Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (82991 totalt) |
Gjorde efterkontroll i morse.
Det enda som är kvar nu är att fixa luftfilterboxen. Det enda som fattas är vibrationsdämpare under boxen. Ska åka till Swedol och se vad de har. EDIT: Swedol hade inga vibrationsdämpare med M10 gänga. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Det går åt rätt håll. Ska få hjälp med buren i september. Mina svetskunskaper är inte de bästa så lika bra att ta hjälp av ett proffs.
Sen blir det rensning av bakdörrar, få bort asfaltsmatta och lite fix med huvudströmbrytare och köp av stol och bälte (med FIA märkning). Flyter allt på så står jag redo för klass 3 (i Challenge serien) 2013 _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Ny baklampa köpt efter att ha besökt ett räcke med röven. Tack CC Motors för hjälpen.
Även baken fick sig en kyss som nu rättas till. Förhoppningsvis ute på bana igen i maj. Ser fram emot Gelleråsen med CAR. Ska bli kul och få testa 75:ans väghållning i Esset och toppfarten på start/mål-rakan _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Kul med update! Trist med liten smäll bak, min gamla hade vart med om samma sak Klarade sig reflexrampen? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Var som fan! Kul, trodde den var dödsdömd. Skam den som ger sig, och den var ju fin innan.
Lite småsugen på en 75a själv. |
||||||
Än lever den. Köp en 75:a. Underbar balans i dom.
Ni som kört länge med 75:an på bana. Vilka belägg rekommenderar ni? Är det Ferodo DS2500/3000 som gäller? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
3000 belägg fram om du ska köra mycket bana, helt klart. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Jag eldade upp mina DS3000 belägg fram på två banmöten(Challenge) för ett par år sedan. Kör på PFC01 och Carbotech bak istället. Verkar hålla bättre. Kan säkert skilja en hel del i slitage mellan ett vanligt banpass och fullattackkörning i Challenge. Kör förresten med slitsade skivor, kanske ökar slitaget en del? Vad som orsakade att de gick åt så fort vet jag inte. Men bra luftkylning tror jag är A och O på 116 bilarna som har relativt små bromsar original. De bromsar bra, men kan slita belägg väldigt fort om det går varmt. Jag har aldrig haft problem med fade eller kokad bromsvätska på någon tävlingshelg med 75'an. Leder in kylluft från fronten mot bromsskivan. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Har du art.nr. på beläggen? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Nej, köpt hos PEAN. DS3000 bettar bra som tusan och funkar bra. Men min erfarenhet är att de slits fort. I övrigt väldigt bra belägg. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Hittade följande nummer på nätet:
PFC 0045.20 Carbotech CT30-XP8 Ska kolla med Pean Sweden om pris. Vill helst inte byta alltför ofta där bak på Alfan _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Fick svar från Pean Sweden och priset var rätt högt.
4000 kr för ett komplett kit till Alfan. Det kostar att ligga på topp. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Är på jakt efter en original förarstol. Behöver en inför reg.bes. Hör av dig om du har en liggandes.
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Och när man tror att allt är okej så inser man att man missat att kasta ett getöga på tanken. O fan den var bra röten
Så har letat efter en bättre beggad tank och lyckades till slut hitta en. En trevlig dansk hade en till salu. Den behöver lite TLC men är i bra mycket bättre skick än min gamla. Efter montering av tanken väntar service. Motorolja, oljefilter, växellådsolja, kylarvätska m.m.. Därefter blir det översyn av bromsoken. Ska kontrollera både främre och bakre. Har en känsla att de bakre kolvarna är lite stela och inte så villiga att röra på sig Snart är den klar ....... jag lovar.... _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Någon som gjort denna modifiering på sin 75:a?
Hittade info på nätet om det: 75 tips to improve your Alfa. A must if you want to improve handling on the race track. Tip no. 1 : reinforce your upright, a cheap and very valuable part to improve. This is an alternative to a custom made aluminum upright. A standard upright will bend 3-4 mm when cornering hard and will strongly impact your camber. Have you been on track you will see contact between rotor and upright. Weld some 4-5 mm metal plates on the uprights. Remember to preheat before welding. Tip no 2: when lowering the car you must lower the steering arm. This will improve you ratio ( more direct ) and you will get the right geometry of the steering column with the A-arms and almost no impact on toe in/out when changing the camber. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
http://www.teamcompetizione.dk/cars.
- Har forstærkt sine uprights. Jeg har forstærkt mine 105-alfa uprights. 105-uprigts er styvare end 116-uprights fra standard.. Claus Rohr _________________ Claus Rohr |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (82991 totalt) |