin Z3 coupé upp och satte lite lätt och ledigt en grym 59-tid. Jag får gå en kurs hos dig Alexander För egen del stannade klockan på 1;00,67 som bäst.









Volkswagen Club Sweden

Lite drygt en vecka senare var det dags igen med VWCS. Träffade några gamla GTI-klubbare som hängt med sedan tiden då jag köpte golfen i början på 2000-talet. Kul!

Det spöregnade när jag åkte upp och jag började fundera på om det var någon idé alls. Utanför Alingsås körde jag ikapp en välkänd bak, Christians Porsche (944 är det väl?).



Väl framme sprack det upp allt mer och vid förarmötet sken solen på oss. En sol som skulle skina på oss nästan resten av hela dagen visade det sig. Relativt få bilar genererade massor av körtid, det var i princip möjligt att köra non-stop. Körningen flöt på bra och innan jag skulle stå flaggvakt vid lunchtid visade tiduret 1;00,50, hade faktiskt två varv på den tiden. Sen när jag skulle fota lite tappade jag luren i backen så det blev inte någon mer tidtagning den dagen. Lånade Daniels telefon och filmade några varv iaf.

Lyckades knäppa några bankörningsbilder innan telefonhaveriet.









Någon timme innan körningen var slut öppnade sig himlen igen och det var bara att packa ihop. Riktigt nöjd med dagen ändå, det var länge sen jag kunde köra så många fria varv på en dag thumbs up


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja det är en 944 från 1982.
Nästan original....

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Det blev riktigt snyggt med breddarna.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 26, 27, 28   >>
31 besök senaste veckan (285000 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande