Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Inga rör på dom här oken, dom är tydligen förbundna mellan sidorna internt.

Oken passar riktigt bra och smiter in i fälgarna.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
I tysthet så planeras det bakom kuliserna. Det som är prio på att ordna är att:
Bromsarna fram ska ihop med belägg, hattar till skivorna och slangar.
Bromsarna bak ska skruvas på plats med belägg.
Styrväxeln ska lämnas iväg på breddning.
Bussningar till hela bilen ska köpas.
Styrningen ska kopplas in.
Sen så ska bromssystemet dras med rör och allt så att det är typ klart att fyllas på och vara operativt.
Samt så ska framvagnen monteras på plats.

Lite utav allt det här är redan satt i rullning, lite är redan ordnat. Detta betyder då alltså att när det här är klart så är bilen klar att ställas ner på hjul med fungerande styrning och (i teorin) bromsar

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Bussningar är tydligen en viktig del i att kunna köra fort, röda bussningar gör tydligen att det går ännu snabbare.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Frambromsarna växer bit för bit fram. Centrum hålet ska öppnas upp och så ska hålen för hjulbultarna öppnas upp.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Började att titta på bromsarna idag och kom fram till att det kommer att bli extremt trångt i fälgarna.

Har dock problemet att den markerade kanten på bilden sticker ut på tok för mycket. någon som ser något problem med att helt enkelt slipa ner den kanten helt slätt med yttersidan på oket?


Sen fick jag lite problem med att öppna upp centrumhålet med dom verktygen som jag har, kommer att bli en hel del borrande och slipande innan jag lyckas med att få hållet i rätt storlek.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



J.Stigson skrev:

Sen fick jag lite problem med att öppna upp centrumhålet med dom verktygen som jag har, kommer att bli en hel del borrande och slipande innan jag lyckas med att få hållet i rätt storlek.


Va....??!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
J.Stigson skrev:

Sen fick jag lite problem med att öppna upp centrumhålet med dom verktygen som jag har, kommer att bli en hel del borrande och slipande innan jag lyckas med att få hållet i rätt storlek.


Va....??!!


hatten är 15mm tjock. centrumhålet just nu är 50 mm jag behöver 70 mm. eftersom jag inte har någon svarv i verkstan så blir det att ta lite åt gången tills dess att jag har fått upp hålet till rätt storlek.

Vad tror du om läppen på bromsoket?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



J.Stigson skrev:
........... eftersom jag inte har någon svarv i verkstan så blir det att ta lite åt gången tills dess att jag har fått upp hålet till rätt storlek.





NEJ............DET SKA SVARVAS !!!!!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



J.Stigson skrev:
Vad tror du om läppen på bromsoket?


Det går att slipa bort rätt mycket på ett ok.
Men lägg en spacer.....och ta så lite som möjligt

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



ButterflyRacing skrev:
J.Stigson skrev:
Vad tror du om läppen på bromsoket?


Det går att slipa bort rätt mycket på ett ok.
Men lägg en spacer.....och ta så lite som möjligt


Eller kanske byta till ok som passar, när allt ändå byggs från grunden? Annars kanske du försvagar oket så det flexar...

_________________
Anders Hansson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Att slipa lite på ytan för att få en viss finish sedan när man lackar är en sak. Att kapa i bärande struktur är direkt o-bra... Detta är en förstyvande kant, och tillverkaren satte dit den av en orsak.

Runda problemet med en spacer!

_________________
Magnus Falk
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



slipa inte i oken i onödan. du har ju 15mm gods i hatten, borde gå å tabort på baksidan av hatten och sätta spacers på framsidan
lämna in hattarna till en som har svar och svarva centrum hålet rätt thumbs up thumbs up

vars har du hittat så fina universal hattar???

Edit: tankevurpa

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



salmon skrev:
slipa inte i oken i onödan. du har ju 15mm gods i hatten, borde gå å tabort på baksidan av hatten och sätta spacers på framsidan
lämna in hattarna till en som har svar och svarva centrum hålet rätt thumbs up thumbs up

vars har du hittat så fina universal hattar???

Edit: tankevurpa


http://rallyshop.se/produkt/Bellhouse--losa-centrum

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



Lagnelov skrev:
salmon skrev:
slipa inte i oken i onödan. du har ju 15mm gods i hatten, borde gå å tabort på baksidan av hatten och sätta spacers på framsidan
lämna in hattarna till en som har svar och svarva centrum hålet rätt thumbs up thumbs up

vars har du hittat så fina universal hattar???

Edit: tankevurpa


http://rallyshop.se/produkt/Bellhouse--losa-centrum


va?? har försökt köpa av dom men måste ha blivit ett missförstånd.
uppfattade att det var ett råmatereal pris och sedan kommer en arbets kostnad på det, som i mitt fall blev 7000kr för varje hatt.
skall ta och ringa dom igen å prata.

_________________
jimmy salomonsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Skivan går inte att flytta mer bakåt än vad den redan är flyttad, då krockar den nämligen med styrleden.

Vad det gäller utåt så är centrumstyrningen 20 mm hög och hatten är 15, så fälgen kommer fortfarande att ha något att styra emot.

Jag köpte mina hattar ifrån rallydesign i England, mycket trevligare pris än ifrån Sverige. https://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=562_579

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



J.Stigson skrev:

Vad det gäller utåt så är centrumstyrningen 20 mm hög och hatten är 15, så fälgen kommer fortfarande att ha något att styra emot.


Men de är ju hålet som styr hela skivan, om den inte svarvas upp så det blir helt 100 bra, utan man bara frihandar lite på känsla, så kommer hela skivan inte att centrera som den ska, utan kommer vibrera som tusan. Eller pratar vi inte om samma saker? Både skivan (hatten) och fälgen behöver centreras med navet.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Newberg skrev:
J.Stigson skrev:

Vad det gäller utåt så är centrumstyrningen 20 mm hög och hatten är 15, så fälgen kommer fortfarande att ha något att styra emot.


Men de är ju hålet som styr hela skivan, om den inte svarvas upp så det blir helt 100 bra, utan man bara frihandar lite på känsla, så kommer hela skivan inte att centrera som den ska, utan kommer vibrera som tusan. Eller pratar vi inte om samma saker? Både skivan (hatten) och fälgen behöver centreras med navet.


Här frihandas inga hål, har mätt centrumhålet i hatten flera gånger innan det markerades, så det är centrerat.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



J.Stigson skrev:



Här frihandas inga hål, har mätt centrumhålet i hatten flera gånger innan det markerades, så det är centrerat.


Jag har ju sagt till dej. Det går inte att göra så. Det blir inte centrerat.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Ring Jim!!!!

_________________
Erik König
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Ska ringa Jim som Erik skrev om i veckan, har håller tydligen på med svarvar och cnc maskiner.

Har stoppat in allting i en fälg för att mäta lite mer noggrant på djupet i fälgen och hur mycket plats oket behöver och vart skivan hamnar. Som det ser ut med dom måtten jag har fått fram nu så behöver inte hela kanten som sticker ut tas bort kan spara ungefär halva.

Det blir ganska så fullt inne i fälgen.


Utifrån sett så blir dom här bromsarna ganska så diskreta, vilket faller mig väldigt mycket i smaken.


Det har även kommit hem en liten laddning med nipplar och slang till bromssystemet. Saknas lite rör innan det kan bestämmas vart allt ska hamna och hur rören ska dras.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



SFRO tillåter inte skruvslangkopplingar i bromssystemet har jag för mig. Det är pressat som gäller, bara så du vet.

Var köpte du de andra grejorna?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande