Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Tryckluftcylindrar med tre lägen ? | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (18678 totalt) |
Jag håller på med ett projekt där jag behöver ett antal tryckluftcylindrar, som ska ha ett stadigt läge i mitten och gå några cm åt båda håll.
Läge A och B har mekaniskt stopp. Men Mittenläget ska förlita sig på cylinderns rörelse. Dessutom ska det gå fort som fan, tillbaka till mittläget. Vad säger konstruktörerna på Forumet ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Skulle ju kunna vara så.... Det ser ut så här. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Alltså......bara ett av lägena A - F får ligga i samtidigt.
Så från skift från tex B till C......måste första armen hinna till mittläget på några millisekunder. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det där känner jag igen Håkan Jag funderar på liknande lösningar på min sida....
Det jag har kommit fram till är att elektriska cylindrar troligen är att föredra då dom är lättare att kontrollera lägena på. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Är dom snabba nog ? Och vad kostar det ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har inte provat några elektriska cylindrar. Jag diskuterade detta med våran lärare i mekatronik på skolan och han såg inte att det skulle bli tillräckligt exakt med bara en tryckluftscylinder per två lägen på grund av problemet med att få den att stanna exakt i mitten.
Han trodde annars på att ha två mindre som får kopplas på varje axel och sen låta dom trycka och dra i varandras ytterlägen. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Så såg jag också det framför mej. Men....det är inte så enkelt som det först ser ut....när man ritar på det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Treläges solenoider verkar använda fjädrar för centrering. Men kan det bli distinkt nog (fjädrad kula som positionslås?)?
Flipperspolar är ju nåt att sno idéer från (men kommer inte på nån flippermodell med treläges i en spole). |
||||
Lastbilar har luftcylindrar för att slå växellådan, längdslaget har tre lägen fram, bak och neutralläge i mitten.
En cylinder men en kolv i, inlopp i bakänden och framänden. Axeln som kolven sitter på har spår/gropar där det går ner en plunge som definierar ändlägen och neutralläge. Så det är klart görbart med luftcylindrar. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Har du något förslag vilken lastbil jag ska söka på ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har du något datablad och pris på dessa ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
För mej går det med hydraulik också. Vi har ju servopumpen att ta tryck från. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är en egen design med två kolvar på en kolvstång. Kolvarna kan glida längs den smala delen. Trycksätter man kolvarna på utsidan, så låser man kolvstången i mittläget. Trycksätter man på insidan av en kolv så drar den kolvstången ut åt "sin sida". Funkar finfint. Sympatiskt med fixt mittläge utan reglertjafs.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Eftersom alla ändå fattar vad jag håller på med...
Jag bygger tryckluft-växling till en DOUG NASH/RICHMOND 5 SPEED. (bilder från nätet) Jag har lyckats bygga om en dragrace-växelspak för automat...till fem växlar + back med elkontakter för alla växlar. Uppväxling bakåt och nerväxling framåt. Så det kommer gå åt minst 3 st dubbelcylindrar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Brinner det i knutarna så är svaret nej, men annars ... varför inte. Vad behöver du för slaglängd och ställkraft? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Racetech Tryckluftcylindrar med tre lägen ? | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (18678 totalt) |