Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -01 ~GT2
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15   >>
19 besök senaste veckan (163046 totalt)
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Chefen skrev:
Ja fasiken du ligger ju bra till för totalen!


Jag gör ju faktiskt det, men det är skittight bakom så det finns inget utrymme för misstag...

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
För att kunna ha en liten chans att ta mig upp på pallen i ett sista desperat försök denna säsong införskaffade jag mig nya däck som är 4cm bredare bak, dvs 335/30 R18. Efter att också hittat felet som gjorde att jag bara hade grundladdtryck på Gelleråsen, så bestämde jag mig för att åka ner och till och med kosta på shake down och övernatta.

Shake down med labbande kring helt andra däcktryck gjorde att jag snabbt hittade ner till 1.05.2, men inser också att däcken går varmt mkt snabbare, så det handlar om att vara smart och spara däck.


Efter att dimman skingrats, warm up och kval där det som förväntat aldrig blir mer än en chans att sätta en tid. Några få uppvärmningsvarv och sen en chans på grund av rätt varmt väder (Q1 varv 2, Q2 varv 2 och final varv 4), och är det inte för däcktemperatur, så är det för alla som kyler i långsamt gemak i alla möjliga spår. Kvalen går som planerat, dvs klarar mig till final med marginal på 1.05.54.
https://youtu.be/ObDMPr_rUZw

Väl i finalen i position 6, så inser jag att jag måste ner på höga 1.04 för att kunna ta pallen. Värmer 2 varv lite lagom och sen attack. Varv 3 på 1.05.18, varv 4 på 1.05.13, sen fanns inte mer att hämta. När jag parkerar tar jag direkt upp telefonen och kollar. FAN inte en 4:e plats till!.



Bara att bryta ihop och komma igen till nästa säsong, även om jag lyckas se vissa positiva trender under säsongen, med undantag för Gelleråsen.
Kinnekulle: 4:a - 1.0s från pallen, 1.8s från vinst
Mantorp: 5:a - 0.50s från pallen, 0.74s från vinst
Gelleråsen: 6:a - 1.28s från pallen, 2.47s från vinst
Knutstorp: 4:a - 0.20s från pallen, 0.88s från vinst


Frågan är om man måste ta ur radion, elhissarna, glasrutorna, A/C och inredning för att komma under 1.5 ton och med i matchen, en A/C som svalkar så gott i line up.



/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Hemkommen från höstens högpunkt alla kategorier. 2 dagars Nürburgringäventyr under ledning av Richard Göransson och med ca 30 andra glada svenskar. Blir inte mkt bättre.




Att starta 5:45 på morgonen och sen sträckköra med bilsläp utan färjor och komma fram 22:00 på kvällen, är väl inget man jublar över. Men med en mkt god vän med i bilen så gick tiden fortare.
Väl 4mil norr om Ringen ska vi fylla upp 120 liter E85 på macken vi tittat upp. Tyvärr slut, så vi tänkte att det fixar vi på den andra macken 4 mil söder om ringen dagen efter. Det får bli Hans uppgift medan jag kör. Istället checkar vi in på Pistenklause, där vi både bor och äter, för att sen lasta av efter midnatt. Sover gott och börjar köra drygt 8:00 på morgonen efter incheckning. Mkt bra upplägg med omkörningsförbud och hastighetsgräns första timmen varje dag. Gör att man ostressat kan mysa runt och bara få tillbaka minnet.
Efter en timme så ringer Hans och konstaterar att det inte finns E85 heller söder om Nürburgring, så då börjar vi ringa runt alla med 20 mils radie och konstaterar snart att det helt enkelt slut med E85 i Tyskland, trots att Biofuelsidan på Tyska säger annat. Skit! När soppan i tanken är slut sätter jag mig med datorn på fiket för att börja titta på att göra en bensinmapp, och möts av välkända bilden "Uppdaterar Windows, 3% av 100% färdigt". Sitter och väntar en kvart, och sen startar inte datorn alls. Helvete! Lyckas komma in i boot mode och starta upp "senaste fungerande". Väntar med spänning ytterligare en kvart, och den startar. Phu. Sitter och gissar fram en startmapp, då jag aldrig har haft en bensinmapp med dessa 1300cc spridare. Åker ner till macken och fyller upp och börjar åka omkring i nejden tills jag är nöjd på 0.9 bars laddtryck och fett på last för säkerhets skull.


Resten av dagen bara flyter på i fantastiskt väder och dessutom några varv med RG som instruktör. Dock med duktigt mkt långsam trafik, men tycker inte att det gör så mycket. Jag är nybörjare och vill bara köra varv för att bli säkrare och säkrare på sträckningen. Skönt att ha något att skylla på.
På kvällen föreläsning, nostalgitripp och middag igen på Pistenklause med många härliga människor, alla med samma intresse.
Dag 2 börjar med lite duggregn, vilket är lite läskigt då man aldrig känner sig 100 på att det inte är regn runt kröken. Men det bryter aldrig riktigt ut, utan torkar snart upp och allt är glömt. Kör och tankar hela dagen och får avsluta med att RG bjuder på en åktur i min bil. Succesivt bygger han upp farten och man märker att han litar mer och mer på bilen. Tyvärr extremt mycket trafik och passager med bärgare, så det blir inga märkvärdiga tider. Men hur han hanterar bilen när han börjar lita på aerodynamiken är fantastiskt. Det här får vi göra igen.
SÅ:
Är som sagt nybörjare på ringen och kom ner i 8:04 BTG i mycket trafik, så det är min "officiella tid" https://youtu.be/nRsVO6GCbcs

Har därför gjort något vedervärdigt, nämligen klippt in två sektorer där det bromsades mindre varv 1, och därmed fått ett 7:58 "directors cut" https://youtu.be/O5VF1IyFDr0

Och som inte det var illa nog, så har jag skändat Richard Göranssons varv med att klippa in min körning där han låg bakom långsamtgående fordon, och därför skapat ytterligare ett "directors cut Pro-Am" på 7:41. https://youtu.be/GY0pdl3u2KE




/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Directors cut - det var något nytt det! Men brukar inte en sådan vara längre än originalet

Snyggt kört, det ser väldigt städat ut trots att det går fort, hur många varv har du på Ringen? Hänger Stefan W med i tempot?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108



Nu har Bärarmarna kommit fram till Dubai :-)




Tackar Så mycket för en smidig affär

Mvh Niklas Ellström

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
925T skrev:
Nu har Bärarmarna kommit fram till Dubai :-)




Tackar Så mycket för en smidig affär

Mvh Niklas Ellström


thumbs up

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Ringen är roligt.

Har du kvar 4wd på bilen?

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
gzon skrev:
Ringen är roligt.

Har du kvar 4wd på bilen?


Nej

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Då var off-season inledd. Siktet inställt på riktig vagnbok för att ha lite fler options, samt fullgod säkerhet i bilen.


Förberedelse för att kunna bygga in fullbur, samt något enstaka kg lättning.





Har också plockat ur låda för lite översyn.




Ligger rätt bra till tidsmässigt med 6 månader kvar...

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
GTIDave skrev:
Directors cut - det var något nytt det! Men brukar inte en sådan vara längre än originalet

Snyggt kört, det ser väldigt städat ut trots att det går fort, hur många varv har du på Ringen? Hänger Stefan W med i tempot?




Vet inte exakt antal varv, men 30-40 kanske.

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Vad är din kommentar till dom som säger att det är billigare att börja en mer eller mindre oem för att bygga om själv, för inte i helvete kan det bli så fasligt dyrt att göra en 996/997TT riktigt riktigt snabb.....

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Puppan skrev:
Vad är din kommentar till dom som säger att det är billigare att börja en mer eller mindre oem för att bygga om själv, för inte i helvete kan det bli så fasligt dyrt att göra en 996/997TT riktigt riktigt snabb.....


Ja du Puppan. Jag vet ju inte än hur dyrt det är för att bli riktigt snabb, det återstår att se...

Mitt vägval var mellan att köpa en Cup och montera i turbomaskin, eller köpa Turbo och montera cup-prylar. Valet föll på det senare för att kunna ha registreringsskyltar, och så sett är jag fortfarande nöjd med valet.



Köp en bil för 400tkr, bygg ett garage för 700tkr, lägg 100tkr för lite smått och gott, så har man en basbil...
MEN
Det hade definitivt varit billigare att hitta någon med färdigbyggd bil, men de växer inte på träd...

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Knackat bakrutan för att inte ha återvändo...


_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85



Vad är det för splitter du har o vad sitter den fast i?

_________________
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Seban skrev:
Vad är det för splitter du har o vad sitter den fast i?


Tunn formplyfa ca 7mm.
Skruvad hängande i fronten, med 45mm fyrkantsprofil mellan, samt några popnuts i reservhjulsbaljan.

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare


Ny offentliggörs mitt program till nästa år, med partner som går in. Mer nyheter kommer!

"#996 Henrik Fries har flitigt gästat de svenska banorna i olika Porschar under ett antal år, där han bland annat tävlat i PCSR. Till 2015 bytte han ut sin kompressormatade 928 mot en 996 turbo, och med försiktig förädling gjort den till ett vapen i Pro Street.

Med idel 4:e-placeringar hittills som bäst så ryktas det om att bilen genomgår en förvandling för att på allvar ta steget upp upp på podiet och lite till 2017.

Detta möjliggörs med teamets huvudpartner drivevxo.se, som är ett experience center inom motorsport, motor och trafik. Med test och utvecklingsverksamhet för både bil och förare på sin hemmabas, så kommer deltagandet ute på banorna i Time Attack vara ett komplement för att tillgodose intresset hos sina action-törstande nya kunder.

Fun fact: Henrik är till vardags mannen bakom Polestar alla bilar. I rollen som R&D-chef har han lett utvecklingsarbetet sedan 2012 och levererat allt från 500+ hk Polestar konceptbilar till produktionsbilarna S/V60 Polestar. Deras senaste 367hk 4-cyl 2-litersmotor, en motor som WardAuto i USA utsett till en av världens bästa motorer 2016.
- - -
#996 Henrik Fries has an interesting pedigree of driving Porsches and also works full-time as the R&D manager of all Volvo Polestars cars, be it concepts to factory releases. even the recently critically acclaimed 367HP 4-cyl 2l engine.

With new main sponsor drivvxo.se support to further tune his Pro Street 996 Turbo, he hopes to put an end to P4 finishes and start challenging for podiums and wins instead."


/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Fries skrev:


Ny offentliggörs mitt program till nästa år, med partner som går in. Mer nyheter kommer!

"#996 Henrik Fries har flitigt gästat de svenska banorna i olika Porschar under ett antal år, där han bland annat tävlat i PCSR. Till 2015 bytte han ut sin kompressormatade 928 mot en 996 turbo, och med försiktig förädling gjort den till ett vapen i Pro Street.

Med idel 4:e-placeringar hittills som bäst så ryktas det om att bilen genomgår en förvandling för att på allvar ta steget upp upp på podiet och lite till 2017.

Detta möjliggörs med teamets huvudpartner drivevxo.se, som är ett experience center inom motorsport, motor och trafik. Med test och utvecklingsverksamhet för både bil och förare på sin hemmabas, så kommer deltagandet ute på banorna i Time Attack vara ett komplement för att tillgodose intresset hos sina action-törstande nya kunder.

Fun fact: Henrik är till vardags mannen bakom Polestar alla bilar. I rollen som R&D-chef har han lett utvecklingsarbetet sedan 2012 och levererat allt från 500+ hk Polestar konceptbilar till produktionsbilarna S/V60 Polestar. Deras senaste 367hk 4-cyl 2-litersmotor, en motor som WardAuto i USA utsett till en av världens bästa motorer 2016.
- - -
#996 Henrik Fries has an interesting pedigree of driving Porsches and also works full-time as the R&D manager of all Volvo Polestars cars, be it concepts to factory releases. even the recently critically acclaimed 367HP 4-cyl 2l engine.

With new main sponsor drivvxo.se support to further tune his Pro Street 996 Turbo, he hopes to put an end to P4 finishes and start challenging for podiums and wins instead."


/Fries


Kul Henrik! thumbs up
blir o följa

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Förberedelsens tid, med långa att göra listor, dock med några framsteg.

Vågar för att kunna göra vettiga setuper, och även följa lättningen.


Piedestaler för att kunna göra hjulinställningar och cornerweight på hjulen.


Värdigt transportfordon inhandlat för att slippa salt och slask.



Nu ska man bara fixa tid att vara i garaget också...

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Några små uppdateringar

Rensade dörrar, färdigställda huvlås och ny kabelmatta för dataloggning och laddtrycksstyrning.



Sakta så

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Fullbur på plats, så nu ska bara allt tillbaka...



/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -01 ~GT2
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15   >>
19 besök senaste veckan (163046 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande