Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför F1 bilar ej använder 4wd
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (3040 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Kunta skrev:
Daniel7xQ skrev:
Jag tror iof att vinsten med 4wd blir rätt liten i en så lätt bil.
De har så mycket grepp de behöver. 4wd slutar göra nån direkt nytta i de farter som F1 kör i oxå.

hur många kilo till hade det blivit? med tanke på motor och växellåda bakom föraren?
en kardan under häcken på dem?



I exemplet med F1 så tror jag tvärtom, att man skulle få mer transmissionsförluster samt för tung bil vilket skulle ge bara negativa effekter. Den skulle med stor sannolikhet inte bli lika snabb om det inte spöregnade och tillstånd att åka med samma vikt som rwd bilarna. Dessutom så åker ju f1 bilar med olika rullomkrets på hjulen vilket inte 4wd system tycker om. Man skalle oxo få ett ökat luftmotstånd, pga att man skulle behöva montera bredare framdäck.



Det var väl det jag skrev?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jag är lite slirig idag efter blöööt natt. Nja en en vinst är en vinst är en vinst även om den är liten, min personliga uppfattning om att det handlar ganska mycket negativa effekter med 4wd i en f1. Sen så har dom alldrig tillräckligt med grepp utan det är väl därför dom alltid utvecklar bilen för mer grepp = snabbare bil

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Kunta skrev:
Jag är lite slirig idag efter blöööt natt. Nja en en vinst är en vinst är en vinst även om den är liten, min personliga uppfattning om att det handlar ganska mycket negativa effekter med 4wd i en f1. Sen så har dom alldrig tillräckligt med grepp utan det är väl därför dom alltid utvecklar bilen för mer grepp = snabbare bil


ok då är vi på samma linje men sluddrar båda två

Jag menade att greppvinsten är så liten att viktenförlusten blir högre.

Tillräckligt med grepp har man väl aldrig?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför F1 bilar ej använder 4wd
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (3040 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande