Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4 6 besök senaste veckan (41167 totalt) |
citat:
Hur fick du ut fjäderkonstanten för torsionsstaven? Skulle vilja veta hur jag räknar fram det hela på min Alfa. Vad är en torsionsstaven??? Svaret finns här, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php opps nu känner jag mig nästan elak, så Pontus du får slå mig om du vill _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hej jag ska beställa stötisar till våran 7a och undrar ungefär HZ fram och bak? 70% gata och resten bana.
2,2 fram och 2 hz bak kanske? bilen har inga krängfjädrar. Jag får att 2hz bak blir 2,7 kg/mm och 2,2 hz fram blir 7,6 kg/mm men hur omvandlar jag det till N/mm och lbs/inch så man kan beställa?? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
2,7 kg/mm ~ 27 Nm/mm 7,6 kg/mm ~ 76 Nm/mm _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
ok.. har jag verkligen räknat rätt. 7orna härikring ligger på 175 lbs/inch bak och 225 fram.. om jag slänger ut lite siffror vill du kontrollräkna? Fram: Mr får jag till 0,62, bärarmen är 340mm och 210 mm vinkelrät från stötdämparna till chassieinfästningen på undre bärarm. 350 kg på framaxeln, 26 kg ofjädrat per sida blir 298 kg / 2 =149 kg/sida Bak: Stötdämparna står lodrät på bakaxeln, Mr = 1 425 kg på framaxeln, 49 kg ofjädrat per sida blir 327 kg / 2 =163,5 kg/sida vad får du det till med 2,2Hz fram och 2Hz bak? Tackar på förhand _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
citat:
ok.. har jag verkligen räknat rätt. 7orna härikring ligger på 175 lbs/inch bak och 225 fram.. Hmm blir lite lustigt med dessa siffror 1,6Hz fram och 2,1 bak Hadde det varit värt om hadde jag kunnat tänka mig varför Dina siffror ser ok ut MEN nu bör vi hålla tungan i rätt mun. Bak kan vi använda det klassiska rollcentrumet med stel axel. Och rc ligger då HÖGT. Det vill säga att vi får ett stort rollmotstånd om fjädrnan sitter nära hjulen, som jag tror de gör. Eller??? Spårvidd bak=??? CC-mått mellan fjädrnan=??? Vanligt med bilar med stela axlar är att man måste åka med tämligen mjuka fjädrar för att inte bakaxen skall ta förmycket av rollmomentet. En variant på detta är att minska CC-måttet mellan fjädrrna. Skall du ha krängre fram??? Vad ligger rc fram??? (hmm rc fram är igentligen inte intresankt med duger som överlsag) _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag har breddat bilen lite i fram så våra dämpare ligger lite mera än de andra, men annars tror jag stt allt stämmer med vikter osv.
om jag har fattat rätt så borde Rc bak vara på 14 cm och fram på 12 cm, kolla bild nedan om jag tänkt rätt.... Spårvidd bak= 139 cm fram 142 cm med r-däcken CC-mått mellan fjädrnan= cirka 100 cm Till att börja med ska vi inte ha krängare fram men kanske till nästa år... så här ser det ut i bak: _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Rc fram var nog snararepå 10 cm om jag kommer ihåg rätt... är det högt?? vad skulle du satt det på? tror de andra sjuorna jag pratade om ligger mellan 17 - 20 cm... det stämmer med PH-staget.. Vad tycker du ska jag köra med för hårdhet? 2,2hz fram och 2,0 bak? till o börja med.. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Bara en spåntankänsla är att bilen är hård bak, men det kan vara fel, om du inte har krängre.
Nackdelen med högt rc är att man får större jackingkrafter, gäller då bara fram. Allså större krafter som INTE går genom fjädern. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Väcker liv i denna tråd. Förra gången jag behövde hjälp var det med en BMW E30. Nu skulle jag vilja veta om någon har kläm på data för en standard BMW M3 E46.
- Viktfördelning för en M3 E46? - Vikten är ca 1570 plus förare. - Korrektionsfaktorn fram och bak? Förslaget jag har är Eibach fjädrar från Ground Control (2,5" fjädrar fram och 2,25 bak): Detta tycker jag dock ser lite mjukt ut, så mitt förslag är: Som referens har jag räknat på den set-up jag hade på 320isE30 som jag varit mycket nöjd med: Formeln jag använt i Excel ser ut så här: Alltså korrfaktor 0,88 fram och 0,5 bak. Självklart kan jag inte räkna med samma korrfaktor på en M3E46. Alltså: någon som har kläm på viktfördelning och korrfaktor för M3E46? Andreas Lidström skrev 2004 dessa tips:
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Vet inte om det passar här men testar att låna tråden. Någon här som kan översätta detta till mer förståelig skala typ kg/m?
Notice: Compression / force 0.05m/sec: F10/-17kgf R26/-27kgf 0.1m/sec: F60/-54kgf R70/-56kgf 0.3m/sec: F95/-69kgf R105/-73kgf _________________ Tobias Eriksson |
||||
kg/m är tex en fjäderkonstant. Under "Notice:" luktar stöddämpar data ger typ m/s(mm/s eller m/s mm) på x-axen och kraft (N e kg e kp e kgf) på y-axen. Dvs kraft vid en spesefik hastighet. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Med lite kreativa tolkningar blir det: _________________ Pontus Fyhr |
||||
Tack för svar, ni är verkligen super!
Kan någon med lite mer matematiska hjärnceller och kunskap kring dämpare säga om dessa är att anse som vettiga dämpare för bana så klart beroende på val av fjäder så klart. Men som utgångspunkt går det kanske att säga något? _________________ Tobias Eriksson |
||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Racetech Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4 6 besök senaste veckan (41167 totalt) |