Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bromsbelägg BMW E46 330?
3830 besök totalt
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 40


Trådstartare
Hej!

Som frågan lyder, skulle jag behöva lite råd i fråga om bromsbelägg till min nyvunna E46 330i.
Tanken är att åka en del bana men även lite gata och beläggen behöver som sagt bytas.

Kommit över ett par Carbotech XP8 bak, funkar?
I kombination med vad fram?

Finns det lämpligare alternativ?
Hur fungerar orginal med ordentlig kylning och vätska?
Överös mig gärna med råd!



Kan även nämna att jag är nyregistrerad på er trevliga sida.
Tack på förhand.

_________________
Gustav Ingvaldsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Generellt tips, kör med belägg fram och bak som beter sig ungefär likvärdigt.
Med erfarenhet av testade av ditt driftfall så kan det finnas många mixar som kan fungera, men om du vill prova dig fram så brukar XP10 fram kombineras med XP8 bak.
Lite hårdbromsat från iskallt blir det.

Men det är inte den första 330n som körts...

Kylning är alltid bra, man kan klara sig med belägg för lägre temperatur (mer gatvänliga) och det går åt mindre belägg/skiva.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



XP8 bak då blir det xp10 fram, eller 8.

Absolut inte original. Det ger nog en konstig balans i bromsen.

Ryktet säger att carbotech gnisslar mkt. Tänk på det om du kör till vardags.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 40


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Generellt tips, kör med belägg fram och bak som beter sig ungefär likvärdigt.
Med erfarenhet av testade av ditt driftfall så kan det finnas många mixar som kan fungera, men om du vill prova dig fram så brukar XP10 fram kombineras med XP8 bak.
Lite hårdbromsat från iskallt blir det.

Men det är inte den första 330n som körts...

Kylning är alltid bra, man kan klara sig med belägg för lägre temperatur (mer gatvänliga) och det går åt mindre belägg/skiva.


Tack för tipset!
Hm, okej men det är funktionellt till och från banan?
Lämpliga återförsäljare?

Och för övrigt, vilken typ av bromsvätska/ kan vara lämplig?

_________________
Gustav Ingvaldsson
Citera
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 40


Trådstartare
Rickard-v skrev:
XP8 bak då blir det xp10 fram, eller 8.

Absolut inte original. Det ger nog en konstig balans i bromsen.

Ryktet säger att carbotech gnisslar mkt. Tänk på det om du kör till vardags.


Tack!
Okej, stor skillnad på XP8 respektive 10?

Med orginal tänkte jag på möjligheten att behålla original både fram samt bak. Dvs hur pass bra orginalbromsarna är med rätt vätska och kylning.
Lämpligt att behålla standardskivor till att börja med?

Mvh

_________________
Gustav Ingvaldsson
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Hur stor skillnad det är vet jag inte.
Men ofta har man ju bättre belägg fram då det blir mkt varmare där.

Många kör XP8 fram o original bak eller kanske lite bättre än original som stoptech. Eller runt om.
Jag började med Stoptech förra året. Det funkade fint men pallade inte värmen när man börjar få uppfarten.
Bak är inga problem men fram har jag Ferrodo nu.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bromsbelägg BMW E46 330?
3830 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande