Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (41155 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Hur fick du ut fjäderkonstanten för torsionsstaven?

Skulle vilja veta hur jag räknar fram det hela på min Alfa.


Vad är en torsionsstaven???
Svaret finns här, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10720

opps nu känner jag mig nästan elak, så Pontus du får slå mig om du vill

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Hej jag ska beställa stötisar till våran 7a och undrar ungefär HZ fram och bak? 70% gata och resten bana.
2,2 fram och 2 hz bak kanske? bilen har inga krängfjädrar.
Jag får att 2hz bak blir 2,7 kg/mm och 2,2 hz fram blir 7,6 kg/mm men hur omvandlar jag det till N/mm och lbs/inch så man kan beställa??

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Mattias Hahlin skrev:
Hej jag ska beställa stötisar till våran 7a och undrar ungefär HZ fram och bak? 70% gata och resten bana.
2,2 fram och 2 hz bak kanske? bilen har inga krängfjädrar.
Jag får att 2hz bak blir 2,7 kg/mm och 2,2 hz fram blir 7,6 kg/mm men hur omvandlar jag det till N/mm och lbs/inch så man kan beställa??


2,7 kg/mm ~ 27 Nm/mm
7,6 kg/mm ~ 76 Nm/mm

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

2,7 kg/mm ~ 26,5 Nm/mm ~ 151lbs/inch
7,6 kg/mm ~ 74,6 Nm/mm ~ 426lbs/inch

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



fuling skrev:
2,7 kg/mm ~ 26,5 Nm/mm ~ 151lbs/inch
7,6 kg/mm ~ 74,6 Nm/mm ~ 426lbs/inch


ok.. har jag verkligen räknat rätt. 7orna härikring ligger på 175 lbs/inch bak och 225 fram..
om jag slänger ut lite siffror vill du kontrollräkna?

Fram:
Mr får jag till 0,62, bärarmen är 340mm och 210 mm vinkelrät från stötdämparna till chassieinfästningen på undre bärarm.
350 kg på framaxeln, 26 kg ofjädrat per sida blir 298 kg / 2 =149 kg/sida

Bak:
Stötdämparna står lodrät på bakaxeln, Mr = 1
425 kg på framaxeln, 49 kg ofjädrat per sida blir 327 kg / 2 =163,5 kg/sida

vad får du det till med 2,2Hz fram och 2Hz bak?
Tackar på förhand

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
ok.. har jag verkligen räknat rätt. 7orna härikring ligger på 175 lbs/inch bak och 225 fram..

Hmm blir lite lustigt med dessa siffror
1,6Hz fram och 2,1 bak

Hadde det varit värt om hadde jag kunnat tänka mig varför

Dina siffror ser ok ut thumbs up

MEN nu bör vi hålla tungan i rätt mun.
Bak kan vi använda det klassiska rollcentrumet med stel axel. Och rc ligger då HÖGT.
Det vill säga att vi får ett stort rollmotstånd om fjädrnan sitter nära hjulen, som jag tror de gör. Eller???
Spårvidd bak=???
CC-mått mellan fjädrnan=???
Vanligt med bilar med stela axlar är att man måste åka med tämligen mjuka fjädrar för att inte bakaxen skall ta förmycket av rollmomentet. En variant på detta är att minska CC-måttet mellan fjädrrna.

Skall du ha krängre fram???
Vad ligger rc fram??? (hmm rc fram är igentligen inte intresankt med duger som överlsag)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Jag har breddat bilen lite i fram så våra dämpare ligger lite mera än de andra, men annars tror jag stt allt stämmer med vikter osv.

om jag har fattat rätt så borde Rc bak vara på 14 cm och fram på 12 cm, kolla bild nedan om jag tänkt rätt....
Spårvidd bak= 139 cm fram 142 cm med r-däcken
CC-mått mellan fjädrnan= cirka 100 cm
Till att börja med ska vi inte ha krängare fram men kanske till nästa år...


så här ser det ut i bak:


_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Varför ligger rc så högt fram????

edit:
Det är Panhard-staget som går under bakaxen?? om det är 140mm från backen till staget så stämmer det.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



fuling skrev:
Varför ligger rc så högt fram????

edit:
Det är Panhard-staget som går under bakaxen?? om det är 140mm från backen till staget så stämmer det.


Rc fram var nog snararepå 10 cm om jag kommer ihåg rätt... är det högt?? vad skulle du satt det på? tror de andra sjuorna jag pratade om ligger mellan 17 - 20 cm...

det stämmer med PH-staget..
Vad tycker du ska jag köra med för hårdhet? 2,2hz fram och 2,0 bak? till o börja med..

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bara en spåntankänsla är att bilen är hård bak, men det kan vara fel, om du inte har krängre.

Nackdelen med högt rc är att man får större jackingkrafter, gäller då bara fram. Allså större krafter som INTE går genom fjädern.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Väcker liv i denna tråd. Förra gången jag behövde hjälp var det med en BMW E30. Nu skulle jag vilja veta om någon har kläm på data för en standard BMW M3 E46.

- Viktfördelning för en M3 E46?
- Vikten är ca 1570 plus förare.
- Korrektionsfaktorn fram och bak?

Förslaget jag har är Eibach fjädrar från Ground Control (2,5" fjädrar fram och 2,25 bak):


Detta tycker jag dock ser lite mjukt ut, så mitt förslag är:


Som referens har jag räknat på den set-up jag hade på 320isE30 som jag varit mycket nöjd med:


Formeln jag använt i Excel ser ut så här:

Alltså korrfaktor 0,88 fram och 0,5 bak. Självklart kan jag inte räkna med samma korrfaktor på en M3E46. Alltså: någon som har kläm på viktfördelning och korrfaktor för M3E46?


Andreas Lidström skrev 2004 dessa tips:
Andreas Lidström skrev:
Nicke_1 skrev:

Var får ni korrfaktorn ifrån?

Jag har blivit föreslagen denna setup:
"roughly 600 front 700-750 rear"

Är detta korrekt räknat:
Fram: 600lbs/inch=105N/mm
Bak: 700lbs/inch 122N/mm
Vikt: 1260 kg (enligt regbevis)
Vikfördelning: 55(f)/45(b) (ingen aning, men vi säger att den ligger på samma förhållande som era exempel tidigare)

Fram = (105*1260*0,88/346,5)^0,5/2/PI() = 2,9 Hz
Bak = (122,5*1260*0,88/283,5)^0,5/2/PI() = 3,48 Hz


Korrfaktorn kan man räkna fram eller mäta sig fram till. det är alltså skillnaden mellan hur mkt hjulet rör sig i förhållande till hur mkt/långt fjädern rör sig. För att få med kraften i det hela så måste man ta denna ofta kallade MR (Motion Ration) gånger sig själv (i kvadrat alltså) för att ha med i beräkningen av Hz.

Dock har du fått in framkorrfaktorn även bak vilket inte stämmer utan på en E30 så är det ca 0,45 på originalplats. Sen ligger man närmre 50/50 med din bil oxå. Gör inte sååå stor skillnad med nga % fram och bak men ska man ändå räkna så. Ska man vara mer petig än så ska man dra ifrån den ofjädrade massan oxå från den fjädrade. 1000 är inte en massa utan bara där för att få rätt värde på slutet.

Då skulle det nog se ut ungefär om vi säger att din bil har 50/50 mellan axlarna och 45kg ofjädrad vikt:

F: (105*1000*0,88/(365-45))^0,5/2/pi= 2,7 Hz
B: (122,5*1000*0,45/(365-45))^0,5/2/pi=2,1 Hz

Lite grovt räknat men det stämmer bra med den fördelning man brukar få med sånna fjädrar på en E30.
Jag säger att det ser lite väl understyrt ut och skulle spontantr gå ner/upp för att inte behöva kompensera med en helt tokigt grov krängare.

Vore kul att få höra vilka som du fått dessa värden ifrån...
Vilka dämpare som du ska köra till dom alltså. För det är väl dämpartillverkaren som givit dig fjäderreken?

Fråga mer om det blev för korthugget, jag har lite halvbråttom.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Vet inte om det passar här men testar att låna tråden. Någon här som kan översätta detta till mer förståelig skala typ kg/m?

Notice:

Compression / force

0.05m/sec: F10/-17kgf R26/-27kgf

0.1m/sec: F60/-54kgf R70/-56kgf

0.3m/sec: F95/-69kgf R105/-73kgf

_________________
Tobias Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1225 Eriksson skrev:
Vet inte om det passar här men testar att låna tråden. Någon här som kan översätta detta till mer förståelig skala typ kg/m?

Notice:

Compression / force

0.05m/sec: F10/-17kgf R26/-27kgf

0.1m/sec: F60/-54kgf R70/-56kgf

0.3m/sec: F95/-69kgf R105/-73kgf


kg/m är tex en fjäderkonstant.

Under "Notice:" luktar stöddämpar data ger typ m/s(mm/s eller m/s mm) på x-axen och kraft (N e kg e kp e kgf) på y-axen.
Dvs kraft vid en spesefik hastighet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



fuling skrev:
1225 Eriksson skrev:
Vet inte om det passar här men testar att låna tråden. Någon här som kan översätta detta till mer förståelig skala typ kg/m?

Notice:

Compression / force

0.05m/sec: F10/-17kgf R26/-27kgf

0.1m/sec: F60/-54kgf R70/-56kgf

0.3m/sec: F95/-69kgf R105/-73kgf


kg/m är tex en fjäderkonstant.

Under "Notice:" luktar stöddämpar data ger typ m/s(mm/s eller m/s mm) på x-axen och kraft (N e kg e kp e kgf) på y-axen.
Dvs kraft vid en spesefik hastighet.


Med lite kreativa tolkningar blir det:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Tack för svar, ni är verkligen super!

Kan någon med lite mer matematiska hjärnceller och kunskap kring dämpare säga om dessa är att anse som vettiga dämpare för bana så klart beroende på val av fjäder så klart.

Men som utgångspunkt går det kanske att säga något?

_________________
Tobias Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (41155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande