Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck till 996 Turbo 19"
1861 besök totalt
MrMarsupilami
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 68


Trådstartare
Har en uppsättning extrafälgar som jag ev ska montera r-däck på inför nästa säsong. Det är OEM 997 TT - fälgar 8*19 och 11*19. För det första undrar jag om någon har erfarenhet av att köra 19" med r-däck på 996 TT? Har läst att vissa föredrar 18" men inte fått någon bra förklaring till varför förutom mindre ofjädrad vikt. Dämparna är original med kortare fjädrar från gemballa. Hade tänkt ställa camber så mycket det går med org länkarmar (max runt 1,5-2 grader fram tror jag). Ang r-däcken så har jag svårt att hitta lämpliga dimensioner med tanke på att 996:ans visco tydligen är lite kinkig med olika rullomkrets fram/bak. Har nu hittat en kombo som i teorin borde funka - MPSC2 235/40 och 305/30. Vad tror expertisen? Jag har bara använt generisk omkretskalkylering eftersom jag inte hittade några riktiga mått för Cup 2:orna. Mina frågor är alltså - är det en bra idé att köra 19", tror ni däcken funkar och räcker cambern jag får med org chassi?

_________________
Jens Höstbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vikten och att det blir fel rullomkrets oftast vilket gör att geometrin blir förstörd därför rekomderas att stanna på orginal dimestioner

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Cup 2 diametern på dom dimensioner du nämner är =

235/40 670.5mm

305/30 668.0mm

Alltså helt enligt spec thumbs up

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Michelin&tireMode . . . .

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
MrMarsupilami
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 68


Trådstartare
Tack för svaren! Jag sålde fälgarna pga att många rekommenderar att köra 18". Får laborera med olika dimensioner på cup 2 mha länken - tack för den zeb930!

_________________
Jens Höstbo
Citera
Däck för banåka
R-däck till 996 Turbo 19"
1861 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande