Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 25, 26, 27   >>
59 besök senaste veckan (369128 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Igår hände inte så mycket i garaget förutom lite städning och gjutning av lådan under stol nummer 2.
Idag har vi lyft i motorn och börjat bygga motorfästen.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



thulle skrev:
Kul att se att det äntligen blir något av denna kaross, det var jag som köpte den av Ulf från början.
Framrutan tog han från Finland sa han, så det borde väl inte vara några problem att beställa en ny?
Jag vet inte vad Ulf sysslar med idag men det kan väl inte vara omöjligt att hitta vilken firma som gör den och be de göra en.

Det ska vara samma ruta som till Mania Spyder som han designat, det är jag 99% att han sa.

Grymt jobb ös på thumbs up
.


Stod vem som tillverkat ruta och sen har vi frågar Ulf om var den hör till och det kommer från en Lotus Elan. Ulf håller på med vindkraftverk och sånna saker nu.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Rickard-v skrev:
Helt sanslöst vilket bygge. Haksläpp!

Ni vet vad ni gör.
(vilken utrustning thumbs up)

Snyggt som fan blir det.

Fort som fan går det.

Ni gör inget annat va?
Ingen familj eller kompisar eller någon form av liv utanför garaget???


Vi gör en hel del annat. Men inga familjer här. Det finns inte tid för, men jag har faktiskt lyckats få tid för en flickvän, men hon har inte tid att vara med mig häller så mycket så det går ganska bra. Men förra veckan tog vi semester båda bara för att hålla på med bilen.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ajden skrev:
Rickard-v skrev:
Helt sanslöst vilket bygge. Haksläpp!

Ni vet vad ni gör.
(vilken utrustning thumbs up)

Snyggt som fan blir det.

Fort som fan går det.

Ni gör inget annat va?
Ingen familj eller kompisar eller någon form av liv utanför garaget???


Vi gör en hel del annat. Men inga familjer här. Det finns inte tid för, men jag har faktiskt lyckats få tid för en flickvän, men hon har inte tid att vara med mig häller så mycket så det går ganska bra. Men förra veckan tog vi semester båda bara för att hålla på med bilen.


Måste tillägga att största anledningen att det gick fort att bygga chassit var att det var ganska bra planerat och allt var uppritat på förhand, vi hade allt material hemma och behövde inte ödsla tid på att fundera och prova sig fram utan det var bara att bygga på.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Har byggt nya fästen till växelvajrarna så de går frammåt istället för bakåt, på så vis kan jag bara vända spakstället från volvon för att växlarna ska hamna rätt och växelvajrarna räcker i längd.


Motorfästena är klara


Har börjat passa in karossen och bygga fästen.


Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Tack för att man får följa ett väldokumenterat och väl genomfört bygge!

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Ingen uppdatering på tre dygn.....
Är bilen klar??
/Claes.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Vi måste ju tyvärr jobba också. För att ha råd att bygga bilen.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Det jobbas på med bilen men det är inte så mycket som syns blir mest karossfästen och lite sånt.
Idag har jag gjort styrningar till frontens nedre bakre del, imorgon ska jag försöka få dit någon slags glasfiberbalk längst fram i fronten så jag har nått att skruva gångjärnen i.




Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Dagens jobb har varit att fixa fast gångjärnen i fram, vi började med att kapa till en glasfiberplatta och limmade och spacklade fast 8st knurtar för att ha nått att skruva gångjärnen i. Sen satte vi dit fronten på plats och spacklade ihop glasfiberplattan med fronten. Vi fyllde sedan hålrummet som bildades melan de två med polyurethanskum och slutligen la på 3 lager glasfiber uppe på alltiopp för att få det att hålla bra.







Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Har börjat pyssla med låsen till flipfronten.
När man håller på så upptäcker man att vinklar och sånt i karossen är gjort för att se snyggt ut inte för att det ska fungera bra, för att öppna fronten kommer man behöva ha dörrarna öppna och hjulen vridna åt sidan.


Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Kunde ni inte gjort som SAAB 99/900 motorhuvens gångjärn?

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Micke K skrev:
Kunde ni inte gjort som SAAB 99/900 motorhuvens gångjärn?


Precis vad jag tänkte när jag såg fronten, jag antar att fronten först måste fällas upp och kanske lite fram I framkant innan man vinklar upp den I bakkant. Dock inte en helt enkel lösning...

Grymt jobbat som vanligt och extremt roligt att föja thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Micke K skrev:
Kunde ni inte gjort som SAAB 99/900 motorhuvens gångjärn?

Grejen är att fronten går ner till trösklarna bakom hjulen samt att skärmkanterna är rundade efter hjulen så nederdelen av hjulhusen är mindre än diametern på däcken så man måste alltid vrida hjulen för att få av fronten hur man än lyfter den. Tänker man på dörrproblematiken så gör väl saab gångjärnen att huven går en bit nedåt i uppfällt läge och det är sensorn allt för låg för att tillåta.
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



per_cooper skrev:
Micke K skrev:
Kunde ni inte gjort som SAAB 99/900 motorhuvens gångjärn?

Grejen är att fronten går ner till trösklarna bakom hjulen samt att skärmkanterna är rundade efter hjulen så nederdelen av hjulhusen är mindre än diametern på däcken så man måste alltid vrida hjulen för att få av fronten hur man än lyfter den. Tänker man på dörrproblematiken så gör väl saab gångjärnen att huven går en bit nedåt i uppfällt läge och det är sensorn allt för låg för att tillåta.


Enkelt löst, montera 13" hjul och höj bilen Dock hamnar nog huven lite högre I uppfällt läge på Saaben om jag mins rätt, åtminstone på gammelsaabarna.

Det blir spännande att se lösningen för bra lösningar brukar ju det oftast bli i slutändan även om det känns som om detta kanske får bli en komprimiss i slutändan.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Kapa huven bakom hjulen och montera dom bitarna fasta i chassiet?
Nån gräns för användarvänlighet måste det ju finnas



_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



M|cke F@.gner skrev:
Kapa huven bakom hjulen och montera dom bitarna fasta i chassiet?
Nån gräns för användarvänlighet måste det ju finnas




+1

Tänkte direkt på den här när jag såg bilderna.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Det är ju alltid en möjlighet att kapa av, men är inte så sugen på det. Det är inte så mucket som kommer att finnas under fronten, det blir rätt fullt med framvagnen, batteri, kylare, kondensor mm alltså såna saker man inte behöver komma åt så ofta så att vrida på hjulen och öppna dörrarna känns rätt överkomligt.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Jag tror det är något du ångrar i efterhand. Räcker med en gång så har du ju skadat huv eller dörrar... Mycket lättare att åtgärda nu än sen.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Det är ju glasfiber så det sviktar ju lite. Gör en "kam" och en följare som töjer ut nedre delen när det passerar hjulen.
Den kan ju dubblera som anslagsstopp och förhindra "fladdrande skärmar" vid lite högre hastighet. thumbs up

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Nu räcker det inte med att kapa av vid det röda sträcket utan för att kunna öppna fronten utan att vrida hjulen och öppna dörrarna så kommer man behöva kapa lös hela skärmarna, de tar nämligen i även ifram, så pass runda är hjulhusen.


Jag har gjutit av insidan på framrutan samtidigt som jag förlängde ut rutan en bit. Nu är tanken att avgutningen ska plastas fast i karossen och fungera som en rutram. När jag är nöjd med hur den sitter kapar jag bort allt det onödiga i mitten så man ser ut också. Tanken är att utgå från ramen på sidorna och plasta ihop dem med nederdelen på a-stolparna och taket. Tydligen tyckte de när de gjorde gjutformen att överdelen av a-stolparna kunde man fixa själv...

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 25, 26, 27   >>
59 besök senaste veckan (369128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande