Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Nya Toyo - R888R | << 1, 2 1 besök senaste veckan (14720 totalt) |
Jag ska nog backa lite i min kritik, det visade sig att mina dämparsettings bak inte var vad de skulle ha varit. 5/6 för comp/rebound visade sig vara 5/8 på ena sidan och 3/8 på andra. Så det var ju inte så konstigt att den uppförde sig lite knepigt.
Hemläxa: ställ och kolla allt själv. Fram, där dämparna hade rätt settings var de kanon så jag har goda förhoppningar att det blir bättre nästa outing. _________________ Johnny Lindén |
||
Det jag tycker är mest intressant att få klarhet i om Toyo kommit till rätt med det knepiga slitaget (toyo vecket) som de gamla däcken plågades av.
|
||
Jag körde en hel trackday på Kinnekulle med dessa däck i 195/50/15 på en miata. Inga toyoveck, jämnt och fint slitage. Det som förvånade mig var att greppet fanns över större temperaturområde, både kalla och övehettade aldrig.
Bästa tid blev 1.04 på dagen, en tid både jag och Timmy körde med bilen under dagen. Bilen är inte min utan en 1.6 miata som inte är särskilt optad. |
||
Jag instämmer med Tobias att jag ocksa upplevde att greppet fanns kvar betydligt längre, eller rent av hela passet vilket det inte hade gjort med R888. Och det har varit med full attack i 15-20min pass bade pa Gröndal och Kinnekulle.
Pa en 1.6-liters Miata hade vi inte nagra problem med att fa ner effekten iaf. Svart att avgöra hur det absoluta greppnivan var eftersom jag knappt kört bilen innan men jamfört med hur R888 kändes pa min Miata är det likvärdig eller bättre. Det var ocksa gott om mönster kvar efter de tva dagarna jag körde och jag kör allt annat än konservativt pa dacks-fronten. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Macklin testade R888R som framdäck på Hulten under ett pass på Kanonloppet.
Klart bättre än nära mönsterlösa Kumho V70A i passet innan, men mindre bett än nya Kumho V70A i passet efter. Till skillnad från R888 så klarar R888R av ett 15minuterspass mycket bättre och är kanske tom snabbare än R888, så den praktiska skillnaden är stor. Kanske ett bättre val som allround för de som kör till/från om man vill avstå lite våtgrepp. |
||
Jag är ju en sk allroundare och var med vid diskussionen. Det lät absolut som en uppgradering att göra om man kör Toyo (som jag gör). Jag blev i alla fall övertygad om att R888R är något att testa om det blir Toyo även i fortsättningen. |
||
När uppkommer de så kallade toyo-vecken, med tunga bilar?
Jag har aldrig varit ute för de gjort så med mina 1200 kg. åter ju dock bra att de nya däcken är bättre. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Jag fick en typ av toyokrämpor, där yttersidan av däcket får ett kraftigt vågmönster. Samt även svaga tendenser till det klassiska toyovecket. Min bil väger typ 1230-1250 med mig i. Har ju inte bara med bilens vikt att göra, största faktorn tycker jag är hur nära 100% av däckets kapacitet man är. Tycker dom funkar ganska bra upp till kanske 80-90%, då håller dom väldigt länge, när man försöker köra med trailbraking osv så fort det går så börjar dom bli slirkiga och uppvisa knepigt slitage. Vet inte om andra är av samma uppfattning. När jag bytte till MPSC med bra stommar så försvann allt detta, man kan piska hur hårt som helst utan konstigt slitage eller slirkighet. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Jag får Toyoveck fram, det blir ett "dike" lite utanför mitten på slitytan. Det är inte lika märkbart sen jag gick upp i dimension från 205/50 15" till 225/45 16", men vecket finns där nu efter ett par säsonger.
Bilen väger ca 1350 kg med viss övervikt över framaxeln. Vore kul att testa R888R nästa år, de är ungefär 400 kr dyrare per däck i min dimension men det kan det väl vara värt om de är snabbare och bättre. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag får Toyoveck på Z:an. 1420kg med mig i bilen.
Nu vill jag höra lite mer om R888R. Hur funkar de? Står i valet mellan V70A eller R888R. Vilka däck ger bäst varvtider och rimligt slitage? Niklas _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||
Hej.
Någon som har koll på om det finns höger resp. vänsterdäck när det gäller R888R? Det är ju utsida/insida när man monterar, men jag har fyra likadana däck och mönstret är ju osymmetriskt. På vänster sida blir det ju OK men på höger blir det ju lite märkligt.... _________________ Kåre Lekebjer |
||
Däck för banåka Nya Toyo - R888R | << 1, 2 1 besök senaste veckan (14720 totalt) |