Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 Långloppedition Team SSRS, snart M52TUB28 | << 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (21599 totalt) |
Det är väl M54B30 som är The way to go har jag förstått. Frågan är hur mycket som skiljer mot det som sitter på?
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Tackar! Värt bytet? Hur stor skillnad gör det efter mappning? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Tyvärr så vet jag inte hur stor skillnaden är då jag gjorde alla modifieringar innan jag lyfte i motorn i bilen
Jag har M52B28 tub med 3l insug, M3 grenrör, Emu ecumater styrsystem mappad med vanos samt disa lämnade 239,7 hk hos Psi motor _________________ Mikael Rikede Bmw E30 S54 #67 Racebil Bmw M3 E30 |
||||
Gjorde stor skillnad på min bil även utan annan programvara _________________ Emil Eklund Z3 Coupe - E46 330 turbo |
||||
Nästa steg är att slänga ur M50B25 snurran och flytta över det som ska användas. Beställa en fixad ECU och bestämma huruvida man ska köpa ett M54B30 insug.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Sakta men säkert...
Dags att bjuda in Bosse till garaget och få en arbetsorder inför vagnboken till nästa säsong. Nästa gång blir det till att flytta över delar från gamla motorn och preppa den nya för att passa in i karossen. Motorrummet skall städas ur och en del plåt skall bort. Finns lite att göra i vinter _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Gamla motorn är nu rensad på de delar som skall flyttas över. Kvar att ta bort är svänghjulet, sen åker den på tippen eller säljes billigt till någon som behöver en M50B25 med obefintlig komp på sexans cylinder. Endast block och topp säljes, inte tråg mm.
Upptäckte när vi tog loss lådan varför kopplingen kändes märklig på Gelleråsen förra hösten. "Kulan" som sitter mellan kopplingsarmen och kåpan satt inte där den skulle utan hade åkt runt lite som den ville inne i kopplingshuset. Rena turen att det inte gått sönder på riktigt. Kulan såg ut som kriget men koppling och kåpa såg helt ok ut. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Hittade en CAD modell av E30n på nätet. Vet inte riktigt vad vi ska ha den till, men kan ju vara kul att rita in bur, motor mm så kanske man kan ha nytta av att testa vingplaceringar, rita plangolv mm när den dagen kommer. Återstår att se hur mycket tid man orkar lägga på det. Skulle man bygga ny bur så skulle man ju cadda upp rören och fått dem laserskurna direkt. Nu ska det ju "bara" kompletteras för att uppfylla SBF standard så det får bli till att köra old-school med notcher och vinkelharry
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
I motorn... kan jag sätta en slant på. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Ah, då förstår jag Nej, vi är glada om vi får en fungerande motor. Har den sedan lite mer umpf tack vare extraktorrör samt modifierad mjukvara så må det väl vara hänt. I vilket fall som helst så kommer den ha mer effekt än den gamla som bara gick på 5 burkar... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Beställt lite kopplingsdelar från Ebay och inväntar leverans så vi kan smälla ihop motor och låda.
När vi var i garaget igår såg vi att främre hardyn är slut. Det sitter en 12091682 som tydligen sitter på E34 M5 bland annat. Den vi ahr är i gummi med kraftiga sprickor. Av övriga skicket att dömma ser den inte lastgammal ut. Ska man ha en i alu, delrin eller annan exotiskt material? Eller flyttar man bara problemet? De i gummi kostar inte många kronor så det kanske är bättre att byta oftare och spara på övrig materialutmattning? http://www.ebay.com/itm/322050330671 _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Jag kan inte påstå att jag någonsin uppfattat hardyskivan som en direkt svag punkt. Den få tillfällen jag sett dem gå sönder har det berott på andra felorsaker typ snedmonterad drivlina.
Som du själv konstaterat är det inte direkt dyr del som dessutom är lätt att byta. Betrakta det som slitdel och byt varannan säsong eller så. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Ja, vi har redan beställt en "original" från Ebay. Kan ju lika gärna köpa två och ha en i reservdelslådan till banan om det kniper.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 Långloppedition Team SSRS, snart M52TUB28 | << 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (21599 totalt) |