Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 60, 61, 62   >>
80 besök senaste veckan (323772 totalt)
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231



Newberg skrev:
Björn Davidsson skrev:
Uppstartad för iår! Märkligt sång i motorn med nya headersen. Allt jänkebludder borta. Låter mer som en motorcykel.


De tror jag nog vi behöver film på thumbs up




+1

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



...eller åtminstone LJUD!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Haha, jag hade mobilen i bilen för att filma lamdamätaren under provkörningen men den dog, troligen var det för dammigt.. Det kommer säkert fler filmer.

Ny servopump beställd iaf. Var tydligen en ZF från opel omega jag använt där för ett par år sen.
Numret på remskivan matchades på bildelsbasen. Kul att det funka, då slipper jag tillverka nya fästen mm. Hoppas nu att det är det som är fel..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Hittat felet på styrservot. Tätningen på kolven i hydralcylindern paj, pajade när stystaget lossnade och kolven kunde gå förbi ändläget.
Fick tag på en annan styrväxel, har använt Volvo s40 för enkelhetens skull.

Har kapat bort växeldelen för att frilägga hydralen. Skall korta kuggstången sen.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Servot ihopsatt igen och funkar ua! Skönt!
Om allt vill så satsar jag på kvällsträning på gelleråsen nu på onsdag.
Lite tvätt, upputsning och förberedande packning står på schemat i dagarna som kommer. Har klarat BE körkort i dagarna så nu kan jag dra tivolit själv.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Björn Davidsson skrev:
Servot ihopsatt igen och funkar ua! Skönt!
Om allt vill så satsar jag på kvällsträning på gelleråsen nu på onsdag.
Lite tvätt, upputsning och förberedande packning står på schemat i dagarna som kommer. Har klarat BE körkort i dagarna så nu kan jag dra tivolit själv.


thumbs up thumbs up
Kommer du och bilen till SSM?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Björn Davidsson skrev:
Servot ihopsatt igen och funkar ua! Skönt!
Om allt vill så satsar jag på kvällsträning på gelleråsen nu på onsdag.
Lite tvätt, upputsning och förberedande packning står på schemat i dagarna som kommer. Har klarat BE körkort i dagarna så nu kan jag dra tivolit själv.


thumbs up thumbs up
Kommer du och bilen till SSM?


Hej! Får se, i år kommer det bli en logistisk mardröm medd massa andra grejor runt omkring.
Låter det vara till efter onsdag för att se om känslan infunnit sig..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Blev en sväng till gelleråsen i onsdags för lite avdammning. Funkade ok trots allt! Blev lite ombestyckning av förgasare och allmänt kollande. Fick inga fria varv och tog det lungt med långsammare trafik så det gick inte så fort. Styrservot hugger när bilen pressas i kurvorna. Kände det lite i höstas med trodde det berode på hydralcylindern som gick sönder. Känns precis som om remmen slirar eller att pumpen inte får olja tillräckligt. Hittade att ZF oljebehållarna tydligen har ett filter i sig( som inte går att byta). Ska kolla i helgen.

Det lutar iaf åt SSM. Vet inte hur jag skall få ihop logistiken bara...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Blev en tripp till SSM iallafall.
Med eget BE kort och farsan som inte kunde åka med iår fick jag med mig brorsan som sällskap.
Lånade Pappas cheva van med släp och puttrade ner.
Var framme vid 19 tiden på torsdagen. Riggade upp tält och gjorde iordning i depån precis innan regnet kom. Sen blev det grillad korv med brö till middag! Kanon!

Kom på vid läggdags att jag glömt förarskorna hemma. Skit!!!
Lyckades låna ett par skor av clubman-Lasse!
Tack!!


Fredagens friträning handlade om att köra av sig ringrosten som förare.. Svårt. Kom på mej själv att fippla med fötterna så jag slant på pedalerna ett flertal gånger..

Inget konstigt med bilen i övrigt. Fick dock svartflagg för högt ljud på sista passet! Wtf!
Har aldrig hänt förut, så jag blev förvånad. Hade dock extra dämp med mig så hade tänkt fixa det efter besiktningen. Var dock inte ensam om ljudet. Många bilar svartflaggades.
Åkte till depån och käkade för att sen besikta.

Väl på besiktningen upptäckte teknikerna att hela splittern var full av servoolja. Ändå hade jag kollat bilen innan jag åkte ner! Packboxen i servocylindern hade bestämt sig att börja läcka på väg till besiktningen!

Fick såklart ej godkänt och åkte upp igen..
Färdigkört..

Satte på grillen och potatisen och käkade gott och tog en pilsner!:-)
Vi tog kväll i regnet och satte oss i vanen oxh kolla på film och käka chips! helt ok ändå!:-D
Lastade och åkte hem på förmiddan på lördagen.


Konstaterad trasigt servo, i regnet.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Det var kul att se dig och bilen i alla fall, även om det var trist att du var tvungen att bryta (och reducera vårt magra startfält ytterligare).

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nej vad trist , känns inte som klassen behöver mindre startande. Blir säkert betydligt bättre nästa race

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Gav racebilen lite omvårdnad ikväll. Provstart och kontroll av nybyggt styrservo som verkade funka väl! Har byggt en ny servo cylinder som är lite robustare. Blev ganska mycket bomdmeck denna gång så jag skippar bilder på det..
Får se vad som ger med sig nu istället

Sedan lite småpill som var kvar och sedan var den faktisk raceready! Visst skitig, dammig och jäklig men ändå, klar.

Kanske blir ett åk till i år. Skulle vara gelleråsen med ssk isåfall, Falkenberg med spvm krockar med familjeaktiviteterna.. ;-)

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Om allt lirar så blir det SSK på Gelleråsen nästa fre- lördag. Kul! Jag är RUSKIGT körsugen!

Mor och Far sålde sin båt i somras och samtidigt som vi har letar något husbils/racebuss -aktigt att dels åka på utflykter med men också kan dra racebilen med.
Blev en lt35 -97 som var färdigbyggd och har dragkrok 2000kg.
Fin fabriksbyggd inredning, med litet kök, värme, isolerat skåp, toalett, mm.
Kommer bli intressant att se hur det går!





Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231



Björn Davidsson skrev:
Om allt lirar så blir det SSK på Gelleråsen nästa fre- lördag. Kul! Jag är RUSKIGT körsugen!

Mor och Far sålde sin båt i somras och samtidigt som vi har letar något husbils/racebuss -aktigt att dels åka på utflykter med men också kan dra racebilen med.
Blev en lt35 -97 som var färdigbyggd och har dragkrok 2000kg.
Fin fabriksbyggd inredning, med litet kök, värme, isolerat skåp, toalett, mm.
Kommer bli intressant att se hur det går!





Uppladdad med Rejsas Android-app.




Ser riktigt bra ut!! Kommer att funka kanonbra!

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Per Gustavsson skrev:
Björn Davidsson skrev:
Om allt lirar så blir det SSK på Gelleråsen nästa fre- lördag. Kul! Jag är RUSKIGT körsugen!

Mor och Far sålde sin båt i somras och samtidigt som vi har letar något husbils/racebuss -aktigt att dels åka på utflykter med men också kan dra racebilen med.
Blev en lt35 -97 som var färdigbyggd och har dragkrok 2000kg.
Fin fabriksbyggd inredning, med litet kök, värme, isolerat skåp, toalett, mm.
Kommer bli intressant att se hur det går!


*bild på husbil*








Ser riktigt bra ut!! Kommer att funka kanonbra!



jag är ifs inte orolig över skåpet som sådant men att släppa racebilen efter..

man kommer inte vinna några accelerationsrekord iallafall. inte som att dra med cheva vanen som bara är att pysa på med. Dock kommer det nog kännas trevligare på macken..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Äh, ca 30 dieselhästar per ton är ju lagom på ett ekipage

Det är ju bara uppför Hallandsåsen som blir lite långsam.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
:-)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Skitkul och händelserik racehelg som slutade med en 3e plats i finalracet för ssk på Gelleråsen!!


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Jag lyckades få ihop trådarna i livets pussel och lastade bil och alla grejor och satte mig och farsan och kuskade mot Karlskoga och gelleråsen. Det började dock surt redan på onsdagskvällen då vi lastade och bilens splitter på nåt sätt gled emellan släpets ramper och våra förlängningsramper. Det gjorde att släpramperna trycktes in i bilens front när jag körde på, tur var att inget blev skadat förutom trasig glasfiber. Lagades med lite aluplåt och popnit men det hade man gärna sluppit.
Det var ju premiär att dra med vår nya husbil och till en början gick det kanonbra men efter ca en halvtimme, vid Nykvarn försvann plötsligt orken i motorn. Med full gas orkade den precis 85 km/h men minsta motlut sackade det rejält. Stannade på en avfart och kollade slangar mm men hittade inget fel. Kuskade vidare mot Arboga där det togs en fika. Väl igång igen gick bilen som den skulle! Men efter ett tag hände samma igen.

Wtf! Omstart verkade nolla felet en stund. Hatar såna fel. Nåväl, med några omstarter kom vi tillslut fram till gelleråsen och gjorde depå!






Var bra väder , molnigt och ca 19 grader. Perfekt!
Körde en första friträning och försökte rugga upp slicksen. Min tillfixade styrning funkade perfekt! Skönt att det var avklarat. Tyckte dock att kopplingen kändes mysko, kopplade inte ur ordentligt kändes det som och slirade det inte lite när jag la i fyran?
Eftersom jag fortfarande kör synk-låda måste det lira...
Funderade på om jag skulle skita i det här och åka hem... Bestämde mig dock för att betala raceavgiften och chansa.
Hoppade träningen efter för att spara på grejorna och laddade för kvalet istället.
Försökte trolla lite och testade att smörja upp lederna i kopplingspdalen och slavcylindern och gaffeleden lite. Kändes lite bättre i pedalen,

Ut på kval, kopplingen kändes bättre, inget slir men fortfarande kärv i pedalen...
Var mycket trafik då klass 3, klass 2 och classic kvalade tillsammans. Körde bara fyra varv och blev kval 4 i klass 3 och 6totalt med en ganska kass 1.12.2 tid. Kändes dock fånigt att jaga på med så mycket trafik och hade troligen inte fått fria varv ändå. Kände mig ändå rätt trygg då både jag och bilen brukar vara startsnabba... Spara på grejorna igen...



Tog kväll, elgrill på, potatis på spisen i husbilen, varsin kall från kylen och började äta.. Fin höstkväll med ca15 grader ute, vindstilla.




Då vi suttit i 10minuter började det från ingenting blåsa utav bara fn !!! Tältet som stod över bilen blåste nästan iväg, han precis få tag i det innan det lade sig över grannen. Började regna och en minut senare öppnade sig himlen! Försökte få ihop tältet mitt i detta, men slutade med att vi bara slängde det bakom racebilen och tog skydd i husbilen, dyngsura.
Det vräkte ner i flera timmar, satt och myste i husbilen när det plötsligt började droppa från takluckan. Självklart. Hade som tur var en rulle gladpack och med silvertape fixades en ränna ihop för att leda bort vattnet ner till en kastrull på golvet!



Var iallafall varmt och skönt i husbilen! Klart bra känsla!
Blev skön sömn till regnet på natten.

Skönt med frukost utan att behöva gå ur bilen!

Regnade inte morgonen efter men det var inte långt ifrån, fuktigt och dimmigt som gjorde att man inte ens såg banan från depån. Dock inte så kallt.

Långloppsbilarna ute på test, vår tur om ca 20 minuter...

Sade nån slicks??



Klarnade upp lite innan vårt race. Dock var asfalten fuktig. Radical körde innan oss så det hade skapats några torra fläckar på banan men det såg risigt ut.
Var för torrt för regndäcken. Några startade på intermediates, jag hade ju bara slicksen. Pumpade i extra luft och höll tummarna.

Var halt på uppvärmningsvarvet men kändes som om det betade lite grann. Skitnervös och började tänka på att det kommer bli tight i första kurvan..
Hade innerspår bakom sten Jarl och tänkte försöka hålla tätt bakom honom. Henrik börstad stod som kval 2 och bröt på uppvärmningsvarvet. Edit: måste rätt mig själv här..
Lyckades inte då sten smet förbi Ojala i starten, höll dock min placering första varvet. På nästa varv började det greppa bra i däcken! De lever!! tänkte jag.
På nästa varv greppade det ännu bättre i den fuktiga banan! Dock hade kopplingen nu lagt av helt. Plockade dock ändå en placering till! Bilen funkade kanon kopplingen till trots! körde runt på trean och segdrog ut ur kurvorna vilket passade bra då asfalten var fuktig fortfarande, dock tappa jag på rakan då jag var tvungen att möta med gasen för att få i fyran och kopplingen slirade ganska rejält. Fick rejäla bakhjulssläpp flera gånger ut på rakan då jag körde lite tightare innerspår vilket var lite fuktigare. Farsan som satt på läktarn var säker på att det var kört varje gång. Härliga skrap för att få i trean igen efter rakan. Drog ifrån fältet lite och bara fyrabilar framför mig. Började komma ikapp Jesper Ojalas i supercopan och hängde på bra några varv vilket kändes fantastiskt.
Ojala körde förbi sten och jag lyckades oxå ta mig förbi på rakan me bromsade på mig och fick släppa tillbaka sten igen.
Sten körde varvet efter av efter en känning med Peter Franzén precis framför mig.

Det började dugga lätt och greppet började bli sämre igen, samtidigt började det bli svårväxlat i lådan.
Bromsade på mig igen vid en varvning och tvingades släppa 2a platsen till Martin Jarl som låg bakom.
Höll placering sista 4 varven med avlag på tempo för att spara lådan.
Dock härlig känsla att ha fullföljt med bravur trots trasig bil!

Väl i depån konstaterades en tredje plats!
Kul som attans!!





_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Björn Davidsson skrev:
Det var ju premiär att dra med vår nya husbil och till en början gick det kanonbra men efter ca en halvtimme, vid Nykvarn försvann plötsligt orken i motorn. Med full gas orkade den precis 85 km/h men minsta motlut sackade det rejält. Stannade på en avfart och kollade slangar mm men hittade inget fel. Kuskade vidare mot Arboga där det togs en fika. Väl igång igen gick bilen som den skulle! Men efter ett tag hände samma igen. Wtf! Omstart verkade nolla felet en stund. Hatar såna fel. Nåväl, med några omstarter kom vi tillslut fram till gelleråsen och gjorde depå!


Kolla så att inte wategaten kärvar, då kan den råka ladda lite mer än tänkt
och då går den i limphome läge.... och då går den jätte dåligt.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



super7 skrev:
Björn Davidsson skrev:
Det var ju premiär att dra med vår nya husbil och till en början gick det kanonbra men efter ca en halvtimme, vid Nykvarn försvann plötsligt orken i motorn. Med full gas orkade den precis 85 km/h men minsta motlut sackade det rejält. Stannade på en avfart och kollade slangar mm men hittade inget fel. Kuskade vidare mot Arboga där det togs en fika. Väl igång igen gick bilen som den skulle! Men efter ett tag hände samma igen. Wtf! Omstart verkade nolla felet en stund. Hatar såna fel. Nåväl, med några omstarter kom vi tillslut fram till gelleråsen och gjorde depå!


Kolla så att inte wategaten kärvar, då kan den råka ladda lite mer än tänkt
och då går den i limphome läge.... och då går den jätte dåligt.


Precis vad jag tänkte också och eftersom det är en VAG så kan det räcka att trampa in kopplingen och låta den gå ner på tomgång

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 60, 61, 62   >>
80 besök senaste veckan (323772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande