Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2-90
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (20722 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Köpte den här bilen i april 2015 och det var första gången som jag köpte en bil helt på telefon. Tog tåget en sen fredagskväll de 40 milen till säljaren, gick ett varv runt bilen, betalade, fick nycklarna och åkte hem.

Den hade helt enkelt rätt utrustning, jag ville bara ha den.

Svart med svart läderklädsel.
Ingen taklucka
AC
Diffbroms
Nyligen monterat H&R Nürburgring chassie, bortplockade stavar.

S2:an har Porsches 3 liters 16v 4:a med 211 hästar och 280 Nm i vrid, en motor som jag gillar då det finns gott om vrid på låga varv och bra flås på höga.






Bilen gick första året som finbrukis under sommaren, min ena son annekterade den rätt omgående och lät mig knappt köra den. Jag hade min 924S och 911:an så jag lät honom hållas ( vad gör man inte för sina barn.. )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Efter första säsongen började en irriterande inkontinens visa sig, den bakre packboxen på vevaxeln var på väg att ge upp. Lite oväntat då det fanns kvitton på lamellbyte och svarvning av svänghjul i relativt nära tid, att samtidigt inte byta packboxen är snudd på utvisning.

944:an har transaxel så det var bara till att kavla upp ärmarna och börja demontera.



Bort med avgassystem, lossa drivaxlarna och växelföraren, ner med växellådan, dra tillbaka transaxeln, bort med startmotorn, kopplingscylindern, svepet, kopplingen/svänghjulet och se, där är den packboxen!







Ihop med hela klabbet och sedan är det provkörning!



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Det var en snabb story men jag vet att den kommer att bli snabb på banan också!

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Snygg bil!

Den gör sig riktigt bra med cup2-fälgar tycker jag!
Det är ju "lite" mek att komma åt den där packboxen

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Snygg bil med trevlig utrustning thumbs up
Ska 964:an säljas kan det mycket väl bli en S2 eller 951, fast då med 16" Fuchs

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Underbart snygg!
Det finns 2 Porschar jag kan sänka mig till att äga, 959 eller en sen 944. Tumme upp!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Mr Z skrev:
Snygg bil!

Den gör sig riktigt bra med cup2-fälgar tycker jag!
Det är ju "lite" mek att komma åt den där packboxen


Tackar. Ja, den packboxen byter man inte på en kafferast, en sak är åtminstone positiv med att ha lådan nere: det är enklare att byta växellådsolja när man bara kan lägga den på sidan över ett tråg!


Kjell 944 skrev:
Snygg bil med trevlig utrustning thumbs up
Ska 964:an säljas kan det mycket väl bli en S2 eller 951, fast då med 16" Fuchs


Tack, Fuchs är grymt snyggt på en 944:a, jag har 17" Fuchskopior på min 911:a, något liknande skulle sitta bra på 944:an också.

Eldh skrev:
Underbart snygg!
Det finns 2 Porschar jag kan sänka mig till att äga, 959 eller en sen 944. Tumme upp!


Tackar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Under våren 2016 vacklade jag fram och tillbaka om jag skulle behålla bilen, till slut bestämde jag mig för att sälja min 924S istället och behålla denna.
924:an såldes under sommaren och S2:an fick bli min primära banbil.

PCS höstmöte på Knutstorp blev första banmötet med S2:an. Förberedelserna inskränkte sig till att montera en vettig stol, valet föll på en Sparco Rev som jag tidigare trivdes bra med i Cortinan.
Åka bana utan bra däck gillar jag inte så det fick bli en uppsättning R-däck, hade lite udda fälgar och 2 beg Toyo 888 liggande i förrådet så det blev 255/40*17 på 9*17 fälg fram och 265/35*18 på 10*18 fälg bak.
Hade egentligen tänkt åka 10*18 runt om men när jag ändå hade fälgarna liggande så fick det bli så.



Lackade fälgarna svarta så det syns mindre att de är olika bak-fram....



Körde i LOF bara för att känna på bilen, ångrar det lite då det stundtals var lite för mycket köbildning, men va sjutton, jag fick ju testa bilen utan hets precis som jag ville.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69



Fin! De håller stilen bra de häringa gamla 44:orna.....!

_________________
Fredrik Käll
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Fredrik Käll skrev:
Fin! De håller stilen bra de häringa gamla 44:orna.....!


Jag håller med till 100%, Porsche träffade verkligen rätt med den designen.


Efter körningen på Knutan började jag smida planerna för vinterns uppgraderingar.

Ett besök hos Sanden slutade med nya topplagringar och ett fjäderbenstag.

De gamla lagringarna var garanterat original, 22000 mil och 26 år, men förvånansvärt fräscha ändå:




Nu blev det lagringar från Racers Edge och stag av Sandens egen modell:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Den bakre krängninghämmaren byttes mot Porsches egna 19 mm 3 stegs ställbara från 944/968 med M030 option. Finns ny att köpa från t.ex Utzon.se för bara drygt 1300:-

Gott att kunna ha lite justermån för att balansera bort understyrning.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Bussningarna i de främre bärarmarna såg ut som original från 1990.








Bara för att jag vill testa något nytt så bestämde jag mig för att prova med sfäriska lager. Har inte haft detta tidigare på någon bil så det ska bli intressant att se hur det fungerar.






_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Ledlagrad framvagn är det bästa som hänt sedan skivat bröd

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Ledlagrad framvagn är det bästa som hänt sedan skivat bröd


Nu blir man ju inte mindre sugen på att få testa!!


Bussningarna till den främre krängningshämmaren var riktigt, riktigt dåliga. Funderade ett tag på vad jag skulle ersätta dem med men bestämde mig för vanliga powerflex. Om det i framtiden dyker upp någon stöddigare k-hämmare så kan jag nog tänka mig att byta hela så jag investerade lagom mycket i originalet ( som är 27 mm i diameter och ihålig och väger förvånansvärt lite )



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Stagen som håller krängningshämmaren ser verkligen klena/underdimensionerade ut, speciellt om man ska köra inspirerat med bilen! På min bil hade någon gjort denna enkla och geniala modifiering. Gjord av 2mm plåt som stagar staget ordentligt.
Keep up the good work, Janne!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
claes t skrev:
Stagen som håller krängningshämmaren ser verkligen klena/underdimensionerade ut, speciellt om man ska köra inspirerat med bilen! På min bil hade någon gjort denna enkla och geniala modifiering. Gjord av 2mm plåt som stagar staget ordentligt.
Keep up the good work, Janne!
Mvh /Claes


Jag har tagit måtten för att knäcka till sådana bitar i 3 mm plåt. Samtidigt är jag lite fundersam på om det verkligen blir någon skillnad, Porsche brukar göra konstruktioner som funkar bra från början. Läser man på Amerikanska forum så har den där plåtbiten närmast religiöst stor inverkan på väghållningen
Hittar ingen information från någon som verkligen har testat vad det gör för någon skillnad.
Men håller jag med dig om att konstruktionen känns rätt klen...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tänkte byta luftfiltret för säkerhets skull trots att det fanns kvitto på att det byttes vid en service för ca 1000 mil sedan. På en S2:a sitter filtret under frontplåten, lite krångligt ställe då man måste lossa ett antal skruvar för att få bort frontplåten.
Så här såg det ut när jag tog bort plåten ( gissa om jag blev förvånad..)





Jag fick förslag från en kompis att 1000 mil är för lite för att filtret ska hinna växa ihop med insuget, kanske borde ha väntat med bytet...

Hursomhelst är jag inte förtjust i sportfilter så jag bestämde mig för att skaffa fram ett originalfilter och filterburk. Stig hade en filterburk som han kunde sälja, Tack Stig




Och med nytt filter är vi tillbaka till original igen:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Angående staget som stagar upp staget.... Nä, porscheteknikerna brukar inte tänka fel och jag tror också att staget fyller sin funktion i en S2 eller turbobil om bilarna används som de är tänkta att använda. Typ. Snabb motorvägskörning eller inspirerad körning efter kurviga vägar. Men om man monterar breda R-däck och kör så fort det går runt en bana eller mellan platskonor så blir det mycket större påfrestningar på krängningshämmarna och dess stag. Jag tror att de där plåtbitarna gör ganska mycket nytta.... Men hur man skall mäta nyttan vet jag inte. Kanske en gopro i hjulhuset före och efter modifiering.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Jag har knäckt en hållare till krängningshämmaren fram på min bil.
Inget jättehårt chassi då och vanliga MPSC r-däck i 225.

Jag tror att en förstärkning gör nytta i att både staga upp och se till att krängaren arbetar med att dämpa krängningsrörelser och inte böja stag.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Kolla här hur mycket krängarstaget rör sig vid justering av caster... Visserligen har jag kniv så ändan är ganska fixerad vid bärarmen vilket det inte är original men det kanske lönar sig att vrida och bryta i greijerna så man inte bygger bort någon rörelse som behövs.. (Jag håller på med att göra stadigare fästen till min och uppdaterar inom kort..)

https://www.youtube.com/watch/?v=z2387gdKlRM&hd=1

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Eddie Varvstopp skrev:
Ledlagrad framvagn är det bästa som hänt sedan skivat bröd


Men ja, skivat bröd aint got nuttin' on ledlager...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2-90
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (20722 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande