Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
banträffar och drifting på CSN nivå?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (2827 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Efter att ha kollat upp försäkringar ligger Miatan, 318is, 320is och corollan bra till på den punkten.
75an var inte alls rolig att försäkra
Jag ser heller inget skäl att köpa 325 om jag kan hitta en 320is (det vore nåt för CSNmaffian att bita i)

Nu ska jag bara hitta ett par e30s och en 75a att provköra. (jag har bara kört 2 bmws i hela livet, de var e36or båda två)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448




_________________
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Nik skrev:
http://www2.blocket.se/view/2916083.htm?l=0&c=1&city=0


känns ju säkert att prova en avställd och obesiktigad bil?

Jag håller järnkoll på uppdykande 318is'ar och 75or i området, tro mig, sitter och uppdaterar där lika mkt som här. Ja jag har jättemycket fritid

edit: la till lite

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200



Eftersom jag har varit i samma tankar, är ej längre...mitt mål är utstakat
men varför så fast vid tanken att ha en bil med bra delar från början?
om man spenderar en 50k på den så är ju inte delarna orginal ändå så då kan du väll lika gärna byta motor i en billig kaross som man fixat till. Viktigt att tänka på då är att man har kollat upp regler, det krångligaste när man reggar bilen sedan är avgas värdena.

om du funderar vidare på toyota, dessa bilar är enligt min undervärderade i all form av entusiast bilar. Reservdelar finns för vettiga pengar, försäkringen kostar inte skjortan och de är enkla bilar som är trimvänliga. Och trimdelar till dem finns i stora drivor till de flesta motorerna.
om man riktar sig in på en specifik modell så blir det tillslut så att det kostar en massa pengar. Har konstaterat att fråga här på forumet är väldigt skoj fast tilslut så blir de flesta lösningar påtok för färgade av folks egna åsikter och det blir mer tjafs om vilken som är bäst
Tycker att du ska finna det som tilltalar dig mest, staka ut egna mål på vad du är villig att göra med bilen, vad den ska ge tillbaka till dig osv. Sedan börja sålla bort. För om du ska studera så kanske det kan vara bra att hålla inne på pengarna och inte bränna allt på en dyr bil, enligt mig så blir det en billig bil, med de modifieringar som passar medlen och ens plånbok(inte överdriva ens egna möjligheter)

Hoppas du hittar ett roligt val, mitt har jag gjort

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
olzon skrev:
Eftersom jag har varit i samma tankar, är ej längre...mitt mål är utstakat
men varför så fast vid tanken att ha en bil med bra delar från början?
om man spenderar en 50k på den så är ju inte delarna orginal ändå så då kan du väll lika gärna byta motor i en billig kaross som man fixat till. Viktigt att tänka på då är att man har kollat upp regler, det krångligaste när man reggar bilen sedan är avgas värdena.

om du funderar vidare på toyota, dessa bilar är enligt min undervärderade i all form av entusiast bilar. Reservdelar finns för vettiga pengar, försäkringen kostar inte skjortan och de är enkla bilar som är trimvänliga. Och trimdelar till dem finns i stora drivor till de flesta motorerna.
om man riktar sig in på en specifik modell så blir det tillslut så att det kostar en massa pengar. Har konstaterat att fråga här på forumet är väldigt skoj fast tilslut så blir de flesta lösningar påtok för färgade av folks egna åsikter och det blir mer tjafs om vilken som är bäst
Tycker att du ska finna det som tilltalar dig mest, staka ut egna mål på vad du är villig att göra med bilen, vad den ska ge tillbaka till dig osv. Sedan börja sålla bort. För om du ska studera så kanske det kan vara bra att hålla inne på pengarna och inte bränna allt på en dyr bil, enligt mig så blir det en billig bil, med de modifieringar som passar medlen och ens plånbok(inte överdriva ens egna möjligheter)

Hoppas du hittar ett roligt val, mitt har jag gjort


Kloka ord visserligen, saken är den att hittar jag en bil som fungerar relativt väl från början behöver jag inte spendera 50k på att bygga om den och skulle mina medel nu inte räcka till kan jag alltid sälja den. Jag vill gärna kunna besiktiga bilen utan någon vidare modifikation vilket utesluter allt för stora ombyggnationer. En billig bil är väl en definitionsfråga, jag sålde just min impreza GT, så köper jag en miata blir jag ju inte direkt utfattig...

men givetvis ska jag prova alla tänka modeller (nåja iaf e30n och helst 75an) innan jag köper nåt, ae86an och miatan har jag provat redan, de är väldigt trevliga båda två och passar nog plånboken utan för stora bryderier.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200



Klart går det att besikta en modifierad bil, fast man får ju inte slarva. Men jag som är "sparsam" av det värsta slaget (räknar panten på varje flaska ) så har jag nog en annan billighets faktor på bilar, men förstår det med att köpa en kompetent bil från början...men samtidigt så ökar ju kostnaden ju mer kompetent den blir.'

ohh, jag kommer aldrig mer än att kunna drömma om en Impreza GT, eller en bil av märkena Porche och andra bilar i den prisklassen. Om man inte hittar ett krockat rostvrak

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



HOOPoo skrev:
924 eller 944

Nån som vet hur det är med diffbromsar till ovanstående bilar?


Ngnstans mellan ovanligt och mycket ovanligt på 924 och 944 N/A (sugmotor 2.5 liter 163 hk). Antagligen detsamma för 944S (2.5 16V 190 hk). Rätt ovanligt på S2 (3 liter 16v 211 hk) och rätt vanligt på turbo, vanligare på sena 250 hk och lite ovanligare på tidiga 220 hk tror jag.

Låda från turbo går att montera i en N/A t.ex, den passar rätt i och kostar ca 10 kkr beg. Men utväxlingen bler helfel för banåka ivf, växlad för 290 km/h på 5:an, 220 km/h på 4:an och om jag minns rätt 170 på 3;an och 120 på tvåan, på bana blir det bara 2 eller 3 användbara växlar thumbs down

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
banträffar och drifting på CSN nivå?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (2827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande