Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17   >>
4 besök senaste veckan (101263 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
En liten film från uppkörningen i Race 1 på Mantorp efter en ganska onödig snurrning.

https://www.youtube.com/watch?v=ojz2kGTJqHo&feature=youtu.be

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220



Aha du går ner på tvåan där alltså, det har jag aldrig testat

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
Raceroger skrev:
Aha du går ner på tvåan där alltså, det har jag aldrig testat


Provade båda varianter i Mjölby och på tvåan så kunde jag sedan kasta in 3:an och nästan varva ut den innan vänsterböjen. Det gick inte om jag gick in på 3:an.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Intressanta filmer, kan konstatera att du kommit långt i utvecklingen av bilen på endast en säsong. Well done!
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
Race två från finalen med PCSR Mantorp


https://youtu.be/vNzQlUXEMCU

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748



JohnC skrev:
Race två från finalen med PCSR Mantorp


https://youtu.be/vNzQlUXEMCU


Verkar gå fint. thumbs up

_________________
Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
Säsongen börjar gå mot sitt slut. Imorgon avslutar jag med lite tisdagsträning på Mantorp.

Inför nästa säsong så skall det göras lite små åtgärder:

1. Nya hjullager runt om
2. Flytta in bromsledningar in i bilen istället för under bilen (känsligt för stötar under bilen).
3. Vikta upp höger bak cirka 30-40 kg
4. Se över elsystem och rensa lite där
5. Köpa två nya fälgar (fick lite närkontakt med en en Finsk medtävlare i slutet på säsongen).
6. Byta vattenpump
7. Bygga någon form av splitter som följer reglementet
8. Sedvanlig service.

Förmodligen den kortaste listan jag någonsin gjort men bilen är så här långt helt problemfri.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
9. Installera en bättre loggutrustning då jag saknar en del info idag för att kunna göra vettiga analys.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



JohnC skrev:
9. Installera en bättre loggutrustning då jag saknar en del info idag för att kunna göra vettiga analys.


Bra där thumbs up

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
vetgirig
MÄRSTA
Här sen Jun 2016
Inlägg: 20



Det här med uppviktningen måste jag få ställa en fråga om.
Detta görs väl för att få en bättre viktbalans och ska ge bilen ett bättre beteende?

Tittade på filmen från race 2 och bilen verkar gå väldigt bra. Vid vilket varvtal lägger du i nästa växel?

_________________
Alex Eriksson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
vetgirig skrev:
Det här med uppviktningen måste jag få ställa en fråga om.
Detta görs väl för att få en bättre viktbalans och ska ge bilen ett bättre beteende?

Tittade på filmen från race 2 och bilen verkar gå väldigt bra. Vid vilket varvtal lägger du i nästa växel?


Tanken är att vikta upp höger bak då det skiljer cirka 50 kg mellan vänster bak och höger bak. Kommer att plocka vikt på andra platser runt om för att kompensera. Tanken är att få bättre balans i bilen.

Vikt effekt skall vara 5 kg/hk

När det gäller växling så har jag varit onödigt hårdhänt mot motorn och kommer att ändra det beteendet till nästa säsong. I dagsläget så växlar jag vid cirka 7000rpm och framöver kommer det att bli vid 6700 rpm istället då det både skonar motor och gör att jag hamnar rätt i vridmoment och effekt. Motorn ger över 300 nm i vrid redan från 2000 rpm och maxvrid är cirka 360 nm vid 4500 rpm. Kurvan är sedan relativt platt fram till 6000 rpm där den går från cirka 340 nm ned till 300 nm vid 7000 rpm. Problemet som uppstår är på vissa kortrakor där det blir ett jobbigt steg att växla upp till 4:an för att sedan någon sekund senare växla ned till 3 alt 2:an för att ha kraft genom långsammare partier. Kräver lite träning att få till det. Jag vill helst växla så lite som möjligt och helst också så mjukt som möjligt. Det är inga problem att slita ut en växellåda snabbt om man är för våldsam.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
Supramannen skrev:
JohnC skrev:
9. Installera en bättre loggutrustning då jag saknar en del info idag för att kunna göra vettiga analys.


Bra där thumbs up


Vad rekommenderar du för utrustning för loggning utan att behöva byta styrsystem? Dvs vad är vettigt "value for money"?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Finns ju olika system men ja tycker Motec är bäst derras I2 program är världsklass och derras daschen är gryma med. Annars finns ju AIM och Racepack osv allt beror på hur mycket pengar du vill lägga

http://www.racedatasystems.com/motec-motorsport-electronics-race-smart/motec-data-loggers/motec-c125-race-logging-kit-colour.html

En AIM sats blir säkert 10k billigare men kan inte riktigt samma sak heller

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
Bra info, vilka delar behöver man köpa? Kopplar man till canbus system? Är lite rookie på det här området. Verkar vara en djungel av tillval.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



JohnC skrev:
Bra info, vilka delar behöver man köpa? Kopplar man till canbus system? Är lite rookie på det här området. Verkar vara en djungel av tillval.



Du kan köpa av mig så hjälper jag dig att speca upp den med det som behövs

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
10. Vassare bromsbelägg, kikade över bilen och blå Pagid har 3 mm kvar fram efter 3/4 säsong. Ser frasiga ut. Ett vassare belägg som kortar bromssträckan 10 meter på Mantorp ligger på önskelistan.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



JohnC skrev:
10. Vassare bromsbelägg, kikade över bilen och blå Pagid har 3 mm kvar fram efter 3/4 säsong. Ser frasiga ut. Ett vassare belägg som kortar bromssträckan 10 meter på Mantorp ligger på önskelistan.


PFC helt enkelt!

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1824


Trådstartare
Stig Svensson skrev:
JohnC skrev:
10. Vassare bromsbelägg, kikade över bilen och blå Pagid har 3 mm kvar fram efter 3/4 säsong. Ser frasiga ut. Ett vassare belägg som kortar bromssträckan 10 meter på Mantorp ligger på önskelistan.


PFC helt enkelt!


Lutar åt PFC 11 men undrar samtidigt hur Pagid Black är?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220



Black är för keramiska skivor..

_________________
Roger Risberg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Raceroger skrev:
Black är för keramiska skivor..


Stämmer väl inte ?

Rcs 1-3 är för keramiska

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220



Stämmer iofs, RSC som du säger är för keramiska men dom är svarta

_________________
Roger Risberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17   >>
4 besök senaste veckan (101263 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande