Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktryck standarddäck
1638 besök totalt
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148


Trådstartare
Hej,
Har lite funderingar angående däckstryck. Jag var på Spa i oktober och där rekommenderade man att höja däcktrycket 0,1-0,2 bar.
Vid bankörning brukar jag, tvärtemot sänka trycket ca 0,6 fram och 0,4 bak för att hamna på det jag normalt kör på vid gatkörning (2,5)
Om jag inte sänker ökar trycket till över 3 bar och däcken blir väldigt hala.
Jag har för närvarande Bridgestone RE002 225/40-18".
Varför rekommenderas att höja trycket? Vad är rätt?

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



På standarddäck med veka stommar är det generellt bra att höja trycket och sedan justera när de är varma.

På R-däck sänker man för att de med lite värme ska kunna nå sitt bästa arbetstryck.

Så, det beror helt enkelt på. Det finns undantag som exempelvis att köra R-däck med hög profil, då behöver man sänka successivt.

Även körstil kan påverka, om det är en försiktig chaufför så är risken man tar med något högre tryck mindre än om man börjar med lågt tryck som sedan aldrig höjs av temp.

_________________
Anders Hansson
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148


Trådstartare
Ok. Tack för svar. Antar att stommarna inte är så veka på min däck då trots att det är vanliga gatdäck.
Jag har inte upplevt dom som veka. Däremot blir greppet uselt efter två varv på mantorp om jag inte sänker trycket före.

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



mackinley skrev:
Ok. Tack för svar. Antar att stommarna inte är så veka på min däck då trots att det är vanliga gatdäck.
Jag har inte upplevt dom som veka. Däremot blir greppet uselt efter två varv på mantorp om jag inte sänker trycket före.

Jag kör Michelins Supersport vilka är rena gatdäck men de har stommar styva som R-däck, så det finns moderna däck som avviker ifrån vanliga normer...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Däck för banåka
Däcktryck standarddäck
1638 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande