Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081 | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17 >> 7 besök senaste veckan (101263 totalt) |
En liten film från uppkörningen i Race 1 på Mantorp efter en ganska onödig snurrning.
https://www.youtube.com/watch?v=ojz2 _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Provade båda varianter i Mjölby och på tvåan så kunde jag sedan kasta in 3:an och nästan varva ut den innan vänsterböjen. Det gick inte om jag gick in på 3:an. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Verkar gå fint. _________________ Tobias Bengtsson Porsche 964 Carrera 2 - 1993 Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990 Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld) |
||||
Säsongen börjar gå mot sitt slut. Imorgon avslutar jag med lite tisdagsträning på Mantorp.
Inför nästa säsong så skall det göras lite små åtgärder: 1. Nya hjullager runt om 2. Flytta in bromsledningar in i bilen istället för under bilen (känsligt för stötar under bilen). 3. Vikta upp höger bak cirka 30-40 kg 4. Se över elsystem och rensa lite där 5. Köpa två nya fälgar (fick lite närkontakt med en en Finsk medtävlare i slutet på säsongen). 6. Byta vattenpump 7. Bygga någon form av splitter som följer reglementet 8. Sedvanlig service. Förmodligen den kortaste listan jag någonsin gjort men bilen är så här långt helt problemfri. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Det här med uppviktningen måste jag få ställa en fråga om.
Detta görs väl för att få en bättre viktbalans och ska ge bilen ett bättre beteende? Tittade på filmen från race 2 och bilen verkar gå väldigt bra. Vid vilket varvtal lägger du i nästa växel? _________________ Alex Eriksson |
||||
Tanken är att vikta upp höger bak då det skiljer cirka 50 kg mellan vänster bak och höger bak. Kommer att plocka vikt på andra platser runt om för att kompensera. Tanken är att få bättre balans i bilen. Vikt effekt skall vara 5 kg/hk När det gäller växling så har jag varit onödigt hårdhänt mot motorn och kommer att ändra det beteendet till nästa säsong. I dagsläget så växlar jag vid cirka 7000rpm och framöver kommer det att bli vid 6700 rpm istället då det både skonar motor och gör att jag hamnar rätt i vridmoment och effekt. Motorn ger över 300 nm i vrid redan från 2000 rpm och maxvrid är cirka 360 nm vid 4500 rpm. Kurvan är sedan relativt platt fram till 6000 rpm där den går från cirka 340 nm ned till 300 nm vid 7000 rpm. Problemet som uppstår är på vissa kortrakor där det blir ett jobbigt steg att växla upp till 4:an för att sedan någon sekund senare växla ned till 3 alt 2:an för att ha kraft genom långsammare partier. Kräver lite träning att få till det. Jag vill helst växla så lite som möjligt och helst också så mjukt som möjligt. Det är inga problem att slita ut en växellåda snabbt om man är för våldsam. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Vad rekommenderar du för utrustning för loggning utan att behöva byta styrsystem? Dvs vad är vettigt "value for money"? _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Finns ju olika system men ja tycker Motec är bäst derras I2 program är världsklass och derras daschen är gryma med. Annars finns ju AIM och Racepack osv allt beror på hur mycket pengar du vill lägga
http://www.racedatasystems.com/motec-motorsport-electronics-race-smart/motec-data-loggers/motec-c125-race-logging-kit-colour.html En AIM sats blir säkert 10k billigare men kan inte riktigt samma sak heller _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Bra info, vilka delar behöver man köpa? Kopplar man till canbus system? Är lite rookie på det här området. Verkar vara en djungel av tillval.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Du kan köpa av mig så hjälper jag dig att speca upp den med det som behövs _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
10. Vassare bromsbelägg, kikade över bilen och blå Pagid har 3 mm kvar fram efter 3/4 säsong. Ser frasiga ut. Ett vassare belägg som kortar bromssträckan 10 meter på Mantorp ligger på önskelistan.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
PFC helt enkelt! _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Lutar åt PFC 11 men undrar samtidigt hur Pagid Black är? _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081 | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17 >> 7 besök senaste veckan (101263 totalt) |