Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 135, 136, 137   >>
234 besök idag (1057502 totalt)
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Litto skrev:
Liten fundering. Hur har du tänkt med alla hål i karossen? Har du gjort dom där du tycker det är snyggt eller finns det någon mer effektiv tanke?
Jag gillar det du/ni gör med egen kaross och allt annat, grymt, men som du märker är jag lite tveksam till alla hål du tagit upp...
I övrigt thumbs up thumbs up thumbs up


Tjena
Jag är jag, Ronny bygger på sitt sätt. Vi har definitivt lite olika tankar om hur det ska bli vilket jag ser som en av grejerna med ett sånt här bygge. Man bygger det efter sin ide och smak.
Min egna tanke är att hela chassiet skall bli täckt av aluminiumplåt och att det är ca 1,5 cm rake på det hela. I fram kommer jag att bygga vad som skulle kallas en diffusor det med och som släpper in i främre hjulhus. Ibak är ju den diffusor jag byggt klar. Teorier, men något gör det nog. Så med andra ord är det lite tänkt för att skapa undertryck och i varje fall inte övertryck.
Sen har jag tänkt att kylluften skall ut på ett sätt jag hoppas premierar samma ide, plus att ett stort problem med just den luften är att om den kommer in så måste den komma ut för att kunna kyla.
I fram blir det gälar i dom stora trekanterna och på sidan blir det nät. Dom nedre kanske gälar men det får visa sig senare. Den eventuella fienden man får med en bil som har den här formen är väl ev lyftkraft i fram. Har mina ideer, får la se om dom funkar. :-)

Jo, självklart är det så att det finns begränsningar hur långt jag vill gå. Det skall helst inte bli en kantig renodlad modern bil. Utan mjuk sådan.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Håkan Haver skrev:
Litto skrev:
Liten fundering. Hur har du tänkt med alla hål i karossen? Har du gjort dom där du tycker det är snyggt eller finns det någon mer effektiv tanke?
Jag gillar det du/ni gör med egen kaross och allt annat, grymt, men som du märker är jag lite tveksam till alla hål du tagit upp...
I övrigt thumbs up thumbs up thumbs up


Tjena
Jag är jag, Ronny bygger på sitt sätt. Vi har definitivt lite olika tankar om hur det ska bli vilket jag ser som en av grejerna med ett sånt här bygge. Man bygger det efter sin ide och smak.
Min egna tanke är att hela chassiet skall bli täckt av aluminiumplåt och att det är ca 1,5 cm rake på det hela. I fram kommer jag att bygga vad som skulle kallas en diffusor det med och som släpper in i främre hjulhus. Ibak är ju den diffusor jag byggt klar. Teorier, men något gör det nog. Så med andra ord är det lite tänkt för att skapa undertryck och i varje fall inte övertryck.
Sen har jag tänkt att kylluften skall ut på ett sätt jag hoppas premierar samma ide, plus att ett stort problem med just den luften är att om den kommer in så måste den komma ut för att kunna kyla.
I fram blir det gälar i dom stora trekanterna och på sidan blir det nät. Dom nedre kanske gälar men det får visa sig senare. Den eventuella fienden man får med en bil som har den här formen är väl ev lyftkraft i fram. Har mina ideer, får la se om dom funkar. :-)

Jo, självklart är det så att det finns begränsningar hur långt jag vill gå. Det skall helst inte bli en kantig renodlad modern bil. Utan mjuk sådan.


Det som är kul med er två är att ni använder samma kaross och sen kör efter egna ideér sen. Det skulle inte bli lika kul om ni byggde båda bilarna lika!
Ok, min fråga var bara för att höra hur du hade tänkt runt alla hål men det låter bra att du har en plan. Jag tycker du ska låta diffusorn i bak sticka ut bakom karossen. Det ser riktigt rejsigt ut

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Litto skrev:
Håkan Haver skrev:
Litto skrev:
Liten fundering. Hur har du tänkt med alla hål i karossen? Har du gjort dom där du tycker det är snyggt eller finns det någon mer effektiv tanke?
Jag gillar det du/ni gör med egen kaross och allt annat, grymt, men som du märker är jag lite tveksam till alla hål du tagit upp...
I övrigt thumbs up thumbs up thumbs up


Tjena
Jag är jag, Ronny bygger på sitt sätt. Vi har definitivt lite olika tankar om hur det ska bli vilket jag ser som en av grejerna med ett sånt här bygge. Man bygger det efter sin ide och smak.
Min egna tanke är att hela chassiet skall bli täckt av aluminiumplåt och att det är ca 1,5 cm rake på det hela. I fram kommer jag att bygga vad som skulle kallas en diffusor det med och som släpper in i främre hjulhus. Ibak är ju den diffusor jag byggt klar. Teorier, men något gör det nog. Så med andra ord är det lite tänkt för att skapa undertryck och i varje fall inte övertryck.
Sen har jag tänkt att kylluften skall ut på ett sätt jag hoppas premierar samma ide, plus att ett stort problem med just den luften är att om den kommer in så måste den komma ut för att kunna kyla.
I fram blir det gälar i dom stora trekanterna och på sidan blir det nät. Dom nedre kanske gälar men det får visa sig senare. Den eventuella fienden man får med en bil som har den här formen är väl ev lyftkraft i fram. Har mina ideer, får la se om dom funkar. :-)

Jo, självklart är det så att det finns begränsningar hur långt jag vill gå. Det skall helst inte bli en kantig renodlad modern bil. Utan mjuk sådan.


Det som är kul med er två är att ni använder samma kaross och sen kör efter egna ideér sen. Det skulle inte bli lika kul om ni byggde båda bilarna lika!
Ok, min fråga var bara för att höra hur du hade tänkt runt alla hål men det låter bra att du har en plan. Jag tycker du ska låta diffusorn i bak sticka ut bakom karossen. Det ser riktigt rejsigt ut
Cool/H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Vänster insug luft motrot







_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Jag gillar dina cut-outs. Kommer bli skitsnyggt när de är klara och får lite färg i sig. thumbs up
Tyckte bilen var lite "slät" innan, även fast linjerna var snygga.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Höger dörr passar ok i viloläge. Inte spänd på något sätt.
Övre A stolpe gångjärnsbeslag.
Butterfly doors.





_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Håkan Haver skrev:
Vänster insug luft motrot







Böjd plexi vore coolt där om du har välputsat motorrum... thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Sjukt bra flyt just nu. Saker (dörrar) är miljoner gånger lättare att få till än väntat.

Ronnyhittat handtag (nån Fiat)






_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



Bah,
när jag sen monterar sådana på Pontiacen så kommer ju alla tro att jag härmar er!


Blir kanonbra det där! Linjerna passar verkligen in thumbs up
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Dörrhandtagen kommer från Fiat Barchetta

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



And ersJepp sson skrev:
Bah,
när jag sen monterar sådana på Pontiacen så kommer ju alla tro att jag härmar er!


Närå de e lungt. Har noterat att du föreslog dessa redan 2015-08-18
Vi i Barchettahandtagsklubben får väl ställa upp på bild tillsammans nån gång.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Bah,
när jag sen monterar sådana på Pontiacen så kommer ju alla tro att jag härmar er!


Blir kanonbra det där! Linjerna passar verkligen in thumbs up


Äh, fuck it. Jag härmade ju Ronny :-)))))))))

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Håkan Haver skrev:
FIAT-handtag
Bara en personlig åsikt... Nu har du möjlighet att rätta till det ergonomiska misstaget FIAT gjorde. Man öppnar i regel dörren på vänster sida med vänster hand, och då hade det varit mer logiskt att ha tryckknappen placerad i bakkant så att man trycker med tummen och griper tag i handtaget som poppar ut med resten av fingrarna, om du hänger med. Som sagt, bara en personlig åsikt som du kan lyssna på hur mycket eller lite du vill.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Freddo skrev:
Håkan Haver skrev:
FIAT-handtag
Bara en personlig åsikt... Nu har du möjlighet att rätta till det ergonomiska misstaget FIAT gjorde. Man öppnar i regel dörren på vänster sida med vänster hand, och då hade det varit mer logiskt att ha tryckknappen placerad i bakkant så att man trycker med tummen och griper tag i handtaget som poppar ut med resten av fingrarna, om du hänger med. Som sagt, bara en personlig åsikt som du kan lyssna på hur mycket eller lite du vill.

Andra valv styr för mig. Rörelse på insidan. Därav placering av tryckknap. H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Freddo skrev:
Håkan Haver skrev:
FIAT-handtag
Bara en personlig åsikt... Nu har du möjlighet att rätta till det ergonomiska misstaget FIAT gjorde. Man öppnar i regel dörren på vänster sida med vänster hand, och då hade det varit mer logiskt att ha tryckknappen placerad i bakkant så att man trycker med tummen och griper tag i handtaget som poppar ut med resten av fingrarna, om du hänger med. Som sagt, bara en personlig åsikt som du kan lyssna på hur mycket eller lite du vill.

Som inbiten och erfaren Barchettaförare så öppnar man förardörren med handflatan uppåt, vänster hands tumme åt vänster och greppar det utpoppande handtaget underifrån.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Kom på en grej till om handtag. Jag har ju så att säga "butterfly doors". Lätta blir dom och jag tror att det är bättre att man drar i handtaget vid öppning i samma riktning som dörrn vill. Om jag öppnar handtag bakåt så motverkar det liksom. Liten grej kanske men men.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Hur kul är det att stå och slipa insida av dörrarna och dörrstruktur?

NOT!

Men ena är okej så andra påbörjas.
Efter det karossspackling slipning.

Har nog (hoppas jag) fått fatt på ett proffs som lägger lacken.

Siktar på

Alfa Rosso Competitzione 202b. Lackkillen kommer och kollar snart och ger mig domen.

http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedisplay.cgi?make=Alfa-Romeo&c . . . .


Färg enligt bild, förhoppningsvis.






_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Vm i förkylning, andra veckan.
Segt

Men nu är insidan förberedd för framtida flockning.
Den stora ytan får en ganska plan yta med nån form av hål att kunna lägga lite grejer i. Och insida glasfiber nertill blir klätt.

Ultratråkigt, men nu blir det karosslip



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



Hur går det med slipandet Håkan, börjar det närma sig lack snart kanske?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Jomen, fast just nu trött på hela skiten. Skulle behöva va ledig.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 135, 136, 137   >>
234 besök idag (1057502 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande