Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2-90 | 1, 2, 3, 4 >> 22 besök senaste veckan (20781 totalt) |
Köpte den här bilen i april 2015 och det var första gången som jag köpte en bil helt på telefon. Tog tåget en sen fredagskväll de 40 milen till säljaren, gick ett varv runt bilen, betalade, fick nycklarna och åkte hem.
Den hade helt enkelt rätt utrustning, jag ville bara ha den. Svart med svart läderklädsel. Ingen taklucka AC Diffbroms Nyligen monterat H&R Nürburgring chassie, bortplockade stavar. S2:an har Porsches 3 liters 16v 4:a med 211 hästar och 280 Nm i vrid, en motor som jag gillar då det finns gott om vrid på låga varv och bra flås på höga. Bilen gick första året som finbrukis under sommaren, min ena son annekterade den rätt omgående och lät mig knappt köra den. Jag hade min 924S och 911:an så jag lät honom hållas ( vad gör man inte för sina barn.. ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Efter första säsongen började en irriterande inkontinens visa sig, den bakre packboxen på vevaxeln var på väg att ge upp. Lite oväntat då det fanns kvitton på lamellbyte och svarvning av svänghjul i relativt nära tid, att samtidigt inte byta packboxen är snudd på utvisning.
944:an har transaxel så det var bara till att kavla upp ärmarna och börja demontera. Bort med avgassystem, lossa drivaxlarna och växelföraren, ner med växellådan, dra tillbaka transaxeln, bort med startmotorn, kopplingscylindern, svepet, kopplingen/svänghjulet och se, där är den packboxen! Ihop med hela klabbet och sedan är det provkörning! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Underbart snygg!
Det finns 2 Porschar jag kan sänka mig till att äga, 959 eller en sen 944. Tumme upp! |
||||||
Tackar. Ja, den packboxen byter man inte på en kafferast, en sak är åtminstone positiv med att ha lådan nere: det är enklare att byta växellådsolja när man bara kan lägga den på sidan över ett tråg!
Tack, Fuchs är grymt snyggt på en 944:a, jag har 17" Fuchskopior på min 911:a, något liknande skulle sitta bra på 944:an också.
Tackar _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Under våren 2016 vacklade jag fram och tillbaka om jag skulle behålla bilen, till slut bestämde jag mig för att sälja min 924S istället och behålla denna.
924:an såldes under sommaren och S2:an fick bli min primära banbil. PCS höstmöte på Knutstorp blev första banmötet med S2:an. Förberedelserna inskränkte sig till att montera en vettig stol, valet föll på en Sparco Rev som jag tidigare trivdes bra med i Cortinan. Åka bana utan bra däck gillar jag inte så det fick bli en uppsättning R-däck, hade lite udda fälgar och 2 beg Toyo 888 liggande i förrådet så det blev 255/40*17 på 9*17 fälg fram och 265/35*18 på 10*18 fälg bak. Hade egentligen tänkt åka 10*18 runt om men när jag ändå hade fälgarna liggande så fick det bli så. Lackade fälgarna svarta så det syns mindre att de är olika bak-fram.... Körde i LOF bara för att känna på bilen, ångrar det lite då det stundtals var lite för mycket köbildning, men va sjutton, jag fick ju testa bilen utan hets precis som jag ville. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag håller med till 100%, Porsche träffade verkligen rätt med den designen. Efter körningen på Knutan började jag smida planerna för vinterns uppgraderingar. Ett besök hos Sanden slutade med nya topplagringar och ett fjäderbenstag. De gamla lagringarna var garanterat original, 22000 mil och 26 år, men förvånansvärt fräscha ändå: Nu blev det lagringar från Racers Edge och stag av Sandens egen modell: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Den bakre krängninghämmaren byttes mot Porsches egna 19 mm 3 stegs ställbara från 944/968 med M030 option. Finns ny att köpa från t.ex Utzon.se för bara drygt 1300:-
Gott att kunna ha lite justermån för att balansera bort understyrning. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Bussningarna i de främre bärarmarna såg ut som original från 1990.
Bara för att jag vill testa något nytt så bestämde jag mig för att prova med sfäriska lager. Har inte haft detta tidigare på någon bil så det ska bli intressant att se hur det fungerar. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Nu blir man ju inte mindre sugen på att få testa!! Bussningarna till den främre krängningshämmaren var riktigt, riktigt dåliga. Funderade ett tag på vad jag skulle ersätta dem med men bestämde mig för vanliga powerflex. Om det i framtiden dyker upp någon stöddigare k-hämmare så kan jag nog tänka mig att byta hela så jag investerade lagom mycket i originalet ( som är 27 mm i diameter och ihålig och väger förvånansvärt lite ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Stagen som håller krängningshämmaren ser verkligen klena/underdimensionerade ut, speciellt om man ska köra inspirerat med bilen! På min bil hade någon gjort denna enkla och geniala modifiering. Gjord av 2mm plåt som stagar staget ordentligt.
Keep up the good work, Janne! Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Jag har tagit måtten för att knäcka till sådana bitar i 3 mm plåt. Samtidigt är jag lite fundersam på om det verkligen blir någon skillnad, Porsche brukar göra konstruktioner som funkar bra från början. Läser man på Amerikanska forum så har den där plåtbiten närmast religiöst stor inverkan på väghållningen Hittar ingen information från någon som verkligen har testat vad det gör för någon skillnad. Men håller jag med dig om att konstruktionen känns rätt klen... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tänkte byta luftfiltret för säkerhets skull trots att det fanns kvitto på att det byttes vid en service för ca 1000 mil sedan. På en S2:a sitter filtret under frontplåten, lite krångligt ställe då man måste lossa ett antal skruvar för att få bort frontplåten.
Så här såg det ut när jag tog bort plåten ( gissa om jag blev förvånad..) Jag fick förslag från en kompis att 1000 mil är för lite för att filtret ska hinna växa ihop med insuget, kanske borde ha väntat med bytet... Hursomhelst är jag inte förtjust i sportfilter så jag bestämde mig för att skaffa fram ett originalfilter och filterburk. Stig hade en filterburk som han kunde sälja, Tack Stig Och med nytt filter är vi tillbaka till original igen: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Angående staget som stagar upp staget.... Nä, porscheteknikerna brukar inte tänka fel och jag tror också att staget fyller sin funktion i en S2 eller turbobil om bilarna används som de är tänkta att använda. Typ. Snabb motorvägskörning eller inspirerad körning efter kurviga vägar. Men om man monterar breda R-däck och kör så fort det går runt en bana eller mellan platskonor så blir det mycket större påfrestningar på krängningshämmarna och dess stag. Jag tror att de där plåtbitarna gör ganska mycket nytta.... Men hur man skall mäta nyttan vet jag inte. Kanske en gopro i hjulhuset före och efter modifiering.
Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Jag har knäckt en hållare till krängningshämmaren fram på min bil.
Inget jättehårt chassi då och vanliga MPSC r-däck i 225. Jag tror att en förstärkning gör nytta i att både staga upp och se till att krängaren arbetar med att dämpa krängningsrörelser och inte böja stag. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Kolla här hur mycket krängarstaget rör sig vid justering av caster... Visserligen har jag kniv så ändan är ganska fixerad vid bärarmen vilket det inte är original men det kanske lönar sig att vrida och bryta i greijerna så man inte bygger bort någon rörelse som behövs.. (Jag håller på med att göra stadigare fästen till min och uppdaterar inom kort..)
https://www.youtube.com/watch/?v=z23 _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2-90 | 1, 2, 3, 4 >> 22 besök senaste veckan (20781 totalt) |