Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Sänka tyngdpunkten men inte bilen, fördelar? | 2 besök senaste veckan (4375 totalt) |
Står inför vinter och funderar på om man ska försöka få ner motorn en bit.
Bilen används på gata så att sänka själva bilen mycket mer än nu är jag inte jätte sugen på att göra. Jag tror jag skulle kunna få ner motor och vxl låda runt 3cm, men kommer det göra mig snabbare i kurvorna runt Kinnekulle tex? Vad händer när man sänker tyngdpunkten men inte RC? Bilen är en Opel Speedster (liknande Lotus Elise) Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||||
Tyngdpunkten är CG i CGH så sänker du tyngdpunkten så sänker du CGH.
Om du sänker motorn i chassiet utan att sänka CGH så innebär det att du flyttar upp samma vikt högre upp i bilen nån annanstans, låter väldigt konstigt. [/i] _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Fördelar, ja, framförallt minskar du lastförskjutning till ytterhjulet något, så innerhjulet tar relativt mer last. Det är positivit.
Storleken på en sådan förändring är dock relativt liten, en ytterst snabb räkning ger att om man något överdrivet antar att motor/växellåda är 1/3 av bilens massa och att säkningen med 3 cm alltså ger 1 cm total CGH säkning så ändras rollvinkel / G last med 0.035 grader / G för någon fjäderuppsättning jag hade. Samma effekt kan uppnås med 10 mm spacer fram och 20 mm spacer bak t.ex. vilket verkar praktiskt enklare. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Många bäckar små, sen har jag redan 20mm spacer bak och 10mm fram ungefär och börjar få tajt i hjulhusen, sen vågar jag inte har mer spacer pga de brister som Eliserna har i sin hjuupphängning bak med toe stag och övre camber bultar. Sen sänker jag föraren med 1cm, några pizzor extra sså har jag sänkt förarens tyngpunkt med 5cm i sittandes position. _________________ Per Axblom |
||||
Absolut, och på en given vikt/effekt (efter t.ex. ett reglemente), skulle man kunna argumentera att tyngpunktssänkning är viktigare än lägre totalmassa. Däremot är det fortfarande bara säg 20% av totalmassan som är "lätt" att flytta på (å potentiell flytt är inte stor), så man kanske inte ska vänta sig några underverk. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Blev lite fel där, menar RCH, tror jag det blir.
_________________ Per Axblom |
||||
Varför blir det motsvarande 10mm spacer fram och 20mm bak och inte motsvarande 15mm spacer runt om? Är det 10-20mm per hjul du menar?
Det där med att inte förvänta sig några underverk blir svårare, när man lägger ner massor med tid så hoppas man ju att det ger massor. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||||
Ja det är inga exakta värden, för att veta exakt vilken fördelning behöver man motorpaketets CG i längsled. Men iom högre last bak statiskt så får de större effekt där. Det var väl lite det jag ville åt, klart du har mycket tid nu i vinter. Men om du inte är jätteduktig förare redan så får du nog ner varvtider mer genom att plantera dig framför en dator med ratt och en bra simulator, det tänkte jag göra _________________ Pontus Fyhr |
||||
Racetech Sänka tyngdpunkten men inte bilen, fördelar? | 2 besök senaste veckan (4375 totalt) |