Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Intressant sätt att göra vingprofiler i kolfiber
4635 besök totalt
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Snubblade över en artikel om ett Formula-student team som imponerar på F1-aerodynamikern Willem Toet med sin metod att tillverka kolfibervingar:
https://www.linkedin.com/pulse/icelandic-aerofoil-humbles-formula-1-en . . . .

Metoden går kortfattat ut på att man gör en plugg som man sen lägger en teflon-film på innan man laminerar kolfiber över. En viktig detalj är att man lämnar bakkanten öppen så teflonfilmen sticker ut
Sen lägger man på en yt-film ytterst som ska se till att ytfinishen på kolfibern blir perfekt när allt vakuumhärdas
När det härdat klart kan man m h a teflonfilmen dra ut pluggen genom glipan bak i vingen



_________________
Johan Lekås
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag gillar verkligen hur F1-folk nås av en konstruktionsteknik som FS utvecklat inspirerat från protestillverkning.

Det är inspirerande hur öppenhet kan bidra till bättre lösningar. Kul att det finns exempel trots utmaningen med patentskydd och hemlighetsmakeri.

_________________
Anders Hansson
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Jag har tillverkat vingar till ett vindkraftverk med en liknande metod, där byggde vi en tvådelad form och la upp glasfiber i, sedan tejpades en "påse" ihop som vi stoppade in i bladet, insidan av påsen hade atmosfärstryck. Hela enheten vacuuminjicerades sedan med polyester.

Bakkanten hölls öppen för att kunna få ut påsen efter härdning och limmades sedan ihop.

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Jag fick just se "mitt" (okej, mitt gamla och universitetets) Formula Student-team visa upp sina provbitar efter att ha testat den här metoden. Det är tydligen lite meck att få till rätt epoxymängd om man jobbar med våtlaminering, men när det är tweakat är metoden snabb, enkel, billig (!) och ger bra resultat för enkelkrökta ytor. Ytfinishen är väldigt bra, väldigt bra! Och innerformen verkar stabil nog att kunna tillverka innerstrukturer på bulk och montera in utan alltför mycket efterarbete.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Johan Lekås skrev:
Snubblade över en artikel om ett Formula-student team som imponerar på F1-aerodynamikern Willem Toet med sin metod att tillverka kolfibervingar:
https://www.linkedin.com/pulse/icelandic-aerofoil-humbles-formula-1-en . . . .

Metoden går kortfattat ut på att man gör en plugg som man sen lägger en teflon-film på innan man laminerar kolfiber över. En viktig detalj är att man lämnar bakkanten öppen så teflonfilmen sticker ut
Sen lägger man på en yt-film ytterst som ska se till att ytfinishen på kolfibern blir perfekt när allt vakuumhärdas
När det härdat klart kan man m h a teflonfilmen dra ut pluggen genom glipan bak i vingen

Nu har jag inte läst hela artikeln men måste man verkligen dra ut pluggen genom glipan? Förstår finessen med glipan då det blir enkelt att lätta lite på skalet från pluggen men iom att det ser ut att vingen gjuts med öppna ändar så är det då inte enklare att dra/skjuta ut pluggen åt sidan?

_________________
Christoffer Persson
Citera
Racetech
Intressant sätt att göra vingprofiler i kolfiber
4635 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande