Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (50254 totalt) |
_________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Janne: spacers är klart intressant, antingen till denna eller till "lekbilen" som också är en Activa. Vi kan höras mer på PM efter julhelgerna
Oscar: DP Engineering är coola! Just motor funderar jag på, jag tror det blir "billig Ebay-turbo" och inte så mycket mer i första iterationen, för att sedan bygga en någorlunda vettig XU på ett annat block jag har. Den här varianten har ju inte ens 16V-toppen, så det finns lite utvecklingspotential. Längre framöver ser Prince-motorn som sitter i 308GTi och RCZ väldigt trevlig ut, framför allt som helt motorpaket. Litet, kompakt och lätt, med vettig effekt och om jag inte minns fel diffbroms original. Jonas: Ghetto? Vad menar du? Johan: Deal! Klar lär den bli, frågan är bara vilket år. Jag siktar inte på premiären 2017, om man säger så _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Och vad kan man tänka sig att en tvåliters turbomotor med cirka 250-300 hästar drar under ett träningspass på en svensk bana? Så man kan uppskatta platsen som behövs och hur många kilon jag flyttar uppåt och bakåt i bilen
för en sån liten mskin räcker det väl om du fyller slangarna nä men seriöst så räcker 20l länge på en liten maskin. Kan åka ca 15-20min på 20l i min 450hk Wankel... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
Jonas: Bra och bra, jag vet inget annat sätt i alla fall
Jonas: TUn skulle nog också fungera med rejäl turbo, men det får bli XU i första läget. ML5-lådan ska ju tåla mycket mer än de manuella som parades med TUn, vilket känns bra. Dock blir diffbroms ett problem med ML5an, men det kanske går att hacka in någon annan diff än en specialbyggd Quaife? Per: Nja, inte bara slangarna ... EBK på kolvmotor är väl ändå en grej? Men bra att ha referens på tankstorlek! Jag kanske går lite över det, av bekvämlighetsskäl, men då har jag något att gå på. Tackar! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Hej Hiimlar.
Vet att du inte hänger så himla mycket på Peugeot forumet, men just nu försöker vi få ihop 5 personer för en Quafie diff till ML lådan Kika förbi på i prestanda _________________ Peder Balerado Simdrifter Gammalt: Peugeot 306 Dimma Coupé Peugeot 306 Cabriolet Rotrex Massa Peugeoter R32 GTR, R33 4D, R34 4D, S13 |
||||
Jag dog lite nu . Har missat denna. Kommer bli skitfränt att se den i PRO. Fast jag är milt skeptisk till att det kommer funka. Följer med spänning.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Super fedt med en speciel bil i time attack jeg ville nog bygge mig en god xu10j4rs med turbo dem korer der et par af i Danmark med ca 450 hk........Men det er lidt meget til fwd. KEEP UP THE GOOD WORK
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||
Du menar att ni är fem pers som letar växel bland klubbmedlemmarnas soffor för att få råd med en diff? _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Den blir lite som en andelslägenhet, jag fick första och sista veckan på året! Vilka TA-deltävlingar finns det i slutet av december ...? Tord: Tackar för hjälpen! Peder: Tack för tipset, det var länge sedan jag hängde där men jag får fixa en uppdatering. Och en diff är ju alltid bra att ha ... Henrik: Vi får se hur det går, jag förstår skepsisen men tycker det är värt ett försök. Jag tror (så klart) att det finns en massa bra poänger med att välja den bil jag valt, men det är inte mycket mer än teorier just nu. Om inte annat har jag i alla fall roligt när jag bygger Flemming: 450 hk i en framhjulsdriven bil? Både motor och transmission ska väl hålla, men det känns svårkört. Jag siktar lite lägre i början och lär mig börja köra på bana först _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Anledningen bakom köpet för ML är just pga BE-lådan är specad till 250Nm vilket inte är mycket, borde motsvara ca 200hk ur en turbo-maskin.
ML-lådan är specad till 350Nm vilket gör stt lådan förhoppningsvis håller lite längre. Är rätt vanligt att kompressorn 306 äter växellådor, speciellt trean och fyrans drev. Håll vridet lågt, och varvet högt så ska det nog bli kul _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Idag försvann bakdörrar, innertak och resterande interiörpaneler från bilen. Sedan började jag prova förarposition lite sådär preliminärt. Lågt och långt bak är tanken:
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Jag har hört att man ska sitta långt bak? Och om man som mig inte direkt är flugviktare ("inte direkt" ...) är det ännu bättre
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
_________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||||
Långt bak är förstås bra för viktfördelning men tänk på att det kan vara bra att kunna nå inte bara växelspaken utan tändning, fläktreglage och andra knappar när du sitter fastspänd. Det går förvisso att placera allt man behöver lättåtkomligt i ett sånt här bygge, men värt att ha i åtanke kanske.
Gillar idén och bygget och ser fram emot uppdateringar _________________ Kristofer Åhlin |
||||
Bra synpunkter! Spakstället ska flyttas, spontant till någonstans där handbromsen är idag och något högre upp (behöver man handbroms på en ren banbil?), och sedan får jag ordna en kontrollpanel framför den med viktiga brytare som tändning, bränsle etc.
Nu blir det nog lite ergonomifokus framöver, så jag vet hur jag ska sitta och var jag ska placera allting för att nå ordentligt innan jag börjar modifiera andra delar av karossen alternativt börjar förbereda för burbygge. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (50254 totalt) |