Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däcktryck standarddäck | 1638 besök totalt |
Hej,
Har lite funderingar angående däckstryck. Jag var på Spa i oktober och där rekommenderade man att höja däcktrycket 0,1-0,2 bar. Vid bankörning brukar jag, tvärtemot sänka trycket ca 0,6 fram och 0,4 bak för att hamna på det jag normalt kör på vid gatkörning (2,5) Om jag inte sänker ökar trycket till över 3 bar och däcken blir väldigt hala. Jag har för närvarande Bridgestone RE002 225/40-18". Varför rekommenderas att höja trycket? Vad är rätt? _________________ Daniel Alfredsson |
||
På standarddäck med veka stommar är det generellt bra att höja trycket och sedan justera när de är varma.
På R-däck sänker man för att de med lite värme ska kunna nå sitt bästa arbetstryck. Så, det beror helt enkelt på. Det finns undantag som exempelvis att köra R-däck med hög profil, då behöver man sänka successivt. Även körstil kan påverka, om det är en försiktig chaufför så är risken man tar med något högre tryck mindre än om man börjar med lågt tryck som sedan aldrig höjs av temp. _________________ Anders Hansson |
||
Ok. Tack för svar. Antar att stommarna inte är så veka på min däck då trots att det är vanliga gatdäck.
Jag har inte upplevt dom som veka. Däremot blir greppet uselt efter två varv på mantorp om jag inte sänker trycket före. _________________ Daniel Alfredsson |
||
Jag kör Michelins Supersport vilka är rena gatdäck men de har stommar styva som R-däck, så det finns moderna däck som avviker ifrån vanliga normer... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Däck för banåka Däcktryck standarddäck | 1638 besök totalt |