Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Provsittning Tillet B6 stol
3711 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Funderar på en Tillet B6 stol i min Super Seven. Den stol jag har nu känns lite för kort i ryggen. Funkar inte alls bra med HANS-skyddet.

Av den anledningen skulle jag vilja provsitta en stol innan eventuellt köp. Så tips på provsittningsmöjlighet i närheten av Norrköping (Stockholm går också bra) tas gärna emot.

Även den som har något begagnat att sälja får gärna höra av sig.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158



Jag har en B6F du kan få provsitta (ska tydligen vara samma innerform som B6).

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Okej, toppen!

Jag har fått för mig att B6F skall vara något mindre, men det kanske är något jag fått för mig?

Vi ett senare tillfälle kan jag höra av mig via PM för att bestämma en tid (men det blir nog inte innan jul).

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158



Tillett skriver såhär, "The B6 F has the same comfortable inner shape as the regular B6 but it has a super strong full rear frame."
Men inte omöjligt att det skiljer mellan de två stolarna. Kolla med http://libell.nu/ , han har koll.

Bara att du hör av dig om det blir aktuellt.

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Hittade det också

Toppen, jag hör av mig om det blir aktuellt.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Det främre skalet är samma på bägge stolarna så du kan antingen provsitta en B6 eller B6F thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Okej, toppen.

Jag är 1,89 lång och väger ca 90 kg. Vad tror vi, får jag "plats" i stolen? Den glasfiberstol jag har nu upplever jag som väldigt kort i ryggen samt att jag inte kan ha mitt hans-skydd i den stolen, av någon anledning så glider skyddet på axlarna i den stolen, men inte i min andra racebil med "vanlig fiastol i tyg". Har fått för mig att det kan vara vinkeln på bältena som blir för brant också.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Jag har Caterhams modell av Tillet, som är vad jag förstår väldigt lik B6.

Jag är 1.78 och väger ca 70kg. Om du inte har väldigt långa och tunga ben, men kort och smal överkropp så tror jag att det blir trångt för dig en B6.


_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Har nog inte den kropp-spec du talade om

Tack för bilden!

Det är riktigt trångt i den stol jag har, när jag mäter stolsryggen så är den mer eller mindre lika som B6 i höjd, men hållen för bältena ser bättre ut.

Finns det några andra varianter på stol tro, som man kan tänkas får ner i en sjua?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Med den längden så är det lite som Niclas skriver. Det beror lite på hur du är byggd, vissa har lite kortare ben och längre överkropp, eller tvärtom.
Jag har sålt stolen till dom som är längre än du och det har funkat, men även kortare än dig som det inte har funkat optimalt för.
B6 stolen har betydligt bättre bältes hål än vad R500 stolen (Caterham) har.

Nu verkar du leta begagnad ? men om en ny är aktuell så har du returrätt på "lagervara" om du känner att det inte funkar.
Men det bästa/enklaste är kanske att försöka få provsitta en i dina trakter än att skicka fram och tillbaka.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Det verkar populärt att tillverka ett eget säte av polyuretan-skum. Jag antar att det krävs en bra bas att "fylla" och ett huvudstöd monterat i bakre buren.

Om någon kan kommentera säkerhets-aspekten är jag intresserad. Jag är supernöjd med Tillet stolen, men hur säker är den egentligen?

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Hur säker en stol är, det är en bra fråga. Stolen du har är inte lika säker som ex Tillett B6F som är FIA-godkänd, men den är mest troligt betydligt säkrare än många Tillett kopior som oftast är rena glasfiber stolar.
Jag vet att Tillett använder en speciell matta/fiber som gör att stolen inte skall splittras vid ev olycka.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Libell skrev:
Med den längden så är det lite som Niclas skriver. Det beror lite på hur du är byggd, vissa har lite kortare ben och längre överkropp, eller tvärtom.
Jag har sålt stolen till dom som är längre än du och det har funkat, men även kortare än dig som det inte har funkat optimalt för.
B6 stolen har betydligt bättre bältes hål än vad R500 stolen (Caterham) har.

Nu verkar du leta begagnad ? men om en ny är aktuell så har du returrätt på "lagervara" om du känner att det inte funkar.
Men det bästa/enklaste är kanske att försöka få provsitta en i dina trakter än att skicka fram och tillbaka.


Jag vet inte om jag letar begagnad, men den är ju rätt dyr så begagnad kanske är förstaalternativet.

Angående stolens passform så är problemet med nuvarande stol att jag inte får till det med hans-skyddet. Brukar det fungera i b6 stolarna? Eller är det enbart upp till hur man är skapt i kroppen
Som det är ni glider det som sagt bara runt.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Nu vet jag inte vad du har för stol idag och förstår inte riktigt vad du menar med glider runt.
Men B6 är HANS förberedd, vilket innebär att bälteshålen är lite högre + att nackskyddet är lite tillbakaflyttad för att få plats med skyddet (mellan stol och hjälm). Men enkelt uttryckt så skall inte stolen inkräkta på bältena när du sitter fast (vinklar skall vara rätt etc etc).
Är det du som glider runt eller är det skyddet som glider runt ? Tycker inte skyddet skall kunna glida runt om du har spänt fast dig ordentligt och bältena inte får konstiga vinklar.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Jag tror nog att det är skyddet som glider runt. Blir väldigt brant vinkel på bältena vilket nog gör att hansskyddet "tippar" lite och då börjar glida, även om jag drar åt hårdare. Gissar att jag skulle behöva flytta upp bältets infästning ca 10cm för att få mindre lutning.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Allmänt banåkaforum
Provsittning Tillet B6 stol
3711 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande