Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi S3 8L 2003. | << 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (23949 totalt) |
Nej går inte att se utan att logga in. Klart vikten påverkar, du har högre fart ut på rakan eftersom du har högre fart i kurvan. Du kör säkert med R-däck också. inte jag. Går inte att jämföra med din lilla leksak. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Läste på ett forum att man kan ta ett likadant oljefilter som sitter på längsmonterad 1,8T o montera på min tvärställda bam motor för lite mera oljevolym. Orginal har den 4,5L. Minns tyvärr inte hur mkt mera det blir.
Eftersom jag skulle byta olja på båda bilarna i vintras så tänkte jag prova om det passar o får plats. (har en passat kombi 1,8T -04 som familjebil) Yes det passade fint. Några slangar som kom närmare men inga problem alls. Så blir nog ett sådant när "raceoljan" hälls i till våren. Någon har inne på rejsa med 1,8T som gjort så? (inte så många 1,8T åkare här men några finns det) 1,8T är ju inte så vanliga i BMW eller Porsche _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Japp,jag kör stoora diesel oljefiltret på min S3:a... nån dl extra blir det nog och de e nog inte dumt... jag funderar på oljekyl också till banåka säsongen...
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||
Jaha kör du bana med den också? Den känns väl tam när du är van med S1an..... Är dieselfiltret ändå större?? _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Jo,den e väl inte lika pigg som s1:an men kul på sitt sätt...å bekväm att ta sig till å från banan med så jag varierar lite och på gotlandring e båda med!
Jag tror dieselfiltret e lite längre...de e precis att de inte tar i plasten som kylarfläktarna sitter i... _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||
S3an har varit inlämnat o fått nya framhjulslager. Trodde ju att det var det som "surrade" när man kör.
Men det är nog något annat. Det blev inte tystare. Det lät ju som fan när jag körde på Gelleråsen så avbröt körningen. Åkte hem i 60-70 men det lät mindre för varje mil. Någon som skruvat mkt med denna typ av chassi?? Funderar på om det kan vara någon lagring till axlar.... typ kardan under bilen _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Jag gjorde ett liknande kamerafäste som ditt. Har jag den på passagerarstolen utan passagerare i så vibrerar kameran för mycket. Men sätter jag den på förarstolen så vibrerar det mycket mindre
_________________ Magnus Thomé |
||||
Lite nya stag till krängningshämmarna köptes från tyskland. Alla 4 kostade mindre inkl frakt än 2 fram på Mekonomen.
Justerbara fjäderbenslagringar från Silverproject i Polen. Finns inte många modeller att välja på till S3 8L. Letade en hel del. Hittade en riktigt påkostad modell för runt 4500:- Men då blev jag snål. Betalade under 1200:- för dessa. Jobbet med oljud fortsätter. Har några ledtrådar nu jag jobbar med. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Bara en liten fundering, det är inte däcken som låter då? Blir mönstret konstigt slitet på tex insidan, det kan bli vågigt slitet om man har lite konstig hjulinställning. Jag hade det fenomenet på min gamla A4, trodde hjullagren fram rasat när jag bytt till sommardäck. Men det var däcken som suttit bak som var förstörda. Nu vet jag ju iof inte vad du åker med för hjul men kan ju vara värt att kolla. _________________ Henrik Eldholm |
||||
Jag har skrivit båda vad däck o fälgar heter och storlek. Jag har inga konstiga hjulvinklar. Jag har hittat en hardyskiva (tror jag det kallas) som sitter där kardanen ansluter till bakre diffen som är ganska sprucken o kan orsaka obalans. Så det blir en ny. Ska iväg snart och kolla felkoder med VCDS. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Riktigt fin bil du har, vore kul att se den på bana!
Kan tyvärr inte hjälpa dig med surrandet men du kanske kan filma när du kör så kanske det är lättare för de kunniga att hjälpa dig? _________________ Louis-Philippe Rembry Renault Megane RS F1 R26 -07 |
||||
Ja det riktigt oroväckandet ljudet blev bara på gelleråsen när det lät som någon skulle gå sönder. Inte låtit så sedan dess. Jag ska köra den 27maj på gröndal så får vi se om det låter igen, helst vill jag hitta felet innan. Känns inte bra att köra med det. Jag är inte så långt söder ut o kör men om du tänkte köra på mantorp och sviestad så ses vi kanske _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Den gamla banan på Gelleråsen kunde locka fram de flesta konstiga ljuden ur bilen tyckte jag, mycket skakningar där. Bara att fortsätta leta, man har alltid något att göra med en banbil! Kör på så många olika banor jag hinner och kan runt om i Sverige så kanske springer på varandra _________________ Louis-Philippe Rembry Renault Megane RS F1 R26 -07 |
||||
Här har vi hittat en sprucken hardy skiva baktill.
Ringen runt sitter inte speciellt stadigt. Kan orsaka vibrationer. Beställde en ny från Tyskland. 2770:- med skruvar. Nästan det dubbla på VAG. Hoppas jag klarar av att byta den. Avgassystemet måste ner så kommer beställa ett främre rör utan ljuddämpare så det finns hemma när jobbet påbörjas. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Hoppas du hittat felet du söker efter, känns ju troligt att de kan vara detta! _________________ Louis-Philippe Rembry Renault Megane RS F1 R26 -07 |
||||
Nu har jag jobbat lite med bilen.
Bytte stag till krängningshämmarna fram och monterade justerbara fjäderbenslagringar. Funderade lite på detta med monteringen. Skillnaden är med och utan standardlagringen. Tror jag äntligen hittat orsaken till klonket i framvagnen som varit sedan jag köpte bilen. Ett av stagen var det rejält glapp i. Bytte även skruven i spindeln. Köptes nya på Audi förra sommaren när jag bytte dämpare, men de kom hem för sent. Tidigare fick de hem grejer till dagen efter men inte nu förtiden. All service blir sämre. TH: Ställer in camber senare vid 4hjulsinställning. (Det ser ut som det är dags att rengöra lite under huven) Justerade även krängningshämmarens position i sidled. Lossade fästena lite o drog den lite åt vänster. Den satt för långt åt höger, 1mm från nivågivaren till xenonlamporna. Nu 15mm. (bilden visar höger sida) Beställde främre avgasrör utan ljuddämpare hos Carfix som hade 25% i lördags. Efter provkörning kan jag konstatera att klonket är borta. Jäklar vad skönt, känns som en ny bil. Nu är det dags för nya fjädrar, skivor o belägg bak. Även lite färg ska dit tänkte jag. Så kanske jag kan köra på Sviestad 18/6. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Nya fjädrar,
Nya stag till krängningshämmare, Nya Zimmermann Coat Z skivor, Nya Stoptech 309 sportbelägg. Det känns som det var hög tid att byta fjädrar. Båda fjädrar var av på minst 2 ställen. Nyrenoverat och nymålat ok. Jäkla skit att det läcker i anslutningen. Skulle måla okhållarna också men de är så glappa så dags att köpa nya. Men fan vad dyra de är. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Läckan vid högerbromsok tätad förra helgen. Blev en ny slang/rör och lite bearbetning.
Så har kört med bilen hela veckan. Hela 5dagar höll bilen. Igår när jag åkte hem från jobbet o glad att semestern börjar åker bromspedalen i botten. Tur att det gick sakta o lite bromsverkan fanns kvar. Annars hade det kunnat blivit skrot av bilen och mig. Fyfan vad vad trött jag blir. Hoppades att det vara slang/rör som läcker men nej. Det nyrenoverade bromsoket jag bytte i höstas på vänstersida bak läcker vid bromscylindern. Jag hade hjulinställningstid bokad en timme senare men det går inte om man inte har någon broms på bilen. Tänkte köra på Linköpingsmotorstadion på Torsdag den 13/7 men det lär ju inte bli så. Så jäkla besviken just nu. Vilken jävla klåpare som renoverat bromsoken. De var nymålade röda när jag köpte dem. Vågar inte åka med högeroket jag monterade för ett tag sedan. Det kan ju vara samma problem med det. Vill inte uppleva det när det går fort på bana. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Nu sitter nya ok, okhållare och sista biten slang/rör på vänster sida på plats.
Blev lite foliatec färg på. Jag har även monterat Simons "Racepipe". Ej för gatbruk står det på Simons websida. Varför undrar jag. I kupén hör man ingen skillnad. Knäpptyst. Betyder det att flödet i bakre ljuddämparen inte är så bra? Totalt 6,5kg lättare än orginalsystemet Bytte bränslefilter också. Hjulinställning gjordes tidigare. Fram: Camber -1,7 Toein på minigränsen. (kunde inte justera in camber mera(finns 5-6mm kvar) då var jag rädd att fjädrar tar i hjulhuset. (Behöver coilovers) (har du att sälja?) Bak: Camber -1,0 Toein på minigränsen. Ser fram emot VAG Race & Shine på Kinnekulle. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Februari 2018.
Efter lite letande hittar jag en Golf mk4 R32 på en skrot med bakre krängningshämmaren tillgänglig. (samma chassi) Den är 4mm tjockare än orginalet på S3an som är 15mm. Borde göra susen för understyrning i svängarna. Inget stort problem som på R32 men borde gå fortare när det svänger. I övrigt hände det inte mycket 2018 då jag fick väldiga problem med ryggen i maj. Eftersom det var svårt att meka audi med ont i ryggen. Började jag köra RC bil istället. Lika kul som i tonåren. Började lite året före med sonen. Men han tycker inte det var lika kul som pappa tycker. En 4wd och en 2wd. Elbuggy skala 1:10. S3 besiktad utan anmärkning November 2018. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi S3 8L 2003. | << 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (23949 totalt) |