Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro
<<   1, 2, 3, 4   >>
49947 besök totalt
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Haha, jösses vad ghetto att köra TA med en Xantia. Älskar bara tanken.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



Heja!

Se nu till att få detta i hamn, så lovar jag att ställa upp som mekaniker

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Janne: spacers är klart intressant, antingen till denna eller till "lekbilen" som också är en Activa. Vi kan höras mer på PM efter julhelgerna

Oscar: DP Engineering är coola! Just motor funderar jag på, jag tror det blir "billig Ebay-turbo" och inte så mycket mer i första iterationen, för att sedan bygga en någorlunda vettig XU på ett annat block jag har. Den här varianten har ju inte ens 16V-toppen, så det finns lite utvecklingspotential. Längre framöver ser Prince-motorn som sitter i 308GTi och RCZ väldigt trevlig ut, framför allt som helt motorpaket. Litet, kompakt och lätt, med vettig effekt och om jag inte minns fel diffbroms original.

Jonas: Ghetto? Vad menar du?

Johan: Deal! Klar lär den bli, frågan är bara vilket år. Jag siktar inte på premiären 2017, om man säger så

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Du är ju inte riktigt frisk. Men tur nog på ett bra sätt, jag följer med spänning thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Himlar skrev:
Just motor funderar jag på

En liten TU med jätteturbo funkar rätt hyfsat. Typ AX Superproduction. XU körde de WRC med, de är ju inte så dumma heller.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Och vad kan man tänka sig att en tvåliters turbomotor med cirka 250-300 hästar drar under ett träningspass på en svensk bana? Så man kan uppskatta platsen som behövs och hur många kilon jag flyttar uppåt och bakåt i bilen


för en sån liten mskin räcker det väl om du fyller slangarna
nä men seriöst så räcker 20l länge på en liten maskin. Kan åka ca 15-20min på 20l i min 450hk Wankel...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Jonas: Bra och bra, jag vet inget annat sätt i alla fall

Jonas: TUn skulle nog också fungera med rejäl turbo, men det får bli XU i första läget. ML5-lådan ska ju tåla mycket mer än de manuella som parades med TUn, vilket känns bra. Dock blir diffbroms ett problem med ML5an, men det kanske går att hacka in någon annan diff än en specialbyggd Quaife?

Per: Nja, inte bara slangarna ... EBK på kolvmotor är väl ändå en grej? Men bra att ha referens på tankstorlek! Jag kanske går lite över det, av bekvämlighetsskäl, men då har jag något att gå på. Tackar!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



40 liter timmen i speedstern med 2liters turbo och 260hk på hjulen... inte för att vi körde så många långstintar...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



FR Autosport är ju Peugeot-onanist i grund och botten. Martin skakar garanterat fram motor- chassi- och bromslösningar ur Peugeot Sport-katalogen.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Peder Balerado
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 95



Hej Hiimlar.

Vet att du inte hänger så himla mycket på Peugeot forumet, men just nu försöker vi få ihop 5 personer för en Quafie diff till ML lådan

Kika förbi på i prestanda

_________________
Peder Balerado
Simdrifter
Gammalt: Peugeot 306 Dimma Coupé
Peugeot 306 Cabriolet Rotrex
Massa Peugeoter
R32 GTR, R33 4D, R34 4D, S13
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Jag dog lite nu . Har missat denna. Kommer bli skitfränt att se den i PRO. Fast jag är milt skeptisk till att det kommer funka. Följer med spänning.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Super fedt med en speciel bil i time attack jeg ville nog bygge mig en god xu10j4rs med turbo dem korer der et par af i Danmark med ca 450 hk........Men det er lidt meget til fwd. KEEP UP THE GOOD WORK

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



peder_306 skrev:
Hej Hiimlar.

Vet att du inte hänger så himla mycket på Peugeot forumet, men just nu försöker vi få ihop 5 personer för en Quafie diff till ML lådan

Kika förbi på i prestanda

Du menar att ni är fem pers som letar växel bland klubbmedlemmarnas soffor för att få råd med en diff?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Meantek skrev:
peder_306 skrev:
Hej Hiimlar.

Vet att du inte hänger så himla mycket på Peugeot forumet, men just nu försöker vi få ihop 5 personer för en Quafie diff till ML lådan

Kika förbi på i prestanda

Du menar att ni är fem pers som letar växel bland klubbmedlemmarnas soffor för att få råd med en diff?


Den blir lite som en andelslägenhet, jag fick första och sista veckan på året! Vilka TA-deltävlingar finns det i slutet av december ...?

Tord: Tackar för hjälpen!

Peder: Tack för tipset, det var länge sedan jag hängde där men jag får fixa en uppdatering. Och en diff är ju alltid bra att ha ...

Henrik: Vi får se hur det går, jag förstår skepsisen men tycker det är värt ett försök. Jag tror (så klart) att det finns en massa bra poänger med att välja den bil jag valt, men det är inte mycket mer än teorier just nu. Om inte annat har jag i alla fall roligt när jag bygger

Flemming: 450 hk i en framhjulsdriven bil? Både motor och transmission ska väl hålla, men det känns svårkört. Jag siktar lite lägre i början och lär mig börja köra på bana först

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Anledningen bakom köpet för ML är just pga BE-lådan är specad till 250Nm vilket inte är mycket, borde motsvara ca 200hk ur en turbo-maskin.
ML-lådan är specad till 350Nm vilket gör stt lådan förhoppningsvis håller lite längre. Är rätt vanligt att kompressorn 306 äter växellådor, speciellt trean och fyrans drev.

Håll vridet lågt, och varvet högt så ska det nog bli kul

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Idag försvann bakdörrar, innertak och resterande interiörpaneler från bilen. Sedan började jag prova förarposition lite sådär preliminärt. Lågt och långt bak är tanken:



_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Det är ju bara att montera dit baksätet igen.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Jag har hört att man ska sitta långt bak? Och om man som mig inte direkt är flugviktare ("inte direkt" ...) är det ännu bättre

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



Blir lite svårt att växla ser det ut som

_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Långt bak är förstås bra för viktfördelning men tänk på att det kan vara bra att kunna nå inte bara växelspaken utan tändning, fläktreglage och andra knappar när du sitter fastspänd. Det går förvisso att placera allt man behöver lättåtkomligt i ett sånt här bygge, men värt att ha i åtanke kanske.

Gillar idén och bygget och ser fram emot uppdateringar

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Bra synpunkter! Spakstället ska flyttas, spontant till någonstans där handbromsen är idag och något högre upp (behöver man handbroms på en ren banbil?), och sedan får jag ordna en kontrollpanel framför den med viktiga brytare som tändning, bränsle etc.

Nu blir det nog lite ergonomifokus framöver, så jag vet hur jag ska sitta och var jag ska placera allting för att nå ordentligt innan jag börjar modifiera andra delar av karossen alternativt börjar förbereda för burbygge.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro
<<   1, 2, 3, 4   >>
49947 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande