Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Ulf Bolumlids sista bil bygge "Super8" | << 1, 2 3 besök senaste veckan (26154 totalt) |
Det jag udrar är om den är tänkt att bli besiktningsbar i sverige, det borde bli svårt om lysena skall sitta i noskonen.
|
||||
Hejsan Acke Tänkte det är lättast att se ändringarna från gång till gång om jag lägger till bilder i första inlägget.... Om inte så säg till so lägger jag bara till i efterhand Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
Hej Magnus Mmm.. har tänkt på det också . Men endligt Ulf så kommer det inte att bli några bekymer. Den är tänkt att säljas i hela EU då det är Rush som driver detta. Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
Har för mig att framlampor max får sitta 30 eller 40 cm in från fordonets bredaste punkt, men det går ju alltid att slänga dit något temporärt...
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Tyvärr så är det enbart om bilen är heltypsgodkänd som man skulle kunna rucka på några regler om t.ex belysningens placering. Detta i sig innebär krockprover och definitivt inte säljsa i någon form av kit-car stuk
SFRo och SBP kommer gå efter de regler som står VVFS 2003:22 Halvljus
Blinkers
Tyvärr |
||||
Väldigt OT, En ganska märklig regel egentligen. En traktor med dubbelmontage som är bland det bredaste som kan påträffas på väg kan ha sina ljus framme i nosen: De går förvisso inte snabbt men befinner sig ändå på allmänna vägar och är hyggligt otrevliga att krocka med. Samma regler borde ju gälla för dom tycker man? Vad jag vet så finns det inte alltid nån form av oranga positionsljus "hörnljus" heller då dubbla hjul sticker långt utanför alla eventuella skärmar. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||
Kul jämförelse! Brukar det inte se ut ungefär så här på nyare traktorer: Där finns det ju sidomarkeringar på hytten, men om det klarar sig med ett dubbelmontage med har jag ingen aning om... Å andra sidan har väl traktorer många dispenser... Edit: Såg nu att Magnus snackade om halvljuset i huvudsak... 1-0 till Magnus... _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
Nu när han inte ska bygga några mer byggen kan du hällsa honnom att jag ska försöka föra traditionen vidare. Var från repotagen i wheels om hans Sensor bygge som jag fick intresset för att hålla på med compisit.
|
||||
Hej Robert
Det är kanon roligt att Ulf har inspirerat dig... tror att han blir väldigt glad när jag berättar det för honom. Ulf är i mina ögon en mentor för oss alla som tycker om att bygga bil då han gång på gång visar att det går att göra egna extrema racer bilar bara man har lite jävlar anamma i sig. Men tyvärr så går det inte att leva på detta i Sverige när det gäller rena prototyp bilar T.ex. Bara materialet till pluggen på Super 8 har gått på 150 000:- sedan så tillkommer kostanden för inköp av själva bilen + alla arbets timmar + alla design timmar + kostnader för gjutformarna och tiden för att skapa dom. Så därför har dom 5st karosserna som tillverkats fått ett pris på 50 000:- per kaross men då är inte arbets tiden och design tiden inräknade. så dom täcker i stort sätt bara kostanden för pluggen och inget mer. I skrivande stund finns 3 st är kvar för förställning. Ulf har jobbat på Designen i flera år på Super 8 men det är först nu som det är en färdig bil. tror faktiskt att han började med designen för Super 8 före Sensorn. _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
Glömde nämna
en komplett kaross kommer att väga i mellan 15- 18 kg då den blir tillverkad i Parradin dvs ett typ av sandwich väv samt med epoxi pga att karossen skall se likadan ut som nu och efter 20 år. _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
Idag åkte jag ner till Kinnekulle ring för att titta på 1:a Locost rejset för säsongen, men väl där får jag reda på att rejset är inställt p.g.a. för få anmälda > , bara att åka hem igen då, men jag tog vägen förbi hos Ulf och hälsade på honom när man ändå var i krokarna. Efter lite kaffe o bulle i solen med utsikt över Hornborgasjön å lite bilsnack, så frågar Ulf om vi ska ta en liten provtur i super 8:an !! Ja det tackar man ju inte nej till, F..n vilket drag !!! 452 drivhjulshästar på ca 600kg bil talade sitt tydliga språk .
Man satt ju dessutom jäkligt bra med endast huvudet över kaross sidan, skyddat bakom vindavisaren. Så resan till Kinnekulle blev ju trevlig trots uteblivet race. Tack för åkturen Ulf! Mvh Henrik _________________ Henrik Bergsten |
||||
Ett litet trådlyft, men tycker ändå det känns i tiden med tanke på vad ni pillar med nu |
||||
Är det 11 år sedan jag skrev det där
Finns ju vissa anledningar till att jag inte kunde låta bli att köpa den karossen när brossan visade mig den på blocket. |
||||
Bilder o videos Ulf Bolumlids sista bil bygge "Super8" | << 1, 2 3 besök senaste veckan (26154 totalt) |