Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Stjärnmärkta däck/Michelin * | 3 besök senaste veckan (5142 totalt) |
Hej.
Jag vet inte om den här frågan varit uppe innan men det tål att diskuteras. Vad är skillnaden på ett exempelvis Michelin Pilot Super Sport med eller utan stjärna? Mina 18" har en stjärna medans mina sprillans nya 19" INTE har det? 19" är i exakt CSL-spec dvs 235/35/19 + 265/30/19 "Tyres with the BMW Star marking are specially developed and tested by BMW in collaboration with leading tyre manufacturers to provide this harmony and ensure optimum performance, comfort and safety." Med stjärna (ovanför oket typ) http://www.canadianautoreview.ca/ima Utan stjärna http://zenfirea.ehost.com/Vette/Mich _________________ Filip Johansson BMW M2 Manuell -17 |
||||
Jag undrar exakt samma sak fast när det gäller Michelin Pilot Sport Cup 2.
Jag har tyvärr aldrig hittat fakta kring det här. Bara gissningar kring stomme eller gummiblandning eller mönster. Dvs ett rent stort frågetecken bara _________________ Magnus Thomé |
||||
Var på Porsche specifik information hos Michelin i våras.
De kunde/ville inte säga vad skillnaden mellan ett N (Porsche) märkt däck är mot ett omärkt. Vad de sa var dock att inte Mercedes eller BMW märkta däck på en Porsche, så jag antar att det omvända gäller också. Om man inte hittade rätt märkning så var ett omärkt bättre. Personligen tror jag skillnaden är liten eller obefintlig... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Det tror jag med. Jag kör med Mercedes-märkta bakdäck på min BMW, Cup 2. Det fanns bara det i 275/35/19 dimension. Jag har inte märkt något negativt av det. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Ja, hur stor skillnad kan det vara på ett BMW däck och ett Merca däck? Båda bilarna är motorstarka, bakhjulsdrivna, motor fram och relativt tunga. Jag kan förstå om ett Porsche däck (911) är lite annorlunda pga svansmotorn, eller om det skulle finnas däck märkta för en liten lätt framhjulsdrift bil. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Det kan vara stor skillnad, tillverkarna lägger ner massor med tid på att ta fram däck som är rätt till bilen.
Stomme, gummiblandning och mönster, allt kan vara eget. Gäller såklart orginaldimension på orginalbil. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
En kollega frågade BMW supporten om det där när vi fick fel däck levererade till våran BMW anläggning, deras korta svar var väl att BMW vs MB inte skilde nått nämnvärt men Porsche skulle absolut inte ha nått annat för då kunde högfartsegenskaperna påverkas negativt medan Porsche märkta skulle slitas väldigt fort på en BMW.
Var som sagt ett snabbt svart på telefon så finns nog mer ingående info. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Man vet aldrig, men så länge du håller dig runt orginaldimension och lastkod så kommer det funka. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Kanske funkar de lite sämre eller lite bättre, antagligen funkar de utmärkt. Bilen lär inte explodera i alla fall... Till Porsche så fick man bara köra med N-märkta däck om motorgarantin skulle gälla, de vattenkylda saknar torrsump. Så Michelin byggde ett N-märkt r-däck till 997 som hade lite mer mönster och lite hårdare gummiblandning än ett vanligt cup-däck. Så beroende på hur gammal din bil är och vad motorgarantin säger så kan det "löna sig" att köra med rätt märkning... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Z4 M Coupé 2007 Däckdimension original á CSL dvs 235/35/19 ZR 91Y + 265/30/19 ZR 93Y XL Har kört denna uppsättningen massvis med gånger men det är första gången jag fått höra att de inte är "BMW-märkta" vilket gjorde mig fundersam? _________________ Filip Johansson BMW M2 Manuell -17 |
||||
Stämmer inte 997 gt2/3 samt turbo har torrsump och dessa däck satt på dessa bilar, varken 996 eller 997 eller boxter osv är rekomderade att köras med R däck från Porsche _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Här är svaret ja fick från Michelin:
Hej Filip, Tack för att du kontaktar Michelin. Stjärn markeringen visar att däcket är utformat speciellt för den bil/modell för att ge bästa prestanda. Du kan absolut köra med däck utan stjärn markeringen, men vi rekommenderar alltid att sätta på däck som har de för att få bästa resultat. Ha en bra dag och tveka inte på att höra av dig med mer frågor. _________________ Filip Johansson BMW M2 Manuell -17 |
||||
Jag frågade vad som exakt skiljer och fick följande förvirrande svar:
Hej Filip, Tack för att du kontaktar Michelin. En utmärkt fråga - Markeringen * återfinns på profilen av originaldäck som medföljer BMW. Det innebär att däcken har utvecklats och tillverkats enligt särskilda specifikationer och krav framtagna av biltillverkaren. Detta betyder inte att däcken är bättre än däck utan markeringen, utan endast att dessa har blivit godkända av BMW för deras fordon och garanterar optimal prestanda. Skulle du montera ditt fordon med stjärnmärkta däck rekommenderar vi att du gör det på alla fyra positioner. Stjärnmärkta däck kan även användas på andra bilmärken och modeller. Däck med samma kommersiella namn finns också med andra markeringar vilket betyder att däcken har blivit tekniskt godkända av en annan viss biltillverkare. Michelin har däck godkända av samtliga biltillverkare i nästan alla dimensioner. Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga. Ha en bra dag och tveka inte att kontakta oss igen. _________________ Filip Johansson BMW M2 Manuell -17 |
||||
Någon med en fin examen i "Marketing" har betalat någon pengar för att det ska/kan tryckas en märkning på ett däck. Jag tror det största resultatet är ett dyrare däck (även om det är hopplöst att jämföra priser på däck), men jag kanske bara är en cyniker. Det är ett under att bilarna inte exploderade till höger och vänster för några år sedan innan märkningen fanns... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Samma historia med certifikationer av olja. Hänvisa till godkända däck/olja i garantivillkor, neka alla garantiärenden där rätt däck/olja inte använts = profit. Kunden är förbannad, men vad gör det, liksom? Marknadsföring handlar mer om att bygga upp ett varumärke, inte att hitta kryphål där man sparar pengar. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Nej det stämmer inte alls, det skiljer i konstruktion på däcken mot "standarddäcket" i den dimensionen. Sen att 99% inte kör bilen så de märker det är en helt annan sak men det är inte det vi pratar om på det här forumet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Däck för banåka Stjärnmärkta däck/Michelin * | 3 besök senaste veckan (5142 totalt) |