Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
M10 - nej inte om en skruvstorlek (splittad tråd)
2019 besök totalt
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
550hk M10 vill vi veta mer om!
Med mer avser jag ALLT, ner till mintsa bult.


Kan bara bidra med en bild men den som väntar på något.


_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Förgasarturbo och 550hk!!!!!

*tänk vad den borde ge med ett riktigt sprut och framförallt tändning*

Bevisar väl att man kan bygga ganska mkt krut på ett enkelt sätt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Andreas Lidström skrev:
Förgasarturbo och 550hk!!!!!

*tänk vad den borde ge med ett riktigt sprut och framförallt tändning*

Bevisar väl att man kan bygga ganska mkt krut på ett enkelt sätt.


Precis!! Notera "dopningen - röret som skyfflar in luft/tryck till gasarna monterat strax innan tryckboxen efter den blå slangen, vinklat snett frammåt (innuti tryckröret). På detta sett kan man justera "dopningen" med olika mkt instick= detta är en av hemligheterna att två delorto 40 kan ge 550hk vid strax över 2bar... Bromsningen visade 552,xxhk tycks jag minnas med denna garrett T45 turbo (min gamla). Detta är massor med effekt för drygt 25.000kr som motorn kostade komplett med ALLT, bänkad och klar av Bosse L!!!!!! Bosse Lidgren har trimmat allt som möjligt går att trimma med turbo sedan tidigt -80tal, så han har koll på det mesta, och hur man kan få mkt effekt för pengarna som håller för gatan och ev, på strippen.. Det kostar dock massa mer slantar om grejorna ska hålla för banåk i någon större utstäckning, då de vitala motordelarna ligger på bristningsgränsen. Dessa motorer kan även varvas till 10000rpm utan problem Något varvstopp är inte att tänka på, eftersom dessa hårda avgassmällar slår av vipporna som en liten kvist på M10 motorn.. En annan kille "jonas o" kör även han med Bosses konsept och har erfarit alla missöden man kan tänka sig.. Nu sisst var det en växelmiss som skjöt upp varvtalet till över 13000rpm- vilket resulterade i några krokiga ventiler, men ALLT annat klarade sig OTROLIGT!!!

Den röda 02:an i mitt garage (med 5-bultade fälgar, M3 bakvagn mm) med m10 turbo motor- ska tydligen ha bromsat nära 485hk vid 1,8bar. Detta med en näst intill standard insprutartopp (sfäriskt slipade förbränningsrum), delorto 45, GT40 agg, o-ringat block, M5 stakar, lättade ventiler, herrejösses kam på 316gr (tycks jag minnas) mm mm, Ingen dopning som på bosses motor. Tyvärr stulade en förgasare aningen med två haverier och 3st smälta kolvar och en förstörd o-ring som följd (på 2 dagar- snacka om snabb mek!!) 3:e dagen satt den ihop igen efter 2ggr isär/ihop!!!!! Dessa ingrepp gör man inte med motorn i bilen= ALLT måste ut Inkl låda, spräng ringar, IC, kylare mm mm.

Märk väl, att dessa motorer inte är byggda för bankörning= LÅÅÅÅÅNG belastning varv efter varv på fullt laddtryck.. Det är mkt snik inblandat då inget är får kosta allt för mkt.. Orginal stakar samt VW kolvar för 2200kr inkl ringar/4st sitter i ALLA M10 motorer i umeå (ok inte den röda som har M5 stakar).. Som sagt är driftsäkerheten inte den bästa med för mkt effekt förhållande till slanten.. Men jag inbillar mig precis som Andreas L säger att dessa motorer har potensial, bara man vill kosta på lite bättre och noggrannare prylar som ett riktigt sprut med tändning, kolvar och stakar av högre kvalla mm.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja det var som tusan!

Tyckte den slangen såg mkt underligt monterad ut, men nu inser jag att han trycker alltså in övertryck i flotörhuset!!! Insticket gör alltså att övertrycket in i gasarna blir större eller mindre... Ja jag säger då det. Kul, men både sämre, mindre tillförlitligt och dyrare än ett MS där du även kan styra tändningen.

Uppväxt i en 02 turbo är man lite halvsvag för "laddade M10:or". Dock bygger ju alla som ska ha turbo på sexorna nu så det var extra kul att se denna. För egentligen är jag ganska trött på allt tjat om TurbOBMW:s...

När jag själv åkte 02:a drömmdes det ibland om just VW-kolvar och en snurra. Även den tidigare brux318 iförskaffades det lite delar till bara för att bytet från 325 skulle kännas så stort vid omkörningar. Fast med tanke på skicket på den 318 var det nästan tur att studenten behövde pengarna till annat...

Men som sagt, som ett ultrasnikbygge vore det kul att ur rent exprimentiellt syfte bygga sig en 318 med MS, hysteriskt lågt komp och ett billigt aggregat som klarar leverera mkt luft.

Fast först ska is:en få sin SUGmaskin klar, sen ska det åkas långlopp, skolan ska in där ngnstans osv osv osv...Mao får det nog vänta lite.

Men tackar för all info!

EDIT: Potentialen verkar ju finnas där, men det är väl just att få ut så mkt krut för en liten insatt summa deg som är charmen med liknande byggen. Blir det för seriöst så byter man liga liksom. jag tror du är med på hur jag menar. Men ett enkelt sprut vore ju det som gör susen. Körbarhet osv ska vi nog inte tala om för högt dock...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



här finns det ett par bilder till

http://www.teamnorrlandturbo.com/bil.php?b=4

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Allmänt banåkaforum
M10 - nej inte om en skruvstorlek (splittad tråd)
2019 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande