Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 60, 61, 62 >> 314 besök senaste veckan (324667 totalt) |
tack för tipset, skall kollas.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Hej! Nej, inte som jag vill. Att den helt "gick in i väggen" vid 6000 har försvunnit men jag tycker fortfarande att orken är slut efter 6000. Ett par modernare toppar skulle nog göra susen( bara det kvar) (eller en annan motor...)
Men man ska ha pengar oxå _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Du behöver nog inga modernare toppar men större kanaler på insug.
Frågan är hur mycket gods det är mellan kanalen och stötstången? Vet du hur bred och hög porten är där? Vad har du för insug och hur stor förgasare? Erland _________________ Erland Cox |
||
Har du hydrauliska lyftare så ligger nog felet där.
Dom gillar inte höga varv och med jänkemått så är det 6500 varv. |
||
Sant, men mina Dart II toppar är hopplöst omoderna. De är i princip alukopior av gamla 70 tals racegrejer (inte att förakta dock ....) Även fast smallblocken är gammalt 50 tals junk har ju topptekniken gått framåt på eftermarknadsgrejor. Men det där kan du ju redan . Vi har portat dem ganska mycket. Högst ovetenskapligt förstås, de är inte bänkade. sedan har Tommy Flitt lagt sin hand vid det sista. jag skulle inte ge mig på att börja porta mer på dessa. har inte koll på måtten i huvudet, kan förstås mäta om vi river motorn i vinter. 2.02" ventiler insug och 1.60" avgas Kör just nu med ett matchportat Team G insug och matar med en 840cfm (edit: eller var det 830? kommer inte ihåg nu..) holley raceförgasare, motorn svarade bäst med dessa. Både responsmässigt och varvtid. Har provat både andra enplans och tvåplans insug och flertalet förgasare i olika storlek och en mängd bestyckningar. Körde med bredbandslamda i våras och hittade lite till. Har provat flera olika tändningsutrustning, dock alla av fördelartyp. Monterade nytt grenrör i vintras, med "7Y" princip. Speedlabs gamla. Var ganska säker att det gamla grenröret, som vi fick med bilen, var dåligt. Dock så blev det inte så mycket skillnad i prestanda tycker jag, men ett helt annat ljud. Har alltid kört med mekaniska lyftare, både rulle och vanlig. Just nu en mekanisk rullpinne för roadrace. skall dra mellan 3600-7700 rpm. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Skall nämna att jag kalibrerat min varvräknare oxå, för att vara säker...
ytterligare tankar är om vi har lite för kaxigt med komp. kör 11,5 kolvar nu. sedan är jag inne på att byta utväxling. Är ju en smal sak eftersom jag har quickchange bakaxel... men jag saknar drev som skulle göra 3.70-3.80 i baxaxeln. kör med 3.50 nu som slutväxel och det ger nog lite för hög utväxling för att passa lådan. (Super T-10 ex. camaro cup) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
LOL! Blev galet förvirrad av att läsa första inlägget på den här sidan (sista sidan i tråden)...
Wastegateproblematik... WTF! När blev den här bilen turbokonverterad? Nåja, det var ju dragbilen/husbilen det skrevs om... _________________ Mattias Meldert |
||
Äntligen rivit isär racebilen efter sista racet i september. Lyckades ju ta mig i mål på en tredjeplats med trasig koppling och växlar som inte gick att få i... Nöjd ändå
Hittade felen idag iallafall... Mittre lamellen har brunnit upp. Snygg blånering på tryckplattan! Sedan har struten på lådan som urtrampningslagret sitter på gått av! Sist men inte minst har fästet som växelspaken sitter i spuckit i sina svetsar och böjt sig. Dock håller det ihop än...:-) Körde bilen upp på släpet och backade in den i garaget det sista jag gjorde... Nu kan man jaga reserdelar så får vi se om det hinns med något åka i sommar. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Var på Åby motorklubbs årliga racemarknad i helgen. Kammade hem några fynd vilket kändes rätt.
Nästan nya lameller till kopplingen, en utväxling till bakaxeln, endast inkörda skivor till bakaxel, med nåt hemsvarvat nav på, samt 4 st Basset inertia nascar fälgar,15x10", lika som jag redan har ( dock är ju mina ombyggda och 16x12") Skall bygga om dem till 18" så det finns lite däck att välja på. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Behåller dem tillsvidare. Det finns ju däck i 16" men skulle ju vara skönt att köra 18". Finns ju lite mer att välja på där..
Som sagt, nu har jag iafall ämnen att bygga centrum för att använda vanliga BBS rimmar. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Ämnen för att bygga centrum?
Hallå ja... Vad kostade fyra sådana ämnen och vad räknar du med att fräsjobbet går på? Jag ska ha en uppsättning rally2-fälgar i 18" med BBS banor i framtiden tänkte jag... Har redan banorna, men saknar den där lilla detaljen med centrum |
||
1500 för fälgarna o fräsjobbet gör jag själv?
Eller vad menar du? Har redan byggt om de 8 jag har från 15" till 16" _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
|
||
Aha då förstår jag vad du tänkte. Nä, sånt har jag inte råd med. Här är det enklare(?) metoder so gäller.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Vad kommer du att behöva för offset på fälgarna.
Är det 5x5" ? Jag har ju räknat och skissat en del på detta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Offset vet jag inte än, idag har jag ju jätte mycket
Åt fel håll.. tanken är väl att bygga om framvagnen till det bättre oxå. Men inte i år. Ja, har 5x5. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Du har väl CNC-fräs? Fräs fram fräsiga fälg-centrum! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Nää, har ingen cnc. Bara en gammal hederlig Abene. Hade jag haft det hade det varit gjort för länge sen.
Nu får det kluras istället. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 60, 61, 62 >> 314 besök senaste veckan (324667 totalt) |