Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
de-dion, vart hittar vi rch och annat?
<<   1, 2
22906 besök totalt
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
ice o fuling, tack för input! har gjort en nytt försök:




nu stundar lite jul sen blir det till och försöka ge sig på och förstå hur ovan hänger ihop, återkommer med ett försök

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322



spännande tråd..har samma bakvagn på min


? när det gäller krafterna acc-broms ..påverkar inte drivaxelvinklarnas vinklar dessa ..

tex om inre knutar sitter framför axeln..

eller som det blir på våra bilar ... lägre än hjulaxeln .. men dom kanske är försumbara i sammanhanget..


_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Roos skrev:
ice o fuling, tack för input! har gjort en nytt försök:

...

Bra. Jag vill att du gör två förändringar till:
1. Flytta upp 100% Anti-Squat linjen. Den skall utgå från den bakre hjulaxeln och passera över framaxeln på höjden hjulradie+tyngdpunktshöjd.
2. Lägg till en 100% Pro-Squat linje. Den skall utgå från den bakre hjulaxeln och passera under framaxeln på höjden hjulradie-tyngdpunktshöjd.
Efter att du har gjort dessa förändringar, så kommer vi att ha ett riktigt bra diskussionsunderlag.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
då gör jag ett försök:


_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Roos skrev:
då gör jag ett försök:

Det där blev fel. Jag sa' hjulradie, inte hjuldiameter.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
oki, denna torde vara rätt (det du angav var såklart från markplan o inte hjulaxeln):





då ger jag mig på ett försök att beräkna squat vid acc:

pekar "FLa" nedåt, pro-squat (bilen fjädrar ihop % mer)
pekar "FLa" uppåt, anti-squat (bilen fjädrar ihop % mindre)

%Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Cgv)x100

edit,
vår vän internet pratar gärna om att 200% anti-squat förhindrar all komprimering under acceleration,
menar man att ovan % skall bli siffran 200% (kanske inte helt optimalt på en racebil...)
http://nissanroadracing.com/showthread.php?t=2296


thumbs up thumbs down

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

acc:
100% så har vi noll in/ut-fjädring bak.
Men bilen fjädrar ut fram, för att kompensera detta så höjer vi mer bak.
Därav 200%
Har jag otur när jag tänker nu?????

Citat:
%Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Cgv)x100

Vad är Cgv???
Är det axelavståndet?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
fuling skrev:

Citat:
%Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Cgv)x100

Vad är Cgv???
Är det axelavståndet?


Cg i sidled, v för vertikalt


fuling skrev:
acc:
100% så har vi noll in/ut-fjädring bak.
Men bilen fjädrar ut fram, för att kompensera detta så höjer vi mer bak.
Därav 200%
Har jag otur när jag tänker nu?????


bra tanke, pratar man dragracing vill man ofta att främre hjulen ska skjuta ifrån och man
har lyckats "bra" om man får hjullyft vilket kanske kan vara en förklaring till önskad 200% anti-squat?

men borde 100% anti-squat "normalt" innebära ingen ihopfjädring vid acc?


te.x med 100% anti-squat:
1000kg, wb 2500mm, cgh 400mm, 50-50 viktfördelning, acc i 1G, wr 10kg/mm
1000*400*1/2500, dvs: 340kg fram, 660kg bak

med 100% anti-squat förhindras bakvagnen att komprimeras 16mm?

om ovan stämmer, vad händer vid 200% och/eller om framhjulen lyfts?

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Cg i sidled, v för vertikalt

Ursäkta, jag är inte med
Är inte Cgh vertiklat?
En bild vore dunder

Citat:

bra tanke, pratar man dragracing vill man ofta att främre hjulen ska skjuta ifrån och man
har lyckats "bra" om man får hjullyft vilket kanske kan vara en förklaring till önskad 200% anti-squat?

Jag ser det snarare som fram lättas av, men med lite retur dämpning fram så borde
viktförflyttingen bakåt gå fortare.(bli mer direkt)
Mängden anti-squat har jag ingen på en rattlåsingensracer

Citat:
men borde 100% anti-squat "normalt" innebära ingen ihopfjädring vid acc?

Jag har ski... svårt för xxx-spuat, xxx-dive, mm
Men om jag hajat rätt så ja

Citat:
med 100% anti-squat förhindras bakvagnen att komprimeras 16mm?

Ja (om jag inte förstått fel)

Citat:
om ovan stämmer, vad händer vid 200% och/eller om framhjulen lyfts?

Om samma fjäder fram
Så har vi noll pitchvinkel och 16mm lyft av karossen

Citat:
te.x med 100% anti-squat:
1000kg, wb 2500mm, cgh 400mm, 50-50 viktfördelning, acc i 1G, wr 10kg/mm
1000*400*1/2500, dvs: 340kg fram, 660kg bak


Ger också att my bak behöver vara minst 1000/660 ->my >=1,52

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Cg i sidled, v för vertikalt

Ursäkta, jag är inte med
Är inte Cgh vertiklat?
En bild vore dunder


ungefär såhär tänker jag mig, "min" formel kanske inte är helt tydligt formulerad:
%Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Cgv)x100




fuling skrev:
Citat:

om ovan stämmer, vad händer vid 200% och/eller om framhjulen lyfts?

Om samma fjäder fram
Så har vi noll pitchvinkel och 16mm lyft av karossen


så tänker jag åtminstone, 100% motverkar ihopfjädring och 200% ger noll i pitchvinkel vilket kanske inte är så intressant i banracing


fuling skrev:

Ger också att my bak behöver vara minst 1000/660 ->my >=1,52
'

för mig som är novis i ämnet, är det ett helt orimligt värde?

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bild: perfekt

%Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Cgv)x100

Byt Cgv mot axelavståndet så får jag ihopp det.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
så blir det såklart, då får jag även det som är "ritat" i bilden att stämma med formeln nedan

%Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Wb)x100

Har läst och tänkte mer på deras "200%" anti-squat, tror att dom utgår från att 100% är ingen anti-squat,
och 200% är vad vi här kallar 100%, i tråden "korrigeras" te.x 20% anti-squat taget från
Herb Adams book "Chassis Engineering" till 120%


Följande diagram hittade jag på en bakvagn med individuella a-armar (typ):




ska ge mig på och försöka plotta ett motsvarande diagram för dedion, återkommer

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator



L=wb

%Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Wb)x100

100% är ingen rörelse på karrosssen bak.

tan(FLa vinkel)=(e-R)/d

ger
%Anti/Pro=(e-R)/d/(Cgh/Wb)*100
jag fixar lite
ger
%Anti/Pro = (e-R) / d *wb / Cgh * 100

Är e=R så har vi ingen anti/pro effekt
Är e<R så får vi anti
Är e>R så får vi pro

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jens: Det är OK att snegla på S13/S14 när du skall gasa (var slutväxeln är fastskruvad, har större betydelse än om axeln är stel eller inte).
När det blir dags att bromsa däremot, då behöver du hitta ett annat jämförelseobjekt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Typ var bromsoken sitter.
I karrossen eller axen.

I axen -> e/d
I karrossen -> (e-R)d

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niclas Rosengren
Suzhou, China
Här sen Mar 2012
Inlägg: 6



Tjena Jens

Trevlig tråd om en trevlig bakvagn !

Mycket teori och räknande blir det och vi vill ju alla förstå vilken som är den optimala de-dionen

Jag har ju legat bakom dig många varv och sett din bakdel (och du har nog sett min bakdel ibland också)

Subjektivt tror jag min de-dion setup är klart mindre nervös och ej lika känslig vid kraftig inbromsning som din setup är.

Som du kanske kommer ihåg är mitt recept följande:
Coilover vid orginal dämparposition, dvs så långt ut mot däcken det går
Utflyttade bromsar till hjulen
Ingen KH
Propeller i mitten på de-dion röret
Höjt upp främre infästning så mycket det går (tagit bort distanserna i balken och flyttat upp kulleden i balken maximalt)
Förstärkningsstag (2 st) till wattlänkarnas karossinfästning
Uppflyttad växellåda ca 20 mm (för att spara drivaxelknutarna)
Kör med 105 N/mm bakfjädrar (om jag kommer ihåg rätt)

Du gillar ju att bygga. Bygg en sådan här axel och jämför med din gammla på G-åsen


Hälsningar från landet utan några Alfor

_________________
Niclas Rosengren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Japp de-dion är en intresankt lösing.
Gäller att ha koll vad som påverkar vad, japp lurigt.
Och det är det som gör den bra.
Det svåra, roliga, är att hitta det som går fort.
Men det är lite olika för person till person bara för att krånga till det mer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Längesen man var inne här, det finns en till gammal 116 chassitråd men det står väl ungefär samma.

Jag har flyttbart wattlänk och baken är klart mindre studsig om man flyttar ned den.

Jag håller på och ska tillverka lite delar, en hel dedion blir det nog inte denna gången men lite annat.

Om man fimpar växellådsbalken och svetsar fästen i karossen så spar man vikt, då kan man även passa på att flytta upp främre dedoninfästningen.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Längesen man var inne här, det finns en till gammal 116 chassitråd men det står väl ungefär samma.

Jag har flyttbart wattlänk och baken är klart mindre studsig om man flyttar ned den.

Jag håller på och ska tillverka lite delar, en hel dedion blir det nog inte denna gången men lite annat.

Om man fimpar växellådsbalken och svetsar fästen i karossen så spar man vikt, då kan man även passa på att flytta upp främre dedoninfästningen.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Racetech
de-dion, vart hittar vi rch och annat?
<<   1, 2
22906 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande