Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323 -86 med B230FK | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (24893 totalt) |
Efter att bara läst inlägg i några år tänkte jag presentera mitt nya projekt.
Planen är följande Försöka bygga en välbyggd M3 replika under 50000kr med prestanda att klå min M3 E30 med ett par sekunder på bana. Jag kommer fuska och nyttja en del delar som redan finns i garaget men tanken är att det inte får köpas nya delar för mer. Breddning av bakskärmar kommer ske i plåt när det är dags. Bilen är på sikt tänkt att utseende mässigt se ut som min M3 som finns på forumet Jag har glasfiber kofångare med DTM splitter, framskärmar, vinge bagagelucka med DTM flärp i silver så det lutar lite åt att välja samma färg som M3an Innan transformering till breddad M3a ska bilen få gå ett eller några år som vanlig E30 med eller utan skärmbreddare. Tips om bra breddare till E30 mottags tacksamt. Angående färgvalet så är nackdelen att silver är så känslig för sliprepor mm i underarbetet så det hade underlättat att måla den solid vit eller röd. När man lackerar insidan så kommer silver vara opraktiskt. Idag är bilen ingen skönhet utan är rollad mattsvart av tidigare ägare och rensad på allt som väger. Den vägde ca: 940kg utan förare. Högsta prioritering är besiktning Motor: Original B230 FK från -96 placerad 5mm frigång mot torpedvägg. KKK K24 turbo Ljusblå spridare. Vet någon CC på dessa? tretum från turbo Chippade boxar Större alu Intercooler Större oljekylare 531 topp med Vx3 kam Ska enligt förra ägaren lämna 250-270hk Hoppas kunna plocka ur 350hk relativt billigt men osäkert vilken väg jag ska gå Framvagn: Har tänkt original fjäderben ombyggda till coilovers med Bilstein grupp N dämpare och grupp N fjädrar med hjälpfjädrar. Har övervägt andra ben men mig veterligen så är det inget fel på E30 benen och de ger bäst caster. Millway ställbara topplagringar Original bärarm med excentrisk bussning Brembo fyrkolvsok från Evo 8? PFC flytande skivor 320*32mm Hylsor och E46 nav för 5 bult Långa pinnbult Växellåda Volvo M90 Hoppas byta mot något annat på sikt Bakvagn: Sitter troligtvis lamelldiff på men funktion och skick osäker Omborrade nav till fembult Porsche Boxster bak ok BMW 328 ventilerade bromsskivor Bilstein grupp N dämpare och grupp N fjädrar Millway delrin diffbussning Millway delrin Silentbussning Original tillsvidare i bärarmar Millway topplagringar Lamelldiff antingen 3.25 eller den som sitter på beroende på skick. Transparant bygge så jag redovisar kostnader här. Ny Glykol 120kr Begagnade bromsok och skivor fram 3500kr Pinnbultar 90mm till hjulen 800kr Nya bromsskivor 328 bak 840kr 2st nya E30 plåtskärmar 1500kr Gängtapp M12*1,5mm och skärvätska borra om baknav 300kr Distanser baknav gratis Millway Silentbussningar 800kr Diffbussning 0kr en extra M90 1000kr Inredning: 2st Santler stolar Till salu Original svarta skinnstolar och skinnbaksäte på väg i igen efter rekond Moccaratt Stor varvräknare med shiftlight Fuelcell i skuffen Bilder kommer _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Coolt projekt och snygg M3:a!
Skulle själv vilja bygga något liknande. Jag kanske lägger ett bud på din när den är klar. Under 50 000 då Är utgångsmaterialet den svarta som låg på blocket för några veckor sedan någonstans i småland och som var reggad med volvomotorn? Sneglade på den oxå men avståndet kändes för stort och garaget lite för fullt :P _________________ Christoffer Persson |
||
Japp det stämmer
Jag är glad att du inte föll för frestelsen och åkte till Jönköping. Efter prutande blev den min Verkligen ingen skönhet men jag såg potentialen någonstans under lager av mattsvart färg. Jag tänkte att en E30 reggad med liten volvomotor och låg vikt inte kan vara fel. Att man åker "lagligt" har alltid varit självklart för mig. Sen kan det alltid diskuteras om en trimmad volvomotor är laglig men det står i alla fall Volvo turbomotor i papperna och då är jag nöjd. Det väntar ganska många timmar uppfräschning innan man vågar ta ut den på vägen utan att skämmas. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Varför inte satsa på en motor som är lättare än en gammal volvo häck.
Är det 350hp du är ute efter finns det ju många billiga alumotorer som lättar pallar det, typ saab, vag osv. Dessa motorer är kortare också. = bättre viktfördelning. mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Sålde nyss en Volvo med Bmw-motor för att jag hade för många projekt på gång och för lite utrymme. Att köpa mig en Bmw med volvo-motor istället hade nog inte löst mina problem :P För många år sedan var det en e30 med i bilsport som var reggad med volvofyra och var riktigt snabb i superstage om jag minns rätt. Den var röd och hade M3:ans C-stolpe och baklucka men inte M3-skärmarna. EDTI: Hittade bilen jag tänkte på: http://www.ssij.nu/bmw.htm _________________ Christoffer Persson |
||
http://www.speedhunters.com/2016/10/
Där har ni en fin e30 med rödblock![/url] _________________ William Elgh |
||
Av enkelhet så köpte jag denna färdigbyggda BMW när den dök upp så motorvalet var inte påverkbart
Var igång för några år sedan med att stoppa i en B204FT i en E30 men la ner det när motorn anlänt på lastpall. Laglig 16V turbo Volvo fyra hade varit trevligt. Sen tror jag att 8v Volvo fyra ses som lite för osexigt när det är en så vanlig och billig motor. Har själv trimmat min S14 till runt 300hk så jag är le på att syssla med dyra motorer. Nu vill jag bara att den ska leverera hyffsat med körbara hästar. Får ha lite överseende med att den väger lite mer och låter skittrist Vill man njuta av en vass sugfyra så finns ju alltid M3an Jag tittade på denna lite innan köpet som väl är samma som den röda. Har sett denna på bana och insett att kombinationen går att få riktigt snabb. http://www.performancegarage.com.au/ _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Ja se där. Där var samma bil med annan lack ju.
Jag hoppas du kör på mer fabriks-look så att den ser ut som din riktiga m3a. Är inte så förtjust i styling-kjolar. Fasen vad sugen man blir på e30 igen nu. Hade en svart 323:a när jag gjorde byn osäker för 15år sedan. _________________ Christoffer Persson |
||
Alla bilderna är på min bil och de stora vingbladen och framstöfångare samt splitter är avgjutningar av 92års DTM M3. Jag kan hålla med om att de ser lite för mycket ut men det är BMW ""orginal""
De gör verklig nytta så jag tycker inte de faller under styling utan tuning Bara hoppa i E30 träsket det är djupt så det finns plats Kul att du har samma koncept och att det är underhållande. Har bara kört min några minuter och den hade helt klart problem med fästet så vad den laddar hann jag aldrig se Har du mer info om din bil? _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Har en tråd på sävarturbo , håller på att sätta nytt insug och större frambromsar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic _________________ jimmy salomonsson |
||
De ljusblå spridarna är väl från vla Volvo C70 T5 400cc/3bar.
Gröna R-spridarna är 460cc/3bar. KKK K-24 kommer från Volvo S60R 300hk. M90 brukar få problem med tryckt synkring på 3.an när man våldar! B230fk har 530-topp och T-kamaxel. bästa std.grejernas är 531 topp och VX-kam- 230FB - fanns i 940 årsmodell 1991 och 1992, samma motor som 230f från 1988-1989 med Volvo original trimkitt. (VX3 Kamaxel och 531 topp) 136 hk mvh _________________ Tobias Hedlund |
||
Tack för info
Då vet jag flödet. Räcker väl till knappa 300hk vid 3 bar ungefär. Kan man kräma ur 350 med höjt bränsletryck till fyra bar? Jag har glömt skriva att det är 531 topp med Vx kam. Är 350 Hk realistiskt? Misstänker att det är på gränsen för både stakar, turbo, spridare och kanske även kolvar? Har fattat det som att avgassidan är begränsningen så motorn kommer ses över framöver men skulle vilja köra oöppnat första året. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Grymt roligt projekt!
Har du kollat på Sävarturbo? De kan ju allt om att trimma Volvo 8v! Jens Gustavsson klämde ut 932 hk ur en B320 FB bottendel med endast vevstakar utbytta. I vår 7a hade vi "samma" koncept med lite olika turbos och uppskattar byggkostnaden för motor till ca 40000 kr. då med en motoreffekt på 450 - 700 hk. Jag tror att du kan klämma ur närmare 500 hk om du bara byter vevstakar, kamaxel, bränslesystem och monterar ett KL-racing grenrör och en super hx40 turbo. Då borde du komma under 30 k!? Kör hårt! _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Jag Renoverar källaren några veckor till så det går sakta just nu
Har mest köpt delar till bygget. E30 51 mm ben ombyggda till coilisar med racefjädrar. Millway topplagringar fram. Boxster S ok och E46 328 skivor bak Evo 9 ok fram med 320x32 flytande skivor Ombyggnadssats för E36 nav fram samt nya nav E46 Styrväxel lila etikett Långa pinnbultar till naven Köpte även BBS Style 5 som ska renoveras När jag haft möjlighet att testa bilen lite så ska motorn funderas över. Jag har kikat lite på Sävar och där finns bra kunskap om Volvo _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
ang viktsnacket.
en b230 väger ca 155-160kg Byter du till modernare alublock från en bil från mitten av 2000talet sparar du ca. ~20kg på det. (t.ex saab alublock från 2003-2004 ) i min mening är viktbesparingen inte värt besväret och pengarna att gå från gjutjärn till alu. Sitter en b230 i är det nog tämligen billigt att hålla en sådan igång på 300-350hk. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Provade att montera frambromsarna på fjäderbenen.
Okhållarna behöver shimsas ut ca:10mm då jag har E36 nav. Vågar man använda lösa schims 10mm på en radiellt montera bromsokshållare? Glädjande nog gick BBS RC 090 (Style 5) fälgarna över oken men det sket sig ändå eftersom de behöver 30mm spacer för att klara ekrarna. Detta ihop med att naven bygger utåt 10mm gör att de inte kommer få plats. Oken ska nu renoveras med ny färg och tätningar. Fälgarna som ser ut så här idag ska bli som de undre jag renoverade förra året. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Jag har införskaffat 2 styrväxelar och det blev en E46 712 Yellow tag samt en 678 Purple tag men har lite funderingar viken som jag ska välja att installera.
Båda är 13,7:1 utväxlade med 3 varv mellan ändlägena så i en E30 blir det väl ca :2,5 varv om man inte vill ha driftvinklar. Det sägs att känslan varierar lite men att skillnaderna är små. Någon som har lite input? Har även monterat nya framskärmar samt monterat tillbaka inredning och golvmatta inför besiktningen. Idag sitter ett M-tech 1 paket på bilen. Dock saknas sidokjolarna. Det ryker nog efter besiktning. Skicket är ok men kräver lite tillsnyggning. Finns det något värde i detta med tillhörande ratt? Har även renoverat framoken från Evo 9 med nya packningar damskydd och färg. De gamla dammskydden hade verkligen gjort sitt. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323 -86 med B230FK | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (24893 totalt) |