Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Fakta om racing typ STCC (antal personer mm)?
3476 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Som jag skrivit om förut jobbar jag med projektet Norrlands Motorsportarena, en banracingbana i Norrland.

Just nu håller jag på att ta fram fakta för att visa på positiva effekter av en bana för hela bygdens utveckling, i form av arbetstillfällen osv.

Jag undrar om någon har en uppfattning om lite storleksordningar för antal personer i olika tävlingsserier, typ STCC med supportklasser, kanske V8 Thundercars eller vad de heter och serier som SPVM.

Jag tänker mig;
- antal deltagande team
- antal personer per team (förare, mekaniker, kockar, fixare osv.)
- antal funktionärer

Eftersom de enda större tävlingarna jag själv varit med om att arrangera är radiostyrd miniracing och dragracing så har jag inga bra egna data.

Tacksam för hjälp :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Är nog lite olika men för SPVM så snitt kanske 2-3st/startande bil?
På en STCC tävling med supportklasser så kan man säkert räkna bortåt 1500-2000 personer som hör till tävlingen (team och arrangör).

Funktionärsmässigt så brukar större tävlingar lätt landa på bortåt 200 funktionärer.

Bara att räkna antalet som nämns i banlicens och sedan plussa på ett tiotal tävlingstekniker, bärgningspersonal, line up osv och allehanda annan nödvändig service personal utanför själva banslingan (kök, städning, elektriker, sekretariat, you name it, mm mm) som inte nämns i banlicens.
Skall man sedan ha parkering, entré mm så blir det ytterligare ett större antal.


Man kan konstatera att det krävs är rätt hygglig ekonomi och organisatorisk kapacitet före/under/efter tävling för att genomföra en större tävling.


Det som närmast går att koppla lokalköp till tävling är väl arrangörens köp av tjänster/material och gästandes hotellnätter och i viss mån mat och bränsle mm. De flesta gästande teamen har ju med det mesta av vad som ses som nödvändigt så det är nog lätt att överskatta värdet på pengar som rinner in i det lokala samhället.

Sekundära positiva effekter har man ju förstås också (om arrangemanget går plus), tex arrangören återinvesterar överskott i lokal verksamhet/entreprenader/inköp, mediavärde för orten osv

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack, bra input.

En del av grejen är lite pedagogik också. Många som inte är så intresserade av motorsport ser bara personen som råkar sitta i bilen som en "motorsportutövare" och glömmer bort att räkna in teamet runtomkring - men samma personer ser självklart att ett helt hockeylag med avbytare, tränare, materialförvaltare med mera är en del av sporten...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Fakta om racing typ STCC (antal personer mm)?
3476 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande