Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Lambdavärden och siffror ? | 13 besök senaste veckan (5899 totalt) |
Jag skulle vilja ha lite ordning på siffror och värden, som man ser på lamdamätaren i bilen.
Jag har inte haft mätare i bilen förut. Och när allt är som det ska, är det ju jättebar att ha mätaren. Men....i helgen hade vi problem med soppatrycket, och därmed ett varierande värde på mätaren. Det ska ju ligga mellan ca 11-13 under körning. Men när börjar det bli riktigt illa...och hur fort blir det motorskador vi tex 16-17 på mätaren ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag menar...
Motorn är ju mapad och i normalfallet håller den sig inom helt godkända värden..hur man en kör. Och den får hyfsat mycket soppa, som säkerhet. Men när det blir störningar. Vid vilka siffror börjar det bli riktigt farligt ? Om lambda 1 ligger runt 14 på mätaren. Är det omedelbart farligt vid 14....eller är det farligt vid 15, 16...17 på full belastning, på långa rakan på Mantorp. Eller klarar man långa rakan, under några varv....utan att allt smälter ? Klarar men tex 16-17 i fyra sekunder....eller handlar det om två minuter..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag vet att för lite soppa bränner upp motorn.
Det är behöver en preferens på...är hur "brant" kurvan är. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Beror till stor del på trimningsgraden av motorn och hur bra kylning det är på motorn, oljesprut på kolvarnas undersida etc. Och tändkurva Men en gammal hederlig tvåventilsmotor med 65-75 literhästar kan nog magras ut tills den går på luft utan skador i stort sett, en överladdad motor med rejäla laddtryck dör nog på högst 3 sekunder. _________________ Roland Johansson |
||||
Jag åker tvåventils sugmotor. 5,3 liter/400Hk. ca 10:1 i comp. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
För att få bästa effekten så är 12,7 det värde man skall sikta på är man miljö partist så siktar man på 14.7 alltså effektivaste förbränningen.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Händer nog inte så mycket på en sugmotor förutom att avgastemperaturen går upp ordentligt, kan döda katalysatorer om man har sådana.
Är känsligare på en turbomotor. Ösa på med bränsle är inte ett effektivt sätt att minska knäck. Däremot så innebär 17 i AF att du tappar effekt. Lönar sig att köra fetare än 14.5 då man inte har perfekt blandning i cylindern. Därför man siktar mot strax under 13. Fetare än så enbart för att sänka temperaturen på avgassidan _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Ja...det var ju ett fel som gjorde att AF skenade. Normalt ligger den stadigt. Givetvis vandrar det när man kör....men på full-last ligger det bra. Så frågan gäller...När är det dax att slå av motorn, vid fel.....och när kan man hanka sig vidare, om man måste. EDIT: Att den var trött vid 17....är ingen överdrift.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
med högt komp och mager blandning kan det definitivt bli skador på en sugmotor på fullast. Beror dock mycket på förbränningsrum och hastighet. Varv, stort borr och dåligt med swirl/tumble bjuder in och inte minst tändläge påverkar starkt.
Jag hade inte gett fullt på någon bil om den passerar över lambda ~1 på fullast. i sådana fall hade jag utvärderat det hela med en knackavlyssning först. Blandningar som 17 i AFR är inget vidare, inte med avseende på varken spikningar eller värme i allmänhet. Om du är orolig för att det kan ha blivit skador rekommenderar jag endoskop-kameran som finns på biltema för 300 spänn. Så slipper du riva motorn _________________ MVH |
||||
Vi har en jättebra kamera, som vi tog från Kina. Den ska absolut användas. Jag tog isär filtret i går.....och tätt är väl bara förnamnet. Nu blir det ett stort filter mellan matarpumparna i tanken och catch-tanken......och ny insats i befintligt filter efter tryckpumparna. Vi har dubbla 044:or som tryckpumpar. Så när dom inte orkar...så är det tätt på riktigt... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Racetech Lambdavärden och siffror ? | 13 besök senaste veckan (5899 totalt) |