Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3, ... 25, 26, 27   >>
61 besök senaste veckan (369130 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Känner du inte någon som har en Formrl Ford eller en Sports 2000 bil.
Det är inte helt ovanligt med stolar som går ända ner till knäna.

En enkel avgjutning av en sån....som ni anpassar till er miljö.
(jag har passat till en sån stol för en Taunus Combi på 80-talet...)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Kolla in en superkartstol från PVP. Inte Fia-godkänd men man sitter kanonbra och de är inte jättedyra.
Www.pvpkart.com tror jag hans sida heter. Lite rörigt att hitta med bilder på ett ställe och priser nån annanstans men men...

Tillet har liknande stolar men då kostar de mer.

Förresten, dina avgasflänsar till Alfa TS-motorn blev kanon!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Vem hade karossen innan?

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Ska bli kul att följa ert bygge!
Har själv Tillett B4 i min och dom borde gå in även i en Sensor.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Angående stolar så blir det nog att försöka låna en tillett b4 och provsitta när karossen är på plats på chassit, annars har jag en annan glasfiberstol från nån formula bil som man kanske skulle kunna anpassa och bygga om.

Ritandet fortskrider, framvagnen börjar nu vara klar sånär som på triangulering och lite annat smått. Efter ett antal timmar grejande med att få styrväxel på rätt ställe så har jag nu i princip eliminerat all bump-steer, ligger nu på +/-0,2 grader över hela fjädringsvägen.
Bromsarna i fram blir från Audi A4, 314mm i diameter, bromsoken blir Wilwood dynapro 4-kolv
Caster har jag lagt på 8°, utan justeringsmöjligheter, känner man att man vill ändra får man snickra ihop ett par nya a-armar.
Mycket av grejerna i framvagnen har jag tagit designen rätt från Atomen, med lite småjusteringar.


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Eftersom delningen mellan fronten och dörrarna är utformad som de är kommer man inte kunna öppna fronten med dörrarna stängda om man som jag tänkte att ha flipfront. Så vi var tvungen att ha ett gångjärn som flyttar dörrarna tillräckligt långt ut för att front och dörr inte ska krocka. Så tänkte att det skulle vara lite skoj att ha koenigsegg variant på dörröppningen. Har knåpat ihop en prototyp av gångjärnet, själva detaljen med dreven är den slutgiltiga lösningen sånär som arr dreven kommer lättas lite medans balken kommer att tillverkas i kolfiber, dragstången tänkte jag köpa styrstag till gokart, billigt och lätt. Infästningen mot chassit kommer fortfarande vara stål men göras snyggare.





Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



per_cooper skrev:




Jäkligt shysst lösning! Nästan synd man inte bygger dörrar på sitt eget bygge

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Fullständigt älskar bygget. Kommer bli fantastiskt.

Blev direkt glad av motorvalet - tvärställd rak sexa med turbo blir fränt men kom sedan på att V8an från XC90 kanske vore ännu tuffare (som någon på första sidan). Sen tänkte jag ett varv till och kom på att 3.6 VR6an från t.ex Passat CC skulle kunna bli frän också. Då såklart kopplad till sin egen original DSG-låda. Ni ska ju trots allt bygga en gatbil och då lär den fungera ypperligt.

Nu har jag fått ur mig mitt svammel och låter de som vet bättre, och faktiskt har kunskapen att ro iland detta, jobba vidare

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Svedenblad
Stockholm
Här sen Aug 2011
Inlägg: 18



Underbart, ni bröder är fan elit på byggande.

_________________
Peter Svedenblad
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Fullständigt älskar bygget. Kommer bli fantastiskt.

Blev direkt glad av motorvalet - tvärställd rak sexa med turbo blir fränt men kom sedan på att V8an från XC90 kanske vore ännu tuffare (som någon på första sidan). Sen tänkte jag ett varv till och kom på att 3.6 VR6an från t.ex Passat CC skulle kunna bli frän också. Då såklart kopplad till sin egen original DSG-låda. Ni ska ju trots allt bygga en gatbil och då lär den fungera ypperligt.

Nu har jag fått ur mig mitt svammel och låter de som vet bättre, och faktiskt har kunskapen att ro iland detta, jobba vidare


Som det ser ut nu så blir det inte T6-motor utan en T5, är ganska tight på bredden även med en sådan om man vill åka dubbla a-armar i bak. Att ha något rakställt är bara att glömma, provat med cad-modellen på t4-motorn tills jag fått tag på en lämplig T5a att scanna av och då är det bara ca 200 mm kvar fram till väggen mot förarutrymmet.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Och nu blev jag förälskad i ett gångjärn.....

Smått magiskt att se den videon.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



per_cooper skrev:


Som det ser ut nu så blir det inte T6-motor utan en T5, är ganska tight på bredden även med en sådan om man vill åka dubbla a-armar i bak. Att ha något rakställt är bara att glömma, provat med cad-modellen på t4-motorn tills jag fått tag på en lämplig T5a att scanna av och då är det bara ca 200 mm kvar fram till väggen mot förarutrymmet.

Aha. Ja en rak femma gör inte ont heller.

Layouten är ju samma som min egen lekbil och där har det oxå drömts en del om andra "puffror", framförallt tvärställda (med sin egen låda) för lite enklare transplantering.

Minns jag rätt om Bolumlid hade motor från Saab i åtanke när projektet började?
Skulle möjligen Saab 2.8 V6 få plats (tre cylindrar bred) eller blir den för stor i längsled pga cylinderbankarna? Den finns ju som 3.6l också om man vill ha lite mer volym.
Vad sägs om VW's 3.6 VR6a, blir den för stor rent fysiskt?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Önskan om ett kompakt rakställt motorpaket låter ju som att en wankel hade varit optimalt

_________________
Emil Jönsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Om det ska byggas billigt och med lite effekt så vet jag av erfarenhet att alfas v6 3liter helaluminium) klarar 500whp med std innehåll. Den motorn borde få plats?. Den lådan från 164a sport borde vara starkare än en t5 fwd låda med gissar jag. Kostar kaffepengar med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
jagheterlasse
Västerås
Här sen Mar 2010
Inlägg: 16



Grymt bygge!
As usual. thumbs up
Kör ni Solid Works?
Får man kika förbi på studiebesök?

_________________
Lasse Henriksson
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



knotan skrev:
Om det ska byggas billigt och med lite effekt så vet jag av erfarenhet att alfas v6 3liter helaluminium) klarar 500whp med std innehåll. Den motorn borde få plats?. Den lådan från 164a sport borde vara starkare än en t5 fwd låda med gissar jag. Kostar kaffepengar med


For ikke å snakke om at Bussoen har en fantastisk sang som passer fint i en Cool sportsbil

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Börjar bli klar med CAD-modellen, nu väntar rörlaserskärning av 122 rörbitar. Är det nån som tips på företag som sysslar med 3D-rörlaserskärning, kommer kolla med Häffla och Weland.



Fick hem lite plåtar, så har börjat bock och svetsa ihop lite bärarmsfästen, rockers mm.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag bor nästan vid hävla och köper/byter en del tjänster inom jobbet med häfla samt känner någon halvt som halvt på skärningen där så blir priset inte rätt kanske jag kan hjälpa till och fixa lite via min kontakt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



vad är det för kugghjul du har använt dej av till
dörrmekanismen? går det att få kika på
någon ritning till dörrgångjärnet, e ju bara så rätt..

_________________
peter johansson
Citera
recallbj
Västerås
Här sen Aug 2009
Inlägg: 11



Hade en hel del med Weland att göra när jag arbetade på Toyota i Mjölby och de är bra att göra med även om deras prisbild har lite att önska.
Kan du tänka dig Danmark, så använde vi oss också av www.hosta.dk en hel del.

_________________
Björn Österlund
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Varför inte volvo diesellåda och audiåtta på tvären. Borde ju funka. Det fanns ju volvo med audi dieselfemma och vad jag tror mig ha kommit fram tilll så är det samma form mot sprängkåpan på de motorerna.

Det finns ju en här på rejsa som fick i en bmw m60i en pontiac fiero på tvären med.

Kul projekt och jag blir som sam vanligt provocerad och avundsjuk av kunskapsnivån, men följer slaviskt.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3, ... 25, 26, 27   >>
61 besök senaste veckan (369130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande