Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Inför träffar 2016-09-11 Kinnekulle Ring med Opel Club Sweden | 3344 besök totalt |
Opel Club Sweden inbjuder härmed till Banträff på Kinnekulle ring tillsammans med Honda Performance Club och Ford Club Sweden.
Förra året blev det trångt på banan så därför delar vi in deltagarna i grupper detta året och begränsar antalet rejsaplatser till ca 10 st, betalning 1000 kr kontant vid insläppet på morgonen. Anmäl på mail ingmar.truedsson@itsgarage.se om du vill komma och köra. Tänk på att detta är en träff för gatbilar och en del deltagare har aldrig varit på banan förut så ni som ska träna inför Time Attack eller nåt annat, vänligen gör det vid annat tillfälle. Grindarna öppnar klockan 8.00 Obligatoriskt förarmöte vid 9.15 Bankörningen startar så fort som möjligt efter förarmötet och håller på till senast 16.30 med byte av flaggvakter varje timme. För att få köra på banan ska du ha heltäckande flamsäker klädsel (t.ex. bomullskläder), hjälm och flamsäkra handskar. Skorna ska sitta fast på foten. Bilen ska vara gatregistrerad och godkänd för att köras på allmän väg. Bilen kommer att kontrolleras så se till att den är i bra skick och att allt sitter fast som det ska och att det fungerar som det ska och att det inte läcker någonstans från motor tank eller annat. Bromsljus och blinkers är mycket viktiga på en banträff. Bromsvätskan kommer att kontrolleras så se till att den är i bra skick. R-däck är tillåtet, men slicksen lämnar du hemma. Vi behöver flaggvakter hela dagen så se till att ställa upp som flaggvakt och säg även till dina kompisar att ställa upp. Entreavgifter: Opel, Ford och Honda har sina respektive entréavgifter. Övriga ej medlemmar 1000 kr och föranmälan krävs. För att få köra på banan, eller åka med, ska du vara försäkrad med SMA-licens, endagslicens finns att köpa på plats för 150 kr, du kan även köpa en endagslicen på www.svenskamotorsportalliansen.se . Detta året kommer vi att dela in deltagarna i grupper, grundtanken med grupperna är att man ska kunna välja en grupp där tempot är ungefär som man vill ha det, senare under dagen kan grupperna blandas om antalet körande minskar. Grupp C: Nybörjare och ni som vill ta det lugnt på banan. Grupp B: Ni som har kört bana förut, men inte intresserar er av varvtider. Grupp A: Mycket erfarenhet av bankörning. Tidtagning är tillåten. Vi kommer även ha ett par pass familjekörning, på familjekörningen är det mycket lugnt tempo som gäller, detta bara för att man ska få möjlighet att känna hur det är att köra på bana, på familjekörning får man ta med hela familjen i bilen om de har SMA-licens. Föranmäl om du är intresserad av familjekörning. För mer info, föranmälan och frågor maila ingmar.truedsson@itsgarage.se eller ring 0732-079970. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi Opel Astra OPC Träffansvarig Opel Club Sweden |
||
Jag är fortfarande medlem i HPC men vill komma i min Megane RS.
Vad gäller för mig? Betala fullpris via Rejsa eller kan jag komma med HPC? Mvh _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||
Hej! Enligt banträffssamarbetet så ska du för att få köra till reducerat pris köra det märke som klubben du tillhör värnar om. Alltså får du köpa en rejsaplats om du vill köra din Renault. Så här står det i våra stadgar: Fordonet: Bilen skall vara "gatgodkänd", dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras! Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är "gatgodkänd" måste då kunna uppvisas. "Racebilar" (bilar med vagnbok) är tillåtna om det uppfyller tidigare punkter ovan. Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis. Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud! Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader. Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister. Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda. Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan! Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass. Endast "gatgodkända" däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck! Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie "gattryck". /David |
||
Är detta Fords text eller HPC:s ? I OCS har vi alltid tillåtit annat fabrikat om det inte är uppenbart att man är medlem enbart för att få billig körning. Alltså tex om man inte hinner få ihop sin hobbybil och vill köra med en bruksbil av annat fabrikat har det varit ok.
Iofs skulle det gå under våra egna stadgar men jag tycker det är dumt om vi tre gör olika framöver. I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Det är kopierat från FCS regler och rekomendationer vid bankörning. Så här står det i Hondas motsvarighet: Fordonet: Bilen skall vara en Honda, alternativt en bil driven av en Hondamotor. HPC förbehåller sig rätten att neka en bil tillträde på plats om det bedöms att den ej uppfyller målen. Bilen skall vara "gatgodkänd", dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras! Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är "gatgodkänd" måste då kunna uppvisas. Rejsbilar med vagnbok är tillåtna men samma besiktningskrav som övriga gäller.. Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis. Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud! Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader. Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister. Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda. Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan! Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass. Endast "gatgodkända" däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck! Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie "gattryck". Håller med dig, mer enhetlighet så blir det mer banåka |
||
Tack! Då finns ett svar på frågan. Alltid bra att sånt här luftas tycker jag. Säkert inte första gången denna fråga dyker upp
_________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||
Nu är jag tillbaka igen, har varit i Norrlandsskogarna i helgen och Telenor når tydligen inte ut dit.
Finns ett par platser kvar. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi Opel Astra OPC Träffansvarig Opel Club Sweden |
||
Inför träffar 2016-09-11 Kinnekulle Ring med Opel Club Sweden | 3344 besök totalt |