Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Köpråd ban/familjebil (panik)
<<   1, 2
22798 besök totalt
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



safe skrev:
1225 Eriksson skrev:


Funderar bara på däck, vågar man sig på R-däck på ett standardchassie?


Definitivt! Gärna på en uppsättning extrafälgar så du slipper slita på dem till vardags.

Ställ på mer camber runt om och lite toe in. Vet inte vad som går att göra på din bil, men max negativ camber brukar inte bli så mycket på en standardbil.
Så länge man inte gå på med toe out så brukar mycket negativ camber ge minimalt med extra slitage på landsväg.

Låter fint! Då blir det att plocka med detta till våren/sommaren

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Såhär tänkte jag med min Megane RS.
Även om original bromsbelägg är ruggigt bra så valde jag ett par XP8 från PEAN.
Kände att original började mattas av efter ca 6-7 varv. Antagligen för att jag bromsar för fegt(mkt/länge).
Aldrig känt av någon fade med XP8orna.

R-däck skulle vara jätteroligt, men jag kör på mina Michelin super sport som jag tycker fungerar fantastiskt bra.
Så ist för R-däck har jag försökt köra så mkt jag kan/hinner/har råd med.

/R

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Kul med mer input i frågan låter som att du resonerar likt mig. Vad gäller däck har jag kikat på Yoko Neova som sägs fungera mkt väl på bana för att vara ett gatdäck. Kan vara en bra medelväg att gå första säsongen i varje fall. Funkar det sedan bra kan man ju satsa vidare på r-däck och då skaffa extra (mindre fälgar typ 16") fälgar.

Så när nuvarande bromsar tar slut blir det ds2500 eller dylikt.

Vad gäller dämpare kikar jag på kw och ST skillnaden är främst rostfritt (kw) och galvaniserat. Är det stor skillnad mellan dessa om man ser det på en bruksbil?

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag har en A3 quattro som är i princip samma bil...förutom 4wd då
Har kw v2, whitelinestag, HR krängare fram å bak, samt 4-kolvare.. fantastisk i chassit nu tycker jag, tyvärr upplever jag den lite mjuk bak, hört från fler att dom upplever det.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Mange K skrev:
Jag har en A3 quattro som är i princip samma bil...förutom 4wd då
Har kw v2, whitelinestag, HR krängare fram å bak, samt 4-kolvare.. fantastisk i chassit nu tycker jag, tyvärr upplever jag den lite mjuk bak, hört från fler att dom upplever det.


Mycket intressant! Vad är det som gör den mjuk tror du, visst är väl v2 ställbart i hårdhet?

Vilken grovlek har du på k-hämmare bak? Har funderat på en 24mm dock ställbar för att kunna få lite mer rotation i kurvor men det blir ett senare projekt

Vad har du för effekt i A3:an?

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag har för mej det e 24/26 på mina HR
Tyvärr e v2 endast ställbara i rebound

Efekten låg på runt 400 i somras, men fick ett axiallagerras pga usel konstruktion å hård koppling, men ny uppdaterad maskin stoppas i om 1-2 veckor å siktar på runt 450-500 whp


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Oj herrejösses!

Där kan man ju snacka maskin

Vad har du gjort med den (stora drag) är väl som jag fattat det ganska lik den motor jag har, 2.0 tfsi från VAG

Låter ju rätt brutalt faktiskt....

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



1225 Eriksson skrev:
Oj herrejösses!

Där kan man ju snacka maskin

Vad har du gjort med den (stora drag) är väl som jag fattat det ganska lik den motor jag har, 2.0 tfsi från VAG

Låter ju rätt brutalt faktiskt....


Helsmidd botten med ARP överallt, portad,supertechfjädrar,rs3 spridare,autotechpump,runner flap delete, bortplockad balansaxelmodul å ombyggd till 1.8t oljepump samt filterhus, kullagrad precision 55'a å ppf grenrör
Nu har jag fräst i ett till axiallager från 1.8t då dessa tfsi motorer endast har 180gr axial å det var det som failade för mej å drog med sej block å vev
Sen e de lite annat småskit, började me chip å filter å skenade iväg lite, de e roligt att pyssla lite

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Mange K skrev:
Jag har en A3 quattro som är i princip samma bil...förutom 4wd då
Har kw v2, whitelinestag, HR krängare fram å bak, samt 4-kolvare.. fantastisk i chassit nu tycker jag, tyvärr upplever jag den lite mjuk bak, hört från fler att dom upplever det.



hur hårda fjädrar kör du?

kw tyckte jag skulle köra 160 fram 120 alt 140 bak på golfen.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Babbe skrev:
Mange K skrev:
Jag har en A3 quattro som är i princip samma bil...förutom 4wd då
Har kw v2, whitelinestag, HR krängare fram å bak, samt 4-kolvare.. fantastisk i chassit nu tycker jag, tyvärr upplever jag den lite mjuk bak, hört från fler att dom upplever det.



hur hårda fjädrar kör du?

kw tyckte jag skulle köra 160 fram 120 alt 140 bak på golfen.


Har inte grottat ner mej i det, det var fjädrar som ingick i kittet som säljaren rekomenderade, hade tänkt se över det i vinter, men det kom ett motorbygge emellan, men bilen borde stå klar innan nyår då ska jag ta tag i det innan våren kommer

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Mange K skrev:
1225 Eriksson skrev:
Oj herrejösses!

Där kan man ju snacka maskin

Vad har du gjort med den (stora drag) är väl som jag fattat det ganska lik den motor jag har, 2.0 tfsi från VAG

Låter ju rätt brutalt faktiskt....


Helsmidd botten med ARP överallt, portad,supertechfjädrar,rs3 spridare,autotechpump,runner flap delete, bortplockad balansaxelmodul å ombyggd till 1.8t oljepump samt filterhus, kullagrad precision 55'a å ppf grenrör
Nu har jag fräst i ett till axiallager från 1.8t då dessa tfsi motorer endast har 180gr axial å det var det som failade för mej å drog med sej block å vev
Sen e de lite annat småskit, började me chip å filter å skenade iväg lite, de e roligt att pyssla lite


Helt klart omfattande med andra ord är inget vidare på att meka egentligen men tycker ändå det verkar galet invecklat att fixa med nyare bilar. Kikar man på en Honda från 90-talet känns det ju ändå görbart på något sätt men dessa moderna...absolut inte

Intressant att se vart det tar vägen ned dämparna och hoppas motorbytet går bra!

Vet du förresten vad det är för storlek pp org. bromsar på din, tänker att vi bör ha samma.

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Org är 312mm tror jag

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Mange K skrev:
Org är 312mm tror jag


Ok tack!

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Köpråd ban/familjebil (panik)
<<   1, 2
22798 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande