Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Pressure locking hub. Hur funkar det?
2966 besök totalt
Krassegrand
Halmstad
Här sen Jul 2016
Inlägg: 30


Trådstartare
Jag har startat en tråd om ett "mindre bygge" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105394&sid=c99fe4a93f68a81a . . . . men jag verkar ha allt för lite kunskap om kartingmek.
Jag har hittat en sån här ,typ,
http://www.sdp-si.com/D795/HTML/79501066.html
på bakaxeln men jag får inte loss den från axeln. Jag har fått loss drevnavet.

På min satt det dessutom en mindre insex rakt in från ytterdiametern, kolla på min tråd.

Jörgen

_________________
Jörgen Knuth-Nielsen
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Jag antar att det är ett sådant nav som låser mot axeln med hjälp av hydraultryck.
Skruven trycker på en kolv som skapar tryck i oljan som fyller hålrummet i navet. Navets innerdiameter har tunn godstjocklek in till det oljefyllda utrymmet och därför klämmer navet på axeln pga av hydraultrycket.

Men om du lossnat pressure-skruven och det fortfarande sitter fast så är det nog bara som det rostat fast.. Rostlösare är väl första åtgärden följt av avdragare..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Krassegrand
Halmstad
Här sen Jul 2016
Inlägg: 30


Trådstartare
Arne skrev:
Rostlösare är väl första åtgärden följt av avdragare..


Det var så det blev till sist.
Sedan efter att jag fått av dem har jag kommit på att jag inte skulle ta loss den lilla insexen.
Nu måste jag se hur man fyller på fett igen för att få rätt mängd i dem igen.

Jörgen

_________________
Jörgen Knuth-Nielsen
Citera
Krassegrand
Halmstad
Här sen Jul 2016
Inlägg: 30


Trådstartare
ETP transmission gav mig en riktigt bra deal för att återställa"bussningarna". Jag försökte själv först men det gick inte så bra. Delarna är på väg hit redan.
Ska bli kul att se hur de funkar nu.

Jörgen

_________________
Jörgen Knuth-Nielsen
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Krassegrand skrev:
ETP transmission gav mig en riktigt bra deal för att återställa"bussningarna". Jag försökte själv först men det gick inte så bra. Delarna är på väg hit redan.
Ska bli kul att se hur de funkar nu.

Jörgen


Vad bra, de brukar vara bra att ha att göra med. "Fylla på fett" kan du nog glömma då hemligheten med deras bussningar är just sammansättningen av hydraulvätskan.

Tänk också på att aldrig dra åt skruven utan en axel i rätt mått i bussningen!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Krassegrand
Halmstad
Här sen Jul 2016
Inlägg: 30


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Tänk också på att aldrig dra åt skruven utan en axel i rätt mått i bussningen!


Jag hade en fundering om detta.
Jag har ett drev som jag kanske vill använda men det är inte lika brett som bussningen.
Då antar jag att jag inte kan använda det på denna bussning eftersom en del av ytterdiametern kommer att vara obelastad.

Jörgen

_________________
Jörgen Knuth-Nielsen
Citera
Allmänt banåkaforum
Pressure locking hub. Hur funkar det?
2966 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande