Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Sensor GTR -2018 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 25, 26, 27 >> 20 besök senaste veckan (371187 totalt) |
Igår hände inte så mycket i garaget förutom lite städning och gjutning av lådan under stol nummer 2.
Idag har vi lyft i motorn och börjat bygga motorfästen. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Stod vem som tillverkat ruta och sen har vi frågar Ulf om var den hör till och det kommer från en Lotus Elan. Ulf håller på med vindkraftverk och sånna saker nu. |
||||
Vi gör en hel del annat. Men inga familjer här. Det finns inte tid för, men jag har faktiskt lyckats få tid för en flickvän, men hon har inte tid att vara med mig häller så mycket så det går ganska bra. Men förra veckan tog vi semester båda bara för att hålla på med bilen. |
||||
Måste tillägga att största anledningen att det gick fort att bygga chassit var att det var ganska bra planerat och allt var uppritat på förhand, vi hade allt material hemma och behövde inte ödsla tid på att fundera och prova sig fram utan det var bara att bygga på. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Har byggt nya fästen till växelvajrarna så de går frammåt istället för bakåt, på så vis kan jag bara vända spakstället från volvon för att växlarna ska hamna rätt och växelvajrarna räcker i längd.
Motorfästena är klara Har börjat passa in karossen och bygga fästen. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
|
||||
Det jobbas på med bilen men det är inte så mycket som syns blir mest karossfästen och lite sånt.
Idag har jag gjort styrningar till frontens nedre bakre del, imorgon ska jag försöka få dit någon slags glasfiberbalk längst fram i fronten så jag har nått att skruva gångjärnen i. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Dagens jobb har varit att fixa fast gångjärnen i fram, vi började med att kapa till en glasfiberplatta och limmade och spacklade fast 8st knurtar för att ha nått att skruva gångjärnen i. Sen satte vi dit fronten på plats och spacklade ihop glasfiberplattan med fronten. Vi fyllde sedan hålrummet som bildades melan de två med polyurethanskum och slutligen la på 3 lager glasfiber uppe på alltiopp för att få det att hålla bra.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Har börjat pyssla med låsen till flipfronten.
När man håller på så upptäcker man att vinklar och sånt i karossen är gjort för att se snyggt ut inte för att det ska fungera bra, för att öppna fronten kommer man behöva ha dörrarna öppna och hjulen vridna åt sidan. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Precis vad jag tänkte när jag såg fronten, jag antar att fronten först måste fällas upp och kanske lite fram I framkant innan man vinklar upp den I bakkant. Dock inte en helt enkel lösning... Grymt jobbat som vanligt och extremt roligt att föja _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
Grejen är att fronten går ner till trösklarna bakom hjulen samt att skärmkanterna är rundade efter hjulen så nederdelen av hjulhusen är mindre än diametern på däcken så man måste alltid vrida hjulen för att få av fronten hur man än lyfter den. Tänker man på dörrproblematiken så gör väl saab gångjärnen att huven går en bit nedåt i uppfällt läge och det är sensorn allt för låg för att tillåta. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Enkelt löst, montera 13" hjul och höj bilen Dock hamnar nog huven lite högre I uppfällt läge på Saaben om jag mins rätt, åtminstone på gammelsaabarna. Det blir spännande att se lösningen för bra lösningar brukar ju det oftast bli i slutändan även om det känns som om detta kanske får bli en komprimiss i slutändan. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
+1 Tänkte direkt på den här när jag såg bilderna. _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Det är ju alltid en möjlighet att kapa av, men är inte så sugen på det. Det är inte så mucket som kommer att finnas under fronten, det blir rätt fullt med framvagnen, batteri, kylare, kondensor mm alltså såna saker man inte behöver komma åt så ofta så att vrida på hjulen och öppna dörrarna känns rätt överkomligt.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Det är ju glasfiber så det sviktar ju lite. Gör en "kam" och en följare som töjer ut nedre delen när det passerar hjulen.
Den kan ju dubblera som anslagsstopp och förhindra "fladdrande skärmar" vid lite högre hastighet. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Nu räcker det inte med att kapa av vid det röda sträcket utan för att kunna öppna fronten utan att vrida hjulen och öppna dörrarna så kommer man behöva kapa lös hela skärmarna, de tar nämligen i även ifram, så pass runda är hjulhusen.
Jag har gjutit av insidan på framrutan samtidigt som jag förlängde ut rutan en bit. Nu är tanken att avgutningen ska plastas fast i karossen och fungera som en rutram. När jag är nöjd med hur den sitter kapar jag bort allt det onödiga i mitten så man ser ut också. Tanken är att utgå från ramen på sidorna och plasta ihop dem med nederdelen på a-stolparna och taket. Tydligen tyckte de när de gjorde gjutformen att överdelen av a-stolparna kunde man fixa själv... _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Sensor GTR -2018 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 25, 26, 27 >> 20 besök senaste veckan (371187 totalt) |