Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 70, 71, 72 >> 12 besök senaste veckan (498142 totalt) |
I tysthet så planeras det bakom kuliserna. Det som är prio på att ordna är att:
Bromsarna fram ska ihop med belägg, hattar till skivorna och slangar. Bromsarna bak ska skruvas på plats med belägg. Styrväxeln ska lämnas iväg på breddning. Bussningar till hela bilen ska köpas. Styrningen ska kopplas in. Sen så ska bromssystemet dras med rör och allt så att det är typ klart att fyllas på och vara operativt. Samt så ska framvagnen monteras på plats. Lite utav allt det här är redan satt i rullning, lite är redan ordnat. Detta betyder då alltså att när det här är klart så är bilen klar att ställas ner på hjul med fungerande styrning och (i teorin) bromsar _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Började att titta på bromsarna idag och kom fram till att det kommer att bli extremt trångt i fälgarna.
Har dock problemet att den markerade kanten på bilden sticker ut på tok för mycket. någon som ser något problem med att helt enkelt slipa ner den kanten helt slätt med yttersidan på oket? Sen fick jag lite problem med att öppna upp centrumhålet med dom verktygen som jag har, kommer att bli en hel del borrande och slipande innan jag lyckas med att få hållet i rätt storlek. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Va....??!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
hatten är 15mm tjock. centrumhålet just nu är 50 mm jag behöver 70 mm. eftersom jag inte har någon svarv i verkstan så blir det att ta lite åt gången tills dess att jag har fått upp hålet till rätt storlek. Vad tror du om läppen på bromsoket? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
NEJ............DET SKA SVARVAS !!!!!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det går att slipa bort rätt mycket på ett ok. Men lägg en spacer.....och ta så lite som möjligt _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Eller kanske byta till ok som passar, när allt ändå byggs från grunden? Annars kanske du försvagar oket så det flexar... _________________ Anders Hansson |
||||
Att slipa lite på ytan för att få en viss finish sedan när man lackar är en sak. Att kapa i bärande struktur är direkt o-bra... Detta är en förstyvande kant, och tillverkaren satte dit den av en orsak.
Runda problemet med en spacer! _________________ Magnus Falk |
||||
slipa inte i oken i onödan. du har ju 15mm gods i hatten, borde gå å tabort på baksidan av hatten och sätta spacers på framsidan
lämna in hattarna till en som har svar och svarva centrum hålet rätt vars har du hittat så fina universal hattar??? Edit: tankevurpa _________________ jimmy salomonsson |
||||
http://rallyshop.se/produkt/Bellhous _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
va?? har försökt köpa av dom men måste ha blivit ett missförstånd. uppfattade att det var ett råmatereal pris och sedan kommer en arbets kostnad på det, som i mitt fall blev 7000kr för varje hatt. skall ta och ringa dom igen å prata. _________________ jimmy salomonsson |
||||
Skivan går inte att flytta mer bakåt än vad den redan är flyttad, då krockar den nämligen med styrleden.
Vad det gäller utåt så är centrumstyrningen 20 mm hög och hatten är 15, så fälgen kommer fortfarande att ha något att styra emot. Jag köpte mina hattar ifrån rallydesign i England, mycket trevligare pris än ifrån Sverige. https://www.rallydesign.co.uk/index. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Men de är ju hålet som styr hela skivan, om den inte svarvas upp så det blir helt 100 bra, utan man bara frihandar lite på känsla, så kommer hela skivan inte att centrera som den ska, utan kommer vibrera som tusan. Eller pratar vi inte om samma saker? Både skivan (hatten) och fälgen behöver centreras med navet. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||
Här frihandas inga hål, har mätt centrumhålet i hatten flera gånger innan det markerades, så det är centrerat. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Jag har ju sagt till dej. Det går inte att göra så. Det blir inte centrerat. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ska ringa Jim som Erik skrev om i veckan, har håller tydligen på med svarvar och cnc maskiner.
Har stoppat in allting i en fälg för att mäta lite mer noggrant på djupet i fälgen och hur mycket plats oket behöver och vart skivan hamnar. Som det ser ut med dom måtten jag har fått fram nu så behöver inte hela kanten som sticker ut tas bort kan spara ungefär halva. Det blir ganska så fullt inne i fälgen. Utifrån sett så blir dom här bromsarna ganska så diskreta, vilket faller mig väldigt mycket i smaken. Det har även kommit hem en liten laddning med nipplar och slang till bromssystemet. Saknas lite rör innan det kan bestämmas vart allt ska hamna och hur rören ska dras. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
SFRO tillåter inte skruvslangkopplingar i bromssystemet har jag för mig. Det är pressat som gäller, bara så du vet.
Var köpte du de andra grejorna? |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 70, 71, 72 >> 12 besök senaste veckan (498142 totalt) |