Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 80, 81, 82   >>
45 besök senaste veckan (586895 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

På lördag hade jag tänkt testa,logga och justera. Det mesta på bilen fixat inför det.. Men när jag höll på att lufta broms höger fram så satt allting väldig löst...

länkhuvudet i höger länkarm har brustit rakt av. Förmodligen ett resultat av smällen i starten i första racet. Inte konstigt jag tyckte framvagnen kändes lattjo under resten av racen...

Jag hade ju isär framvagnen innan tävlingen så jag vet grejorna var friska innan.
Det var ett vänstergängat M10 ledhuvud. Jag har inga flera sådana, men jag gängar upp den till M12 högergängat och monterar ett sådant istället imorgon.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004

Re:

Kalle_alfaturbo skrev:
Under minuten på kullen, som i en liten ask

Jag tror du sätter lite övermod i motoreffekt nu Kalle... Att hitta 1,7s/varv sitter nog i lite mer än bara det. Men jag hoppas att du har rätt!

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

beatwise skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Under minuten på kullen, som i en liten ask

Jag tror du sätter lite övermod i motoreffekt nu Kalle... Att hitta 1,7s/varv sitter nog i lite mer än bara det. Men jag hoppas att du har rätt!

Det räcker att sänka med 1.2s från mitt personbästa, eller tycker du det skall vara 0.5sekunders marginal :-)

"The devil is in the details" och summan av dom förbättringarna man gör. En avbruten länkarm i framvagnen som nu är lagad bidrar nog också till bättre väghållning.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Fantastiskt att det gick att köra så bra utan inre ledpunkten. Var det bärarmen runt coilovern som styrde upp bärarmen?

Guson

Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

Guson skrev:
Fantastiskt att det gick att köra så bra utan inre ledpunkten. Var det bärarmen runt coilovern som styrde upp bärarmen?

Guson

Det kändes ju duktigt knasigt... men jag trodde det var toe som blivit fel och körde vidare, fick kämpa en del då elservot slutade funka vid smällen också.(funkade dock i race 2)
coilovern går genom hålet, det är ca 10mm frigång normalt, men både toe, camber och caster torde varit lite flytande...

nu är bilen ihopskruvad och lastad för tester imorgon. hann inte öka camber/caster och cornerweighta så det blir främst laddstryrningen som skall prövas ut.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Idag var den injustering av laddtryckstyrning och det funkade bra. Efter att mappat laddtryck mot spjällöppning gick den från att vara hysterisk till hanterbar.
Att direkt kunna analysera loggfilerna på plats och därefter justera parametrarna är extremt användbart.

liten film med både starttester och lite konbane körning.

Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Den verkar ju både stark och snäll! thumbs up

En stilla undran, kommer du att ta med någon reservlåda till kullen?

Jag tänker inte på de dåliga synkringarna, snarare på klonket som hörs när du när du släpper av och rullar utan belastning.
Kanske har jag helt fel och är överkänslig efter några lådor på mitt samvete, men jag känner verkligen igen det ljudet. Någonstans verkar det vara lite väl mycket spel.
Förhoppningsvis är det bara lagret i kopplingskåpan, men (som senast för mig) kan det ju också vara ingående axeln som slagit sig.
Från att min började låta tills att 4-ans drev blev av med ett par tänder (snedbelasting och mycket vrid verkar vara orsaken) gick det fort.

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Bra drag i grejerna!

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

Kalle_alfaturbo skrev:
Den verkar ju både stark och snäll! thumbs up

En stilla undran, kommer du att ta med någon reservlåda till kullen?

Jag tänker inte på de dåliga synkringarna, snarare på klonket som hörs när du när du släpper av och rullar utan belastning.
Kanske har jag helt fel och är överkänslig efter några lådor på mitt samvete, men jag känner verkligen igen det ljudet. Någonstans verkar det vara lite väl mycket spel.
Förhoppningsvis är det bara lagret i kopplingskåpan, men (som senast för mig) kan det ju också vara ingående axeln som slagit sig.
Från att min började låta tills att 4-ans drev blev av med ett par tänder (snedbelasting och mycket vrid verkar vara orsaken) gick det fort.

Jag inser väl motvilligt att lådan lever på kredit. hade hoppats den skulle funka säsongen ut och sedan byta till seklåda i vinter. Jag har iförsig en 3.0 låda liggande. men måste kolla om jag har alla delar till den.
Var i filmen är det klonkar ? När man kör låter det ju kriget mest hela tiden, i synnerhet utan hjälm..

Jag höjde bakändan just för att få bättre vinkel på drivaxlar och spara dom.

Jag har inte haft tid att läsa loggarna idag som jag tänkt, men rent allmänt så funkade det oerhört bra efter justeringar, mycket bättre kontrollbarhet med gaspedalen och kortare spool-up. Det tar nu 0.6 sekunder från 0.3bar till 0.8 bar och den ligger klippstabilt på just 0.8bar.

Fortfarande är det en fördröjning från lägre varvtal. Vet inte om det beror på kaminställning, tändning eller bara att turbon är rätt ålderdomlig med dagens mått. Blir mera analys av loggdata och kanske ytterligare en tester,

Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Är det bara lagret i kopplingskåpan som slamrar så kan det säkert hålla ett bra tag.
Slamret upplever jag vid 40-45, vid 2.40, vid 3.57-4 min och när du släpper av vid 4.40.
Det är såklart jättesvårt att lyssna efter missljud när allt låter krig, men jag ville påtala det iaf.

Har du provat att rampa upp trycket på varv, eller kör du 0,8 hela vägen?

Ang din turbo. Du skulle du nog kunna gå ner en storlek i avgashus. Stora avgashus är ju främst bra vid betydligt högre laddtryck för att hålla mottrycket i schack.
Min 1.8 med 7.5:1 har jag 1.5 bar vid 3500 rpm, GT3071R A/R 0.64, som referens.

Kaminställning kan nog göra en hel del. För tidigare laddtryck kan du kanske testa att låta avgaskammen öppna lite tidigare, för att få in mer avgaser i turbinen.
Du har inte testat något mer med CB-kammarna?

Har du provat att backa tändningen innan laddtrycket kommer, för att få snurr på turbon lite fortare?

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

Kalle_alfaturbo skrev:
Är det bara lagret i kopplingskåpan som slamrar så kan det säkert hålla ett bra tag.
Slamret upplever jag vid 40-45, vid 2.40, vid 3.57-4 min och när du släpper av vid 4.40.
Det är såklart jättesvårt att lyssna efter missljud när allt låter krig, men jag ville påtala det iaf.

Har du provat att rampa upp trycket på varv, eller kör du 0,8 hela vägen?

Ang din turbo. Du skulle du nog kunna gå ner en storlek i avgashus. Stora avgashus är ju främst bra vid betydligt högre laddtryck för att hålla mottrycket i schack.
Min 1.8 med 7.5:1 har jag 1.5 bar vid 3500 rpm, GT3071R A/R 0.64, som referens.

Kaminställning kan nog göra en hel del. För tidigare laddtryck kan du kanske testa att låta avgaskammen öppna lite tidigare, för att få in mer avgaser i turbinen.
Du har inte testat något mer med CB-kammarna?

Har du provat att backa tändningen innan laddtrycket kommer, för att få snurr på turbon lite fortare?

Jag hör inget... Men skall lyssna med hörlurna ikväll.
Jag bygger förmodligen en ny extra motor i vinter med lite värre inanmäte, inkl. CB kammarna och kanske ett modernare turbo.

Laddmappen ser ut enligt nedan. Det är laddtryck + atmosfärtryck , 180kpa = 0.8 ladd.

Första repan körde jag flat mapp 180kpa överallt. Men då överskjuter den och motorn blev helt hysteriskt. Det tog 0.1 sekund från 0.4->1.0 bar och övertryckskyddet gick in.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Uppgradering av diffbroms. Orginal sitter det 1 lamell på vardera sidan(2 totalt) . Jag ändrar ordningen och sätter 2st NYA lameller på vardera sidan (4st totalt) och mäter och monterar dom tjockaste mellanläggen. Det skiljde från 1.85mm till 2.15 i tjockleken. Det bör ge mest förspänning. Skall väl ge totalt 48% diffbroms om jag förstått det rätt.

Flång nya lameller och 2.12mm mellanlägg

Orginal setup med 1 lamell och 3 mellanlägg.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Har fortsatt jobba med bakaxeln. Tog loss två medbringare från en alfa 3.0 låda och jämförde med medbringarna från en BMW E34 TDS. utseende på splinses stämmer dock inte.

BMW drivaxel nederst. lika långa som orginal TS i mitten.Alfa 3.0 drivaxlar överst är kortare
bmw drivaxlarna passar direkt mot 3.0 hubbar. Men inte mot 75 3.0 medbringarna. så en adapter behövs.

Kylning av vxlåda/bakaxel är även inlett.

Jag tar oljan från dräneringshålet med filter före pumpen. returen till hålet för backgivaren. Då har jag kvar oljepåfyllning/nivå pluggen orörd på på andra sidan för enkelt kunna kolla oljenivå.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Nu har jag skruvat dit oljekylningen för växellåda och diff. oljekylet sitter en bit bakom watt -länkage och med slangarna uppåt för att få ev luft ut kylet och samtidigt få frigång mot bakaxeln.

Pumpen är en mebranpump för förgasarbilar. Jag använder samma modell som förpump till catchtanken. Möjligtvis blir olja för tungtpumpad, det vill jag prova.

Elen återstår. kommer förmodligen köra via samma utgång som bränslepump + egen säkring. Sedan får jag kolla hur mycket temperaturen förändras under körning och ev. anpassa med framtida termoswitch.
Jag borrade hål och gängade orginal påfyllningspluggen och skruvade dit en givare för oljetemp.

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Ska bli intressant o se vilka temperaturer du får.
Min pump slår till strax under 70 grader vilket
sker efter 2-3 varv med kall låda, även i blött.

När jag mätte temp i lådan för många år sedan
hade jag drifttemp på över 120 grader (vilket var max på mätarn)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

Roos skrev:
Ska bli intressant o se vilka temperaturer du får.
Min pump slår till strax under 70 grader vilket
sker efter 2-3 varv med kall låda, även i blött.

När jag mätte temp i lådan för många år sedan
hade jag drifttemp på över 120 grader (vilket var max på mätarn)

Någon aning om vad den ligger på numera med oljekyl ? gissar du är rädd om dina nya drev :-)

En uppjusterad diffbroms borde bidra till tempökningen, och om man har 25% drivlineförluster så skall ju energin ta vägen någonstans...
Jag har kontrollmätt givare/instrument till 90grader så där visade den bara 4 grader fel.

Jag bottnade motorns oljetempmätare innan jag hade oljekyl för några år sedan. När jag bytte oljan sedan hemma var den extremt blaskig och tunn. Och den oljan var helt ny innan den tävlingen :-)

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Nu till helgen 20/21 augusti är det 2 dagars på kinnekulle med alfaklubben. På lördag kör vi träning och racetaxi. Vi skjutsar runt folk i hyfsat högt tempo. Så en passargerarstol + bälten har monterats in. Sedan blir det CAR Challenge tävlingen på söndag.

jag har monterat hjälpfjäder även på vänster sida fram och skruvat ut uniballarna i nedre länkarmarna och har nu -4 camber på vänster och -3.5 på höger fram. (fint på kullen... ) TOE är fixat, CW gör jag i veckan. Bromsarna skall jag också lufta en extra gång.

Diff/drivaxeln är monterad och oljepumpen provkörd, Den orkade INTE pumpa runt kall olja :-( Jag skall köra runt bakxeln en stund för att kolla att tempgivaren funkar och se om det hjälper. Annars får det bli utan pump i helgen och bara mäta tempen istället.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Benny Steen skrev:

Diff/drivaxeln är monterad och oljepumpen provkörd, Den orkade INTE pumpa runt kall olja :-( Jag skall köra runt bakxeln en stund för att kolla att tempgivaren funkar och se om det hjälper. Annars får det bli utan pump i helgen och bara mäta tempen istället.

Värmestyrd switch? Det sitter sådana i toppen av gamla Audibilar (drar på efterrun pumpen för att förhindra efterkokning). Borra och gänga en sådan i sidan av lådan, låt den styra ett 30A relä så är saken biff. Man ska ändå inte kyla kall olja

Jag kan t.o.m. ha en sådan liggande...

Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

beepbeep skrev:
Benny Steen skrev:

Värmestyrd switch? Det sitter sådana i toppen av gamla Audibilar (drar på efterrun pumpen för att förhindra efterkokning). Borra och gänga en sådan i sidan av lådan, låt den styra ett 30A relä så är saken biff. Man ska ändå inte kyla kall olja

Jag kan t.o.m. ha en sådan liggande...

jo, en termoswitch får det nog bli framöver. Nu är ju planen att byta både växellådan och bakaxel i vinter och båda dom skall ju ha kylning...

Men på dom två tävlingarna som är kvar i år så funkar manuell inkoppling
Jag kollar oljetempen i helgen och provar pumpen när oljan blivit 80-100 grader. Funkar det ändå inte. så har jag den som reservpump till catchcanken.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag var inte nöjd med placeringen av pumpen. den kom för nära bakaxlen. Nya placeringen som blev lite lägre gjorde att den nu faktiskt pumpar runt oljan.

Jag blev inte nöjd med CW, trixigt när ena diagonalen är både tyngst och lättast. Om jag hinner så gör jag ytterligare idag.

4x20kg vatten, svårt att tro att man väger såpass mycket när man skall kånka in det i bilen...

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Vad visar vågarna om du flyttar dunkarna till högra sätet? Bara för att få en känsla för vad som krävs för att rätta till obalansen tänkte jag. Slår det väl ut kanske konvertering till högerstyrt är ett alternativ?

Guson

Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 80, 81, 82   >>
45 besök senaste veckan (586895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande