Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs Bavariaracing
4366 besök totalt
NG
Göteborg
Här sen Apr 2015
Inlägg: 25


Trådstartare
Hej,
Kan någon ge lite klarhet i BMWSC vs Bavariaracing.
Ersätter Bavariaracing BMWSC eller? Kommer Bavariaracing vara kopplat till BMW Club Schweden?
Mvh Nick

_________________
Nick Gleed
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Min sammanfattning.

Bavariaracing är en ny verksamhet helt. Drivs dock av tidigare engagerade medlemmar i BMW Sport Club. Ingen formell koppling till BMW Sport Club eller BMW Club Schweden.

BMW Sport Club finns kvar men osäkert om de kommer anordna träffar under 2017. Årsstämman behöver välja in ny styrelse då nuvarande avgår.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Det finns en lite längre diskussion kring detta inne i delen endast för BMW SC medlemmar här på rejsa.nu
Den tråden heter BMW Sport Club 2017.

Formellt så finns det ingen koppling mellan organisationerna. Bavararacing är helt fristående men har uppstått i ett vakuum där inte tillräckligt många ville driva vidare BMW Sport Club.
Som Johan skriver så är det högst osäkert om det finns någon verksamhet i BMW Sport Club under 2017 men om du kör med Bavariaracing så lär du känna igen dig en hel del från BMW Sport Club både vad det gäller personer och upplägg på träffarna.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
NG
Göteborg
Här sen Apr 2015
Inlägg: 25


Trådstartare
Jag är medlem i BMWSC och BMWCS 2016, hur får man access till den slutna forumsdelen?

Dock är jag ju mest med i BMWCS för banträffarnas skull, så frågan är ifall man skall vara med där framöver....

En viktig aspekt i denna ombildning är hur det blir med BMW original försäkring på Bavariaracings träffar....

_________________
Nick Gleed
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



NG skrev:
Jag är medlem i BMWSC och BMWCS 2016, hur får man access till den slutna forumsdelen?

Dock är jag ju mest med i BMWCS för banträffarnas skull, så frågan är ifall man skall vara med där framöver....

En viktig aspekt i denna ombildning är hur det blir med BMW original försäkring på Bavariaracings träffar....


Skicka PM till Magnus Thomé så ger han åtkomst till medlemsdelen.

Det är oklart ännu om det kommer krävas SBF licens för att köra med Bavariaracing, men vill du ta ut din licens så måste du fortsatt vara medlem i BMW CS (dock ej Sport Club som kostar några hundra extra om året).

Ambitionen från bavariaracing är att få till ett avtal med BMW OF på samma sätt som BMW SC hade. Inget jag kan garantera men det är troligt att det blir samma upplägg med försäkringen.

Mer information kommer att komma så fort vi vet mera. Bankalendern för bavariaracing skall släppas på nyårsafton sägs det thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



NG skrev:
Jag är medlem i BMWSC och BMWCS 2016, hur får man access till den slutna forumsdelen?

Dock är jag ju mest med i BMWCS för banträffarnas skull, så frågan är ifall man skall vara med där framöver....

En viktig aspekt i denna ombildning är hur det blir med BMW original försäkring på Bavariaracings träffar....


Jag har samma intresse som du. d v s banträffarna.
Jag gjorde så här: Jag betalade BMW CS avgiften samt betalade och registrerade SBF licensen mot den klubben för 2017.

Fördel: SBF licensen är aktiv. Går att köra alla banträffar under SBF licens.
Inklusive bavariaracings träffar om de tillåter andra än medlemmar att delta.
Det går att fortsätta köra under BMWSC om de får igång ny verksamhet.
Den går alltid att flytta SBF licensen till annan klubb.

Nackdel: Man betalar några hundringar i onödan om antingen Bavaria Racing vägrar ta emot icke-medlemmar på banträffarna (eller tar extra betalt vilket väl är vanligare)
Man betalar flera extra hundringar om Bavariaracing istället går med i SMA. (SMA har engångslicenser för några hundralappar)

Eller så avvaktar man (vilket jag inte gjorde)
I så fall kan man lösa medlemsskap i Bavariracing (om det nu är en ekonomisk förening eller en klubb)
Och i SBF eller SMA vilket det nu blir som är kopplat dit.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



NG skrev:

Kan någon ge lite klarhet i BMWSC vs Bavariaracing.
Mvh Nick


Hej Nick
Ber om ursäkt om det är lite otydligt och många frågor.
De flesta svar har du fått av tidigare inlägg men i korthet är det som följer:
-BMW SCs verksamhet är helt vilande tills kommande årsmöte någon gång under kvartal 1-2017 då medlemmarna får ta beslut om dess framtid.
-Sittande styrelse i BMW SC har av flera anledningar inget eller litet intresse av att driva BMW SC vidare under 2017
-Flertalet av de engagerade personerna bakom BMW SC kommer du se i Bavariaracing
-BMW SC och Bavariaracing har ingen koppling
-Bavariaracing har ingen koppling till BMW Club Schweden, men samarbetar mer än gärna om så önskas
-Bavariaracing är en fristående ekonomisk förening (nu reggad hos bolagsverket)
-Bavariaracing kommer erbjuda Trackdays, TimeAttack och BMW Cup under 2017 och flera år framöver med liknande upplägg som BMW SC.
-Bankalendern är klar, nyhetsbrev kommer imorgon. Har du inte fått tidigare nyhetsbrev anmäl ditt intresse på https://www.facebook.com/bavariaracing/app/100265896690345/
-Det kommer krävas medlemskap för att åka på träffarna, så fort nya hemsidan http://www.bavariaracing.se/ är färdig (under januari 2017) kan man lösa medlemskap och anmäla sig till träffarna.
-Gatbilsverksamheten och TimeAttack kommer med stor sannolikhet arrangeras under SMA flagg
-BMW Cup delen kommer troligen arrangeras under SBF flagg som tidigare
-Endast ideella klubbar kan vara SBF anslutna därför kan inte Bavariaracing vara detta.
-Det är mycket möjligt att BMW Club Schweden fortsatt kommer vara SBF ansluten och då kan SBF licensen mycket väl stanna i där. Bäst är dock att dubbelkolla med BMW Club Schweden.
-Önskar man flytta sin befintliga SBF licens till annan klubb finns papper att fylla i på SBF:s hemsida. http://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/filer/blanket . . . .

Summerat:
Är man sugen på proffsiga arrangemang med högt säkerhetstänk och stort socialt umgänge med likasinnade är detta inom räckhåll!

Gott nytt år!

_________________
Patrik Skoog
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



För Nick, om du inte fått åtkomst till medlemsdelen ännu, bankaledern har publicerats idag. Du kan spana in den här i nyhetsbrevet:

http://eepurl.com/cvKd1P


_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
NG
Göteborg
Här sen Apr 2015
Inlägg: 25


Trådstartare
Tack för alla svar.
Riktigt trevlig bankalender från Bavariaracing, med ett flertal banor som jag ännu inte kört på. Ser fram emot detta.
Jätte trevligt att även andra märken är välkomna!
Hoppas det blir löst med bmw försäkringen.

Mitt SBF licens är kopplat till en annan klubb så egentligen är det bara rabatterna vid service som lockar med BMWCS nu, jag får ta ställning till etta vid senare tillfälle.
mvh Nick

_________________
Nick Gleed
Citera
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs Bavariaracing
4366 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande