Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Nya Toyo - R888R
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (14720 totalt)
4CLE299
Malmö
Här sen Mar 2015
Inlägg: 49



Jag ska nog backa lite i min kritik, det visade sig att mina dämparsettings bak inte var vad de skulle ha varit. 5/6 för comp/rebound visade sig vara 5/8 på ena sidan och 3/8 på andra. Så det var ju inte så konstigt att den uppförde sig lite knepigt.

Hemläxa: ställ och kolla allt själv. Fram, där dämparna hade rätt settings var de kanon så jag har goda förhoppningar att det blir bättre nästa outing.

_________________
Johnny Lindén
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Det jag tycker är mest intressant att få klarhet i om Toyo kommit till rätt med det knepiga slitaget (toyo vecket) som de gamla däcken plågades av.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Jag körde en hel trackday på Kinnekulle med dessa däck i 195/50/15 på en miata. Inga toyoveck, jämnt och fint slitage. Det som förvånade mig var att greppet fanns över större temperaturområde, både kalla och övehettade aldrig.

Bästa tid blev 1.04 på dagen, en tid både jag och Timmy körde med bilen under dagen. Bilen är inte min utan en 1.6 miata som inte är särskilt optad.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



Jämnt slitage på mina med efter en timeattack-tävling på Mantorp. Får se hur de fungerar i regn på Gelleråsen på söndag.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Jag instämmer med Tobias att jag ocksa upplevde att greppet fanns kvar betydligt längre, eller rent av hela passet vilket det inte hade gjort med R888. Och det har varit med full attack i 15-20min pass bade pa Gröndal och Kinnekulle.

Pa en 1.6-liters Miata hade vi inte nagra problem med att fa ner effekten iaf.

Svart att avgöra hur det absoluta greppnivan var eftersom jag knappt kört bilen innan men jamfört med hur R888 kändes pa min Miata är det likvärdig eller bättre.

Det var ocksa gott om mönster kvar efter de tva dagarna jag körde och jag kör allt annat än konservativt pa dacks-fronten.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Macklin testade R888R som framdäck på Hulten under ett pass på Kanonloppet.
Klart bättre än nära mönsterlösa Kumho V70A i passet innan, men mindre bett än nya Kumho V70A i passet efter.
Till skillnad från R888 så klarar R888R av ett 15minuterspass mycket bättre och är kanske tom snabbare än R888, så den praktiska skillnaden är stor.

Kanske ett bättre val som allround för de som kör till/från om man vill avstå lite våtgrepp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
Macklin testade R888R som framdäck på Hulten under ett pass på Kanonloppet.
Klart bättre än nära mönsterlösa Kumho V70A i passet innan, men mindre bett än nya Kumho V70A i passet efter.
Till skillnad från R888 så klarar R888R av ett 15minuterspass mycket bättre och är kanske tom snabbare än R888, så den praktiska skillnaden är stor.

Kanske ett bättre val som allround för de som kör till/från om man vill avstå lite våtgrepp.

Jag är ju en sk allroundare och var med vid diskussionen. Det lät absolut som en uppgradering att göra om man kör Toyo (som jag gör). Jag blev i alla fall övertygad om att R888R är något att testa om det blir Toyo även i fortsättningen.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



När uppkommer de så kallade toyo-vecken, med tunga bilar?
Jag har aldrig varit ute för de gjort så med mina 1200 kg.

åter ju dock bra att de nya däcken är bättre.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



safe skrev:
När uppkommer de så kallade toyo-vecken, med tunga bilar?
Jag har aldrig varit ute för de gjort så med mina 1200 kg.

åter ju dock bra att de nya däcken är bättre.


Jag fick en typ av toyokrämpor, där yttersidan av däcket får ett kraftigt vågmönster. Samt även svaga tendenser till det klassiska toyovecket. Min bil väger typ 1230-1250 med mig i. Har ju inte bara med bilens vikt att göra, största faktorn tycker jag är hur nära 100% av däckets kapacitet man är. Tycker dom funkar ganska bra upp till kanske 80-90%, då håller dom väldigt länge, när man försöker köra med trailbraking osv så fort det går så börjar dom bli slirkiga och uppvisa knepigt slitage. Vet inte om andra är av samma uppfattning. När jag bytte till MPSC med bra stommar så försvann allt detta, man kan piska hur hårt som helst utan konstigt slitage eller slirkighet.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Jag får Toyoveck fram, det blir ett "dike" lite utanför mitten på slitytan. Det är inte lika märkbart sen jag gick upp i dimension från 205/50 15" till 225/45 16", men vecket finns där nu efter ett par säsonger.
Bilen väger ca 1350 kg med viss övervikt över framaxeln.

Vore kul att testa R888R nästa år, de är ungefär 400 kr dyrare per däck i min dimension men det kan det väl vara värt om de är snabbare och bättre.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
NickeD
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 162



Jag får Toyoveck på Z:an. 1420kg med mig i bilen.

Nu vill jag höra lite mer om R888R. Hur funkar de? Står i valet mellan V70A eller R888R. Vilka däck ger bäst varvtider och rimligt slitage?

Niklas

_________________
Niklas Domeij
BMWSC
BMW Z3 3.0
Citera
Lekis
Enköping
Här sen Okt 2013
Inlägg: 9



Hej.

Någon som har koll på om det finns höger resp. vänsterdäck när det gäller R888R? Det är ju utsida/insida när man monterar, men jag har fyra likadana däck och mönstret är ju osymmetriskt. På vänster sida blir det ju OK men på höger blir det ju lite märkligt....

_________________
Kåre Lekebjer
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



Det står outside på däcket. Lägger du på dem med outside utåt så blir det rätt även om du sätter "höger" däck på vänster.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Lekis
Enköping
Här sen Okt 2013
Inlägg: 9



Jo, visst har vi monterat "outside" utåt. Men eftersom alla däck är likadana hamnar ju "vattenutkastet" på utsidan av däcket i riktning framåt på höger sida. Men det kanske är tänkt att vara så....

_________________
Kåre Lekebjer
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



Däcket ska vara asymmetriskt, men jag förstår hur du menar.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Däck för banåka
Nya Toyo - R888R
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (14720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande