Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SAAB 9-2X eller Volvo V50
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (3424 totalt)
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Kristoffer R skrev:
Citat:
Konceptet är direkt stulet från England tex MGB med den lilla skillnaden att Miatorna funkar i alla lägen.


Tja, MGB är ju verkligen känd för bl.a. sin perfekta viktfördelning, högvarvande aluminium-motor, dubbla länkarmar runt om, aluminiumkarossdelar etc etc.

Seriöst, det enda som är gemensamt mellan bilarna är väl att de är tvåsitsiga roadsters med bakhjulsdrift och motorn fram.

300-400 kg är massivt mycket att dra runt på bana. En gammal Lotus Seven av lättaste sort med Climaxmotor tippar in på 410....


Jag ser det från ett annat håll: om man ville köra en öppen, billig sportbil som inte kostar skortan så var man i princip hänvisad till dom Engelska bilarna innan Miatan kom.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Vi drev visst iväg från topic här....

Valet mellan SAAB eller Volvo känns inte så svårt - orkar man ta sig hela vägen till US of A för att köpa en 9-2X så är det ju gjutet.

Båda bilarna lär duga för banträffar. Men smartare är kanske att köra med något helt annat, om man har tänkt åka mycket bana.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Loffe
Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004
Inlägg: 38



Kristoffer R skrev:

- orkar man ta sig hela vägen till US of A för att köpa en 9-2X så är det ju gjutet.


Nu är väl tråd skaparen bosatt i LA och där finns ju 9-2án så det är inget problem och
för oss stackare som är kvar i regniga svedala så kan vi trösta oss med köpet här.
http://www.ubbo.se/car.aspx?mod=113&bid=23


Edit: Hade markerat annat citat

_________________
Jan Karlsson
"Birth, School, SAAB, death"
ÅKET
Citera
dexton
Södertälje
Här sen Aug 2004
Inlägg: 5



Loffe skrev:
Kristoffer R skrev:

- orkar man ta sig hela vägen till US of A för att köpa en 9-2X så är det ju gjutet.


Nu är väl tråd skaparen bosatt i LA och där finns ju 9-2án så det är inget problem och
för oss stackare som är kvar i regniga svedala så kan vi trösta oss med köpet här.
http://www.ubbo.se/car.aspx?mod=113&bid=23


bah! kommer ihåg att det satt lappar från UBBo uppsatta på jobbet (Saab Automobile i S-tälje) där 9-2x Aero skulle kostar 299.900 kr
nu har tydligen priset hoppat upp "lite" till 360 papp... vad kostar en vanlig (omaskerad) Impreza egentligen?

MVH Johan

_________________
Johan Sahlin
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



dexton skrev:

bah! kommer ihåg att det satt lappar från UBBo uppsatta på jobbet (Saab Automobile i S-tälje) där 9-2x Aero skulle kostar 299.900 kr
nu har tydligen priset hoppat upp "lite" till 360 papp... vad kostar en vanlig (omaskerad) Impreza egentligen?

MVH Johan


295 900 för en WRX enligt http://www.subaru.se

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



dexton skrev:
Loffe skrev:
Kristoffer R skrev:

- orkar man ta sig hela vägen till US of A för att köpa en 9-2X så är det ju gjutet.


Nu är väl tråd skaparen bosatt i LA och där finns ju 9-2án så det är inget problem och
för oss stackare som är kvar i regniga svedala så kan vi trösta oss med köpet här.
http://www.ubbo.se/car.aspx?mod=113&bid=23


bah! kommer ihåg att det satt lappar från UBBo uppsatta på jobbet (Saab Automobile i S-tälje) där 9-2x Aero skulle kostar 299.900 kr
nu har tydligen priset hoppat upp "lite" till 360 papp... vad kostar en vanlig (omaskerad) Impreza egentligen?

MVH Johan


WRX 225hk -04 249000:- Motus bil i Halmstad

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

FSN skrev:

WRX 225hk -04 249000:- Motus bil i Halmstad

Demobil? Hårt körd antagligen
Vad är det värt att få en 05'a... som är NY
Vad är prutmånen på en 05'a

_________________
Jan Å
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Sportbilsentusiasten skrev:
FSN skrev:

WRX 225hk -04 249000:- Motus bil i Halmstad

Demobil? Hårt körd antagligen
Vad är det värt att få en 05'a... som är NY
Vad är prutmånen på en 05'a


Var och tittade på den för ca 1 vecka sedan. Bilen var ny, tror inte att den har rullat en meter faktiskt.

Fanns en STI med för 349'.

OBS Ej kombi.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Kanske en sidosak för många här när de väljer bil..men jag skulle mycket hellre sitta i Volvon om det smäller. Den vet jag är mycket krocksäker. Gänget i Trollhättan bygger även de väldigt säkra bilar men frågan är hur mycket de har haft att säga till om när det gäller 9-2? Jag har sökt men inte hittat någon rating för 9-2 vare sig enligt Euro eller US-NCAP...

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Gripenland skrev:
Kanske en sidosak för många här när de väljer bil..men jag skulle mycket hellre sitta i Volvon om det smäller. Den vet jag är mycket krocksäker. Gänget i Trollhättan bygger även de väldigt säkra bilar men frågan är hur mycket de har haft att säga till om när det gäller 9-2? Jag har sökt men inte hittat någon rating för 9-2 vare sig enligt Euro eller US-NCAP...


Finns det nån rating för Subaru Imreza kombi? Det är ju EXAKT samma bil ??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
dexton
Södertälje
Här sen Aug 2004
Inlägg: 5



Gripenland skrev:
Kanske en sidosak för många här när de väljer bil..men jag skulle mycket hellre sitta i Volvon om det smäller. Den vet jag är mycket krocksäker. Gänget i Trollhättan bygger även de väldigt säkra bilar men frågan är hur mycket de har haft att säga till om när det gäller 9-2? Jag har sökt men inte hittat någon rating för 9-2 vare sig enligt Euro eller US-NCAP...


Tveksamt om Saab alls har varit med och moddat säkerheten på 9-2x nåt alls. Jag vet att dom inte ska/skulle ta in 9-2x till Europa just pga. säkerhetsskäl. Motorn trycks vid en krock tydligen in vid fötterna (den högra?). Denna säkerhetsbrist (i Imprezan) är nåt som tydligen "slinker igenom" i de amerikanska krocktesten/godkännandena men i Europa får bilen typ en stjärna mindre i krocktest. Detta är något som skulle kunna fläcka Saabs grymma säkerhetsrykte, därför kommer 9-2x(denna generation iaf) förmodligen aldrig till Europa (förutom Import).

_________________
Johan Sahlin
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

dexton skrev:
Gripenland skrev:
Kanske en sidosak för många här när de väljer bil..men jag skulle mycket hellre sitta i Volvon om det smäller. Den vet jag är mycket krocksäker. Gänget i Trollhättan bygger även de väldigt säkra bilar men frågan är hur mycket de har haft att säga till om när det gäller 9-2? Jag har sökt men inte hittat någon rating för 9-2 vare sig enligt Euro eller US-NCAP...


Tveksamt om Saab alls har varit med och moddat säkerheten på 9-2x nåt alls. Jag vet att dom inte ska/skulle ta in 9-2x till Europa just pga. säkerhetsskäl. Motorn trycks vid en krock tydligen in vid fötterna (den högra?). Denna säkerhetsbrist (i Imprezan) är nåt som tydligen "slinker igenom" i de amerikanska krocktesten/godkännandena men i Europa får bilen typ en stjärna mindre i krocktest. Detta är något som skulle kunna fläcka Saabs grymma säkerhetsrykte, därför kommer 9-2x(denna generation iaf) förmodligen aldrig till Europa (förutom Import).


9-2 har ju samma grundchassi som Impreza så den är lika dålig som den. (finns en hel del statistik på Impreza)
OBS vi snackar INTE labbtester, utan stat från verkliga olyckor.

Man kan inte förbättra en dålig konstruktion med lite krockkuddar o extra balkar - hur mycket man än vill. O SAAB hade bara tid till att designa om front/bak/inredning = lite annan form. Under ytan, ingen ändring.
=från säkerhetssynvinkel en mycket gammal konstruktion!

_________________
Jan Å
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



FSN skrev:


Finns det nån rating för Subaru Imreza kombi? Det är ju EXAKT samma bil ??


Jo, det hittade jag Fast bara för USA. Inte så pjåkigt resultat faktist thumbs up
För europa fann jag inget om Imprezan thumbs down

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Sportbilsentusiasten skrev:
9-2 har ju samma grundchassi som Impreza så den är lika dålig som den.


Jag talade med en herre jag känner till angående 9-2x. Han jobbar hos SAAB i med utveckling och han sade att chassiet på 9-2x är omarbetat mot vad Subarun normalt sett har. Tydligen så skulle Subaru ingenjörerna varit imponerade av det förändringsjobb som SAAB gjort med kärran.

_________________
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212


Trådstartare
Fredrik A,

Kan du höra med honom om han vet om WRX-STi fjädring passar. Det finnes mycke godis till STi här.

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Loffe
Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004
Inlägg: 38



Var inne och kollade på Subaru men det fanns inget på folksam och
på EurONcap fanns bara test på outbacken.

Subaru Legacy outback 2003 som fick 4 stjärnor för "Front and Side Impact Rating"
i och för sig så kan man bygga bilar som bara klarar sig bra i testen men inte i
verkliga olyckor där islagsvinklarna skiljer sig från testerna. Dock borde fyra stjärnor
betyda att subaru inte helt skiter i säkerheten även om den inte är jämför bar med saab's tänk.
Är 9-2án dessutom lite modifierad i grunden så...

Men ska man köpa via tex ubbo så hittar man bättre bilar för samma bunt med pengar.

_________________
Jan Karlsson
"Birth, School, SAAB, death"
ÅKET
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Loffe skrev:
Var inne och kollade på Subaru men det fanns inget på folksam och
på EurONcap fanns bara test på outbacken.

Subaru Legacy outback 2003 som fick 4 stjärnor för "Front and Side Impact Rating"
i och för sig så kan man bygga bilar som bara klarar sig bra i testen men inte i
verkliga olyckor där islagsvinklarna skiljer sig från testerna. Dock borde fyra stjärnor
betyda att subaru inte helt skiter i säkerheten även om den inte är jämför bar med saab's tänk.
Är 9-2án dessutom lite modifierad i grunden så...

Men ska man köpa via tex ubbo så hittar man bättre bilar för samma bunt med pengar.


Man kan ju inte jämföra en ANNAN modell?
Imprezan är ju en bil konstruerar på 80-talet.
9-2 är inte en moddad Impreza... det är en Impreza med annan plast fram/bak.
att shassit är avstämt annorlunda har ju med väghållning at göra - inget med säkerhet om det smäller

_________________
Jan Å
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Sportbilsentusiasten skrev:


Man kan ju inte jämföra en ANNAN modell?
Imprezan är ju en bil konstruerar på 80-talet.
9-2 är inte en moddad Impreza... det är en Impreza med annan plast fram/bak.
att shassit är avstämt annorlunda har ju med väghållning at göra - inget med säkerhet om det smäller


Jo, till en viss gräns kan man det (alltså jämföra med en annan modell). Det beror ju på hur stora modifieringar som gjorts från grundplattformen. För att få en uppfattning om V70s säkerhet kan man jämföra med S80 iom att de bygger på samma plattform.
Hur som hellst är det endast av akademiskt intresse då vi inte vet vilka förändringar som är gjorda på Imprezans plattform. Men för att få en "uppfattning" om Hur Saaben ligger till kan man mycket väl titta på Imprezans rating, tycker jag.

På NHTSA's (US-NCAP) hemsida läste jag att Impretzan testats 2003. Ratingtester görs på nya modeller eller på gamla modeller som genomgått en större uppdatering. Så det är nog inte bara 80-tals konstruktion i Imprezan.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Gripenland skrev:
Sportbilsentusiasten skrev:


Man kan ju inte jämföra en ANNAN modell?
Imprezan är ju en bil konstruerar på 80-talet.
9-2 är inte en moddad Impreza... det är en Impreza med annan plast fram/bak.
att shassit är avstämt annorlunda har ju med väghållning at göra - inget med säkerhet om det smäller


Jo, till en viss gräns kan man det (alltså jämföra med en annan modell). Det beror ju på hur stora modifieringar som gjorts från grundplattformen. För att få en uppfattning om V70s säkerhet kan man jämföra med S80 iom att de bygger på samma plattform.
Hur som hellst är det endast av akademiskt intresse då vi inte vet vilka förändringar som är gjorda på Imprezans plattform. Men för att få en "uppfattning" om Hur Saaben ligger till kan man mycket väl titta på Imprezans rating, tycker jag.

På NHTSA's (US-NCAP) hemsida läste jag att Impretzan testats 2003. Ratingtester görs på nya modeller eller på gamla modeller som genomgått en större uppdatering. Så det är nog inte bara 80-tals konstruktion i Imprezan.


Håller med om V70 vs. S80 resonemanget
Samma sak med 9-2 vs. Impreza (det var ju det som var min poäng... dvs att 9-2 är lika dålig som impreza)

Men... med "annan modell" menade jag att man jämförde med outback! Bara för att den får 4 stjärnor i betyg innebär inte att Impreza = 9-2 är bra. (om nu inte någon kan bekräfta att outback o Impreza delar bottenplatta)

Desssutom är det hur säker bilen är i verkligheten som är intressant.

SAAB 9000 har ju inte klarat sig så bra (samma sak med 900NG) i NCAP - men visat sig ligga i topp "när det gäller"...
Är relativt enkelt att bygga en bil som klara sig bra i NCAP - de har ju bara två olika VÄLDEFINERADE krockar.

_________________
Jan Å
Citera
Loffe
Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004
Inlägg: 38



Sportbilsentusiasten skrev:

Man kan ju inte jämföra en ANNAN modell?
Imprezan är ju en bil konstruerar på 80-talet.
9-2 är inte en moddad Impreza... det är en Impreza med annan plast fram/bak.
att shassit är avstämt annorlunda har ju med väghållning at göra - inget med säkerhet om det smäller


Jag jämför inte med en annan bilmodell utan med MÄRKET.
Mig veterligen är det ganska ovanligt att bara ett bilmärkes ena modell är krocksäker och
resten är papemache (stavning?).

Folksam har annars bra forskning om verkliga olyckor men där hittade jag som sagt (högre upp)
inte någon modell från Subaru.

Vill bara säga att får man fyra stjärnor i ett krocktest så är nog inte företagets säkerhetstänkande
helt glömt och sen att man inte kan jämföra olika bilmodeller det är ju helt klart.
Men vi vet också att det är "lätt" att tillverka en bil för ett test men som sagt hittade jag ingen
statestik på folksams hemsida så jag vet inte hur de klarar sig i verkliga olyckor.

_________________
Jan Karlsson
"Birth, School, SAAB, death"
ÅKET
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Loffe skrev:
Jag jämför inte med en annan bilmodell utan med MÄRKET.
Mig veterligen är det ganska ovanligt att bara ett bilmärkes ena modell är krocksäker och
resten är papemache (stavning?).

Folksam har annars bra forskning om verkliga olyckor men där hittade jag som sagt (högre upp)
inte någon modell från Subaru.

Vill bara säga att får man fyra stjärnor i ett krocktest så är nog inte företagets säkerhetstänkande
helt glömt och sen att man inte kan jämföra olika bilmodeller det är ju helt klart.
Men vi vet också att det är "lätt" att tillverka en bil för ett test men som sagt hittade jag ingen
statestik på folksams hemsida så jag vet inte hur de klarar sig i verkliga olyckor.


Håller med - vi verkar vara överens i stort.
Är dessutom rätt säker på att du (liksom jag) hellre sitter i en "riktig" SAAB om det smäller
De har en seriös inställning. Bara en sån sak som en haverigrupp som undersöker olyckor. Klart denna erfarenhet ger resultat.
Tex är de o Volvo de enda som testar att A-stolpen klarar älgolyckor!
Kör säkert

_________________
Jan Å
Citera
Allmänt banåkaforum
SAAB 9-2X eller Volvo V50
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (3424 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande