Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Koenigsegg Direct Drive Transmission
<<   1, 2
25184 besök totalt
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Tydligen rund 1500 rpm vid motorvägsfart och på varvstoppet 8200 rpm? gick det i 410km/h.

_________________
Janne Ström
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



MaZ skrev:
erikjakan skrev:
Olofson skrev:
Jag ser inga konstigheter med det här... Man får ju tänka på att det är "ganska" mycket effekt i en lätt bil, så man lär inte ha grepp till mer än en bråkdel av effekten förrän man fått upp lite fart - och då har man ju redan lite varv på spisen, som dessutom har turbo och (antar jag) VVT mm. Tror inte det behöver sliras så värst mycket där.

Sedan är det en sak till: Är det här designat för gatdäck, R-däck eller slicks...? Det gör så klart enorm skillnad i behovet av effekt i "låga" hastigheter.


Med mittmotor och 345or finns det rätt mycket grepp oavsett däck


Med elmotor kan du slå loss vilket däck som helst om det inte regleras, drivaxlar går av som salta pinnar. True story.
Men visst är det bra grepp.


Vi får ju hoppas att det är nåt mer avancerat än en stor frankensteinswitch kopplad till gaspedalen

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



[quote="Andreas Millbro"][quote="ThomasT"]Om jag fattat det rätt så har Regeran alltså bara en växel framåt, och förlitar sig till stor del på el på låga varv. Och så gissar jag att motorn slirar via hydraulkopplingen på låga varv

Citat:


Enligt videon är förbränningsmotorn urkopplad i låga hastigheter då man förlitar sig på de två elmotorerna på 180kW styck, de agerar även backväxel. Det borde dock gå att köra motorn som generator i detta läget om batteriet är urladdat, man blir dock begränsad till under 160kw. Blir ungefär samma sak som att starta på högsta växeln på en normal bil, det funkar dåligt men har man två elmotorer som kan accelerera upp bilen i 50km/h så kan man koppla in motorn.

Växellådan är ingen växellåda i traditionell mening utan en vinkelväxel och diff. På samma sätt som en vanlig bakaxel.

Intressant koncept, det funkar i teorin men frågan är om det funkar lika bra som de påstår. Tänker främst på ifrån starter och hur lång tid de kan köra elmotorerna på full effekt innan batteriet är slut.

Blir nog rätt kul att köra då transientsvaret på elmotorerna är ett helt annat än på en förbränningsmotor. Förstår dock att de har struntat i elmotorer på turbinaxlarna, iom direktdriften så hade de elmotorerna bara gett fördelar i riktigt höga hastigheter(motorvarv) då man kör med öppen wastegate.



Dem ger ju 520kw eller ca 700hk, och ett 9kw batteri , det ger väl ca 57sekunders drift på full makaron ?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



erikjakan skrev:
MaZ skrev:
erikjakan skrev:
Olofson skrev:
Jag ser inga konstigheter med det här... Man får ju tänka på att det är "ganska" mycket effekt i en lätt bil, så man lär inte ha grepp till mer än en bråkdel av effekten förrän man fått upp lite fart - och då har man ju redan lite varv på spisen, som dessutom har turbo och (antar jag) VVT mm. Tror inte det behöver sliras så värst mycket där.

Sedan är det en sak till: Är det här designat för gatdäck, R-däck eller slicks...? Det gör så klart enorm skillnad i behovet av effekt i "låga" hastigheter.


Med mittmotor och 345or finns det rätt mycket grepp oavsett däck


Med elmotor kan du slå loss vilket däck som helst om det inte regleras, drivaxlar går av som salta pinnar. True story.
Men visst är det bra grepp.


Vi får ju hoppas att det är nåt mer avancerat än en stor frankensteinswitch kopplad till gaspedalen



Hehe, jo men jag ville punktera hela argumentet att "då har man bara elmotorer" för det är uppenbart för alla som kört en eldriven bil med mycket kraft att det argumentet är knasigt.
Det gäller att ha en bra antispinn också för annars kan man lätt snurra upp hjulen till maxfart på nån sekund eller så... Det finns helt enkelt inget masströghetsmoment.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Vad fyller den främre elmotorn för funktion?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



ice skrev:
Vad fyller den främre elmotorn för funktion?
Generator eller extra moment till förbränningsmotorn när den är lite seg.
Startmotor också antar jag

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



En video från 2011 när Fully Charged besöker YASA Motors, dom som Koenigsegg köper sina motorer ifrån.
(inte just den videon men samma typ)
http://www.autoblog.com/2011/07/12/video-fully-charged-pays-a-visit-to . . . .



Spola till 2:00 om du inte orkar vänta


"To supplement the energy from the combustion engine and to allow for torque vectoring, regenerative braking, extreme drivers response, reverse and energy conversion, there are three YASA developed electric motors. YASA's axial flux motors are extremely power dense and allow for direct drive, making them a key-ingredient for the KDD. One YASA for each rear wheel, giving direct drive - this time electric - and one on the crankshaft, giving torque-fill, electrical generation and starter motor functionality."
http://koenigsegg.com/regera/

_________________
Janne Ström
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Galet läcker drivlina!. Nu längtar man till AMS repotage som kört den!!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
En liten tur i Regeran:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Hehe den känns ju lagom rapp!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Så där ja nu hajade även jag

https://youtu.be/glf_k4qGBAA

Citat:
On this episode, it's a drivetrain nerd's paradise. Christian Von Koenigsegg talks us through the Direct Drive, gas-electric hybrid system that makes traditional gearing obsolete on the 1,500-hp Koenigsegg Regera.

_________________
Janne Ström
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jag ställer mig lite frågande till körbarheten på bana ändå.
Man har sån dynamik med manuell låda och kopplingspedal att den är svår att ersätta.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



Kadett4wd skrev:
Jag ställer mig lite frågande till körbarheten på bana ändå.
Man har sån dynamik med manuell låda och kopplingspedal att den är svår att ersätta.


Regeran är väl inte främst tänkt för bankörning utan mera av en (fortfarande vrålsnabb) GT-vagn.
Knappast nån som kommer och ligga och nöta varv på varv med den tror jag.
Citera
Racetech
Koenigsegg Direct Drive Transmission
<<   1, 2
25184 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande