Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SAAB 9-2X eller Volvo V50 | << 1, 2 1 besök senaste veckan (3425 totalt) |
Jag ser det från ett annat håll: om man ville köra en öppen, billig sportbil som inte kostar skortan så var man i princip hänvisad till dom Engelska bilarna innan Miatan kom. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Vi drev visst iväg från topic här....
Valet mellan SAAB eller Volvo känns inte så svårt - orkar man ta sig hela vägen till US of A för att köpa en 9-2X så är det ju gjutet. Båda bilarna lär duga för banträffar. Men smartare är kanske att köra med något helt annat, om man har tänkt åka mycket bana. |
||||||
Nu är väl tråd skaparen bosatt i LA och där finns ju 9-2án så det är inget problem och för oss stackare som är kvar i regniga svedala så kan vi trösta oss med köpet här. http://www.ubbo.se/car.aspx?mod=113&bid=23 Edit: Hade markerat annat citat |
||||||
bah! kommer ihåg att det satt lappar från UBBo uppsatta på jobbet (Saab Automobile i S-tälje) där 9-2x Aero skulle kostar 299.900 kr nu har tydligen priset hoppat upp "lite" till 360 papp... vad kostar en vanlig (omaskerad) Impreza egentligen? MVH Johan _________________ Johan Sahlin |
||||||
295 900 för en WRX enligt http://www.subaru.se _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
WRX 225hk -04 249000:- Motus bil i Halmstad _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Var och tittade på den för ca 1 vecka sedan. Bilen var ny, tror inte att den har rullat en meter faktiskt. Fanns en STI med för 349'. OBS Ej kombi. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Kanske en sidosak för många här när de väljer bil..men jag skulle mycket hellre sitta i Volvon om det smäller. Den vet jag är mycket krocksäker. Gänget i Trollhättan bygger även de väldigt säkra bilar men frågan är hur mycket de har haft att säga till om när det gäller 9-2? Jag har sökt men inte hittat någon rating för 9-2 vare sig enligt Euro eller US-NCAP...
_________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Finns det nån rating för Subaru Imreza kombi? Det är ju EXAKT samma bil ?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Tveksamt om Saab alls har varit med och moddat säkerheten på 9-2x nåt alls. Jag vet att dom inte ska/skulle ta in 9-2x till Europa just pga. säkerhetsskäl. Motorn trycks vid en krock tydligen in vid fötterna (den högra?). Denna säkerhetsbrist (i Imprezan) är nåt som tydligen "slinker igenom" i de amerikanska krocktesten/godkännandena men i Europa får bilen typ en stjärna mindre i krocktest. Detta är något som skulle kunna fläcka Saabs grymma säkerhetsrykte, därför kommer 9-2x(denna generation iaf) förmodligen aldrig till Europa (förutom Import). _________________ Johan Sahlin |
||||||
9-2 har ju samma grundchassi som Impreza så den är lika dålig som den. (finns en hel del statistik på Impreza) OBS vi snackar INTE labbtester, utan stat från verkliga olyckor. Man kan inte förbättra en dålig konstruktion med lite krockkuddar o extra balkar - hur mycket man än vill. O SAAB hade bara tid till att designa om front/bak/inredning = lite annan form. Under ytan, ingen ändring. =från säkerhetssynvinkel en mycket gammal konstruktion! _________________ Jan Å |
||||||
Jo, det hittade jag Fast bara för USA. Inte så pjåkigt resultat faktist För europa fann jag inget om Imprezan _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Jag talade med en herre jag känner till angående 9-2x. Han jobbar hos SAAB i med utveckling och han sade att chassiet på 9-2x är omarbetat mot vad Subarun normalt sett har. Tydligen så skulle Subaru ingenjörerna varit imponerade av det förändringsjobb som SAAB gjort med kärran. _________________ |
||||||
Var inne och kollade på Subaru men det fanns inget på folksam och
på EurONcap fanns bara test på outbacken. Subaru Legacy outback 2003 som fick 4 stjärnor för "Front and Side Impact Rating" i och för sig så kan man bygga bilar som bara klarar sig bra i testen men inte i verkliga olyckor där islagsvinklarna skiljer sig från testerna. Dock borde fyra stjärnor betyda att subaru inte helt skiter i säkerheten även om den inte är jämför bar med saab's tänk. Är 9-2án dessutom lite modifierad i grunden så... Men ska man köpa via tex ubbo så hittar man bättre bilar för samma bunt med pengar. |
||||||
Man kan ju inte jämföra en ANNAN modell? Imprezan är ju en bil konstruerar på 80-talet. 9-2 är inte en moddad Impreza... det är en Impreza med annan plast fram/bak. att shassit är avstämt annorlunda har ju med väghållning at göra - inget med säkerhet om det smäller _________________ Jan Å |
||||||
Jo, till en viss gräns kan man det (alltså jämföra med en annan modell). Det beror ju på hur stora modifieringar som gjorts från grundplattformen. För att få en uppfattning om V70s säkerhet kan man jämföra med S80 iom att de bygger på samma plattform. Hur som hellst är det endast av akademiskt intresse då vi inte vet vilka förändringar som är gjorda på Imprezans plattform. Men för att få en "uppfattning" om Hur Saaben ligger till kan man mycket väl titta på Imprezans rating, tycker jag. På NHTSA's (US-NCAP) hemsida läste jag att Impretzan testats 2003. Ratingtester görs på nya modeller eller på gamla modeller som genomgått en större uppdatering. Så det är nog inte bara 80-tals konstruktion i Imprezan. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Håller med om V70 vs. S80 resonemanget Samma sak med 9-2 vs. Impreza (det var ju det som var min poäng... dvs att 9-2 är lika dålig som impreza) Men... med "annan modell" menade jag att man jämförde med outback! Bara för att den får 4 stjärnor i betyg innebär inte att Impreza = 9-2 är bra. (om nu inte någon kan bekräfta att outback o Impreza delar bottenplatta) Desssutom är det hur säker bilen är i verkligheten som är intressant. SAAB 9000 har ju inte klarat sig så bra (samma sak med 900NG) i NCAP - men visat sig ligga i topp "när det gäller"... Är relativt enkelt att bygga en bil som klara sig bra i NCAP - de har ju bara två olika VÄLDEFINERADE krockar. _________________ Jan Å |
||||||
Jag jämför inte med en annan bilmodell utan med MÄRKET. Mig veterligen är det ganska ovanligt att bara ett bilmärkes ena modell är krocksäker och resten är papemache (stavning?). Folksam har annars bra forskning om verkliga olyckor men där hittade jag som sagt (högre upp) inte någon modell från Subaru. Vill bara säga att får man fyra stjärnor i ett krocktest så är nog inte företagets säkerhetstänkande helt glömt och sen att man inte kan jämföra olika bilmodeller det är ju helt klart. Men vi vet också att det är "lätt" att tillverka en bil för ett test men som sagt hittade jag ingen statestik på folksams hemsida så jag vet inte hur de klarar sig i verkliga olyckor. |
||||||
Håller med - vi verkar vara överens i stort. Är dessutom rätt säker på att du (liksom jag) hellre sitter i en "riktig" SAAB om det smäller De har en seriös inställning. Bara en sån sak som en haverigrupp som undersöker olyckor. Klart denna erfarenhet ger resultat. Tex är de o Volvo de enda som testar att A-stolpen klarar älgolyckor! Kör säkert _________________ Jan Å |
||||||
Allmänt banåkaforum SAAB 9-2X eller Volvo V50 | << 1, 2 1 besök senaste veckan (3425 totalt) |