Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 >> 4 besök senaste veckan (120665 totalt) |
Visst blir det TAnu även i år, gillar formatet och sköna gemenskapen vi har i serien. Kan bjuda på någon bild och spec: 997.2 turbo 2010 PDK utan taklucka Optionlista: 026 Silver-faced stopwatch 140 PADM Porsche Active Drivetrain Mounts 220 911 Turbo: PTV Porsche Torque Vectoring, all others: LSD Limited Slip Differential 250 PDK Porsche Doppelkupplung 7-speed gearbox 422 19" RS Spyder-look wheels with central lock 450 PCCB Porsche Ceramic Composite Brakes 621 12V socket in passenger side footwell 640 Sport Chrono Plus 666 Telephone module for PCM 840 Sport Design steering wheel (paddle shift with PDK) 870 Universal multimedia interface Saknar farthållare men det skall gå att eftermontera samt att det sitter vanliga standardstolarna i denna, ej sportstolarna, jag skall iofs ändå ha något mer bananpassat. Sitter ett TUBI avgassystem och original aero frontläpp som är eftermonterat. 2ägare och fullservad på porschecenter. Planer på mods: *Sittastillstolar och 6p-bälten *Halvbur *Öhlins R&T *Justerbara topplagringar fram *Justerbara kränghämmare inkl nya droplinks *Nya bredare fälgar GT2RS spec 12x19bak & 9x19fram *Michelin Cup2 R-däck 325x30-19bak & 245/35-19fram (GT2RS spec) *Ny Mjukvara ca 600hk & 800Nm (original 500Hk & 650Nm) *PFC 11/13 bromsbelägg och stålskivor *Eventuellt annan vinge av något slag Här är en bild tagen av säljaren, har som sagt inte hämtat hem den ännu. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Tack! Vi får se om jag hinner få klart bilen som jag vill ha den i år men hoppas på snabbare tider när bilen står helt klar som jag vill ha den. Nu är biljetterna bokade i alla fall, på måndag bär det av för att hämta hem bilen. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Tufft! Verkar inte vara alltför vanligt att folk bygger banåka-bil på Turbo-modellerna, eller är det jag som är oinvigd i ämnet? Kommer du behålla 4WD?
|
||||||
Visst finns det 997T som är byggda med inriktning på trackdays, vanligast verkar 997 MK1 med manuell låda vara. 997.2 med PDK som min nya har jag inte sett så många ännu. Tror jag börjar med 4WD och känner mig för lite, tror den är mest till hjälp vid halt/blött underlag, i torrt på bana är det mekaniska greppet ganska högt baktill med mkt vikt över bakhjulen. Skulle dock inte ha något emot att få ned vikten (tjänstevikt ca 1650kg).... _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Jo, många snabba bilar och förare i år.
Tanken är att försöka hinna med flertlet av uppdateringarna redan in för denna säsongen. Blir att lägga lite beställningar på upgrades i veckan som kommer. Som säkert några av er sett så var jag i dagarna nere och hämtade hem bilen i Monaco. Här kommer en liten reseberättelse... Hade redan innan kollat upp bil, spec mm ordentligt innan, lagt handpenning och fixat med helförsäkring via chassinummer. Jag och min kompis Markus tog tidigt morgonflyg från Arlanda via Warzawa med slutdestination Nice, blev upphämtad av Arthur säljaren i Porschen. Bilen visade sig vara så fin som jag fått känslan av redan innan besöket, ägaren var en sann entusiast och en riktig pedant. Det var f.ö. hans 11:e 911 sedan slutet av 60-talet och denna var en av de som han haft längst (5år). Efter att jag gått igenom bilen och verifierat att bilen var okrockad och aldrig omlackerad enligt uppgift mm så blev det ett besök till Monacos "vägverk" för att fixa exportskyltar och ansöka om exportpapper mm. Här skruvar säljaren bort skyltarna för att returnera ism export, han hade såklart satt fast dem med insexskruvar med locktite banköverföring och exportpapper dröjde till tisdagen så vi fick ta en natt i Monaco, vi passade på att gå bort till casinot, marinan mm, tyvärr dog mitt mobilbatteri så inga bilder utifrån casinot men vi hade ganska sjysst utsikt från hotellet. Fanns gott om bilaffärer med inriktning på lyxbilar. MB SL, Ferrari California, Rolls En annan affär hade Maclaren, lambo Aventador, Mercedes AMG GT mfl, tyvärr dött batteri. Staty nära kurva 1 "Sainte devote" innan backen upp emot casinot: På tisdagen lämnade vi Monaco kl 10.55 genom den legendariska Tunneln som F1 sträckningen går genom, tyvärr åt fel håll men var grymt ändå. Vi körde upp via Italien och genom de Schweiziska alperna, vädret tog oss lite som en överraskning och det var tur att vi hade 4hjulsdrift när vi halkade fram så sakta som 30km/h på sommarsulor. Straxt efter nedan bild blev det ännu värre med ett par cm moddig nysnö och temperaturer runt +1 till -1grad. som tur var så blev vädret bättre på andra sidan och vi kunde marcha på genom Österike och Tyskland, vädret var växlande med regn, snöblandat regn men stundtals hyfsat torrt och bra vägar. I Danmark var vädret bra men i sverige var det snöblandat regn och +1 till +2.4grad. Anlände hemma ungefär efter 23timmar, snittade 116Km/h inkl tank, kisspaus och ett mål mat. Nu skall bilen få lite ordentlig omvårdnad och tvätt. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Tack, såg att du och bror din skulle göra comeback i serien, kul!
Tack, ser ut att bli riktigt hård fight med många snabba i PS i sommar, precis som det skall vara. Skall bli spännande att se vilka som är i absoluta toppen på premiären. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Min bil har 500Hk original enligt regbevis och PDK, så mjukvaruuppdatering är OK, ej turbobyte enligt nedan. Har inte hittat någon begränsning på 4WD. Saxat från PS reglemente: 3.1 Tvåhjulsdrift eller fyrhjulsdrift är tillåten. 3.2 Motor, transmission och kylsystem ska vara fritt från läckage. 3.3 Luftfilter systemets delar får bytas och modifieras bytas fritt. 3.4 Vatten- eller metanol-insprutning tillåts för kylning av motor, men ska bestå av minst 50% vatten. 3.5 Effektbegränsningar separeras för manuella H-lådor respektive PDK dubbel-kopplingslådor eller liknande sekventiella fabriksmonterade (framöver förkortat PDK) Bilar med manuell H-låda med över 600HK och max 650HK enligt registreringsbeviset får delta om bilen lämnas 100% original. Bilar med PDK med över 550HK och max 600HK enligt registreringsbeviset får delta om bilen lämnas 100% original med följande undantag: Byta däck och fälg. Byta till andra bromsbelägg och bromslangar. Skivor får bytas men måste vara av samma dimension som original. Oken skall vara original. Optimera kylning av vatten och luft så att bilen klarar av att bibehålla sin ursprungliga effekt under ett helt varv. Det är inte tillåtet att överdimensionera kylningen så att märkbart mer effekt kan plockas ut. Montering av säkerhetsutrustning så som andra stolar, bur och en är tillåtet. 3.5.1 Turbo eller kompressorer får bytas till aggregat vars maximala totala effekt enligt tillverkarens specifikation är för: Bilar med manuell H-låda med effekt under 550hk får byta överladdnings aggregat och göra övriga tillåtna modifieringar (vid exempelvis NA-motor) som får vara specificerat av tillverkaren till max 650hk på det bränslet man kommer köra bilen. Om två eller fler aggregat används så är det den sammanlagda effekten som gäller. Om tillverkaren inte specificerar aggregatet på E85 så skall effekten på bensin +15% gälla. Bilar med PDK med effekt under 475hk får byta överladdnings aggregat som får vara specificerat av tillverkaren till max 600hk på det bränslet man kommer köra bilen. Om två eller fler aggregat används så är det den sammanlagda effekten som gäller. Om tillverkaren inte specificerar aggregatet på E85 så skall effekten på bensin +15% gälla. 3.5.2 Bilar med Wankel motorer får använda 30% högre effekt än ovan på specificerade aggregat. 3.6 Överladdning av N/A motorer tillåten, TA-PS 3.5 (aggregats effektkrav) måste följas. 3.7 Motorbyte är tillåtet, effekt måste styrkas och får max ha -600hk. 3.8 Kolvar, stakar, vevaxel, ventiler, kamaxlar och likande delar får bytas fritt. 3.9 Motorn bör ha sluten vevhusventilation. Om öppet system använd skall uppsam- lingskärl finnas och vara på minst 2L 3.10 Vattenkylarsystemets delar får bytas och modifieras bytas fritt. 3.11 Laddluftkylarsystemets delar får bytas och modifieras bytas fritt. 3.12 ECU får bytas eller modifieras fritt på bilar upp till 550hk för manuell H-låda respektive <510hk för PDK, effekt enligt registreringsbeviset. 3.13 Eftermarknads sekventiell växellåda får ej monteras, i övrigt får drivlinan modifieras fritt. 3.14 Eftermarknads Traction-control får monteras eller programmeras (mappas). _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
På de snabbare banorna och med lite mods hoppas jag det är ett bättre val än GT3:an iaf. Men det är fortfarande en 1670kg kloss (ca 130kg tyngre än min förra GT3:a) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 >> 4 besök senaste veckan (120665 totalt) |